MADIF-13 proceedings
Nu finns proceedings från SMDFs konferens MADIF-13. Den ingår i SMDFs skriftserie och kan laddas ner här. SMDF
MADIF-13 proceedings Read More »
Nu finns proceedings från SMDFs konferens MADIF-13. Den ingår i SMDFs skriftserie och kan laddas ner här. SMDF
MADIF-13 proceedings Read More »
Mattekollot är inne på sitt åttonde år men arrangeras för första gången i Linköping. Årets kollo har lockat 43 deltagare från hela landet, med det gemensamma intresset för matematik. Läs vidare [Svt]
Mattekollo – en plats där unga får blomma ut Read More »
Nu är det dags att nominera examensarbeten till årets Göran Emanuelsson stipendium för bästa examensarbete med inriktning mot lärande och undervisning i matematik inom lärarutbildningen. Eftersom LUMA inte har blivit av på några år är det i år möjligt att nominera arbeten från hösten 2020 fram till våren 2022 Nominering skickas senast 1 augusti till ge-stipendiet@ncm.gu.se .
Nu är det dags att nominera examensarbeten till årets Göran Emanuelsson stipendium Read More »
Imagine 100 dots scattered in front of you. In a haphazard variation on connect-the-dots, start drawing lines between the points. How many lines can you draw without producing a triangle? A square? An 11-pointed star? Läs mer [Quanta]
Graph theory: Mathematical connect-the-dots reveals how structure emerges Read More »
Undervisningen höll lägre kvalitet och de studiemässigt svagare eleverna förlorade mest på distansundervisningen under Coronapandemin. En konsekvens kan bli lägre framtida inkomster, konstateras i en ny rapport. Utifrån en genomgång av olika studier diskuterar forskare vid IFAU i rapporten ”Covid-19 och distansundervisning i Norden” hur elever i Norden påverkats av distans- och fjärrundervisningen. Diskussionsunderlaget bygger
Nordisk forskning: Så blev effekterna av undervisning på distans Read More »
Understanding how children acquire mathematical abilities is fundamental to planning mathematical schooling. This study focuses on the relationships between mathematical cognition, cognition in general and neural foundation in 8 to 9-year-old children. We used additive mathematics tests, cognitive tests determining the tendency for proactive and reactive problem solving and functional near-infrared spectroscopy (fNIRS) for functional
In this paper we consider implications of the current worldwide inclusion of computational thinking in relation to children’s development of algebraic thinking. Little is known about how newly developed visual programming environments such as Scratch could enhance early algebra learning. Authors: Cecilia Kilhamn, Kajsa Bråting, Ola Helenius, J. Mason Läs vidare/Read more [Researchgate]
NOMAD nr 2, 2022 har kommit! Innehåll: Scrutinizing Norwegian kindergarten teachers’ considerations about talk moves Camilla Normann Justnes and Reidar Mosvold Full-body interaction in young children’s modelling of counting-based addition Morten Bjørnebye Videreutdanningsstudenters undervisningskunnskap relatert til likhetstegnets betydning i algebra Aleksandra Hara Fadum og Helga Kufaas Tellefsen »»» Läs vidare [NOMAD]
Nytt nummer av NOMAD, Nordisk MatematikkDidaktikk Read More »
Volume 27, No 2, June 2022 e-NOMAD Links display the full text pdf. Editorial Camilla Normann Justnes and Reidar Mosvold Scrutinizing Norwegian kindergarten teachers’ considerations about talk moves Morten Bjørnebye Full-body interaction in young children’s modelling of counting-based addition Aleksandra Hara Fadum og Helga Kufaas Tellefsen Videreutdanningsstudenters undervisningskunnskap relatert til likhetstegnets betydning i algebra
Alma Gustafsson, Hovslättsskolan i Jönköping
Vilmer Dovärn, Internationella Engelska Skolan i Täby
Viggo Rostmark, Jensen grundskola Sickla i Nacka
William Olsson, Vadsbogymnasiet i Mariestad
Pinchang ( Alice) Zhu, Bräckeskolan i Göteborg
Mikael Passares stipendium 2022 Read More »