Besök från Slovakien

Häromdagen fick vi finbesök från Bratislava, Slovakien. Rektor, tillsammans med kollegor från Brilliant Stars International Primary school and Kindergarten deltar i Erasmusprojektet och gjorde en utbytesresa till Sverige.

De skriver om Erasmusutbytet:

The focus is inclusion but we are quite flexible with the learning. Very interested in assessment, individualising learning for each student, and of course focus on Math and STEM (STEAM).  The two teachers coming are from kindergarten and school and they act as coordinators, so they have an overview across the ages, and the principal knows everything that goes on.

Det var adjunkt Hoda Ashjari på IDPP som tog med dem på besöket till NCM.

Vi pratade om skillnader och likheter i svensk och slovakisk skola, respektive skolverk, utmaningar och möjligheter.

Rektor Venus Jahanpour berättade hur de började som en privat förskola med Montessori-inriktning (på engelska), som blev såpass omtyckt att föräldrar inte ville släppa vidare sina barn till andra skolor efteråt, och man istället valde att bygga på utbildningen med högre årskurser medan tiden gick.

Vi bytte svenska kanelbullar mot slovakiska chokladkex och kallar det för ett bra byte!