NOMAD – 27 (3)

Volume 27, No 3, September 2022 Links display the full text pdf. Editorial Kim André Stavenæs Refvik and Annette Hessen Bjerke Computational thinking as a tool in primary and secondary mathematical problem solving: a literature review Astrid Hågensen Kleven Methods and key findings in research on conversations in early years mathematics: a review of the

NOMAD – 27 (3) Read More »

nr 3, 2022

Inledare Stärk matematikutvecklingen genom modersmålet Anna Maria Eriksen Hur ska man hjälpa flerspråkiga elever som har låg måluppfyllelse i matematik? Författaren berättar här om ett projekt som undersöker hur en stabil talrad på modersmålet kan påverka elevers möjlighet att utveckla en god taluppfattning. Språk, kultur och matematik Petra Svensson Källberg, Eva Norén & Ulrika Ryan

nr 3, 2022 Read More »

The way you talk to your child about math matters

’You’re so smart!’ — This encouraging response may actually do more harm than good to children’s math performance, according to a new study. The study found that encouraging children with responses related to their personal traits or innate abilities may dampen their math motivation and achievement over time. Läs vidare/Read more [Sciencedaily]

The way you talk to your child about math matters Read More »

Skolverkets förslag: Matematik kan bli två ämnen

Den 16 september lämnade Skolverket förslag till regeringen om ändrade ämnesplaner i de gymnasiegemensamma ämnena. Förslaget är en del av uppdraget att förbereda införande av ämnesbetyg i gymnasieskolan, gymnasiesärskolan och komvux. De förslag Skolverket lämnar kräver riksdags- eller regeringsbeslut. Ämnesbetyg kommer att ersätta kursbetyg i gymnasial utbildning från den 1 juli 2025. Skolverket har lämnat

Skolverkets förslag: Matematik kan bli två ämnen Read More »

Inspelat seminarie: Ulla Öberg – Det är på frågan det hänger!

Ulla Öberg är den passionerade pensionerade läraren som efter drygt 50 härliga år i katedern bestämde sig för att dela med sig, på sin blogg och på facebook, av de erfarenheter hon har av engagerade elever, nyfikna studenter, lärare i fort- och speciallärarutbildning och sina fantastiska kolleger, inte minst de australiensiska kollegerna vid Australien Catholic

Inspelat seminarie: Ulla Öberg – Det är på frågan det hänger! Read More »