Vinnare av Göran Emanuelsson-stipendiet 2022
Emilia Lennartsson för
”Eye-tracking och matematik – En eye-tracking-undersökning om användandet av prioriteringsreglerna”
Vinnare av Göran Emanuelsson-stipendiet 2022 Read More »
Emilia Lennartsson för
”Eye-tracking och matematik – En eye-tracking-undersökning om användandet av prioriteringsreglerna”
Vinnare av Göran Emanuelsson-stipendiet 2022 Read More »
Den 16 september lämnade Skolverket förslag till regeringen om ändrade ämnesplaner i de gymnasiegemensamma ämnena. Förslaget är en del av uppdraget att förbereda införande av ämnesbetyg i gymnasieskolan, gymnasiesärskolan och komvux. De förslag Skolverket lämnar kräver riksdags- eller regeringsbeslut. Ämnesbetyg kommer att ersätta kursbetyg i gymnasial utbildning från den 1 juli 2025. Skolverket har lämnat
Skolverkets förslag: Matematik kan bli två ämnen Read More »
Forskning: Elever som skriver mer presterar bättre – även i ämnen som matematik och NO, visar en ny rapport. Bäst fungerar det för elever som får skriva analyserande och reflekterande texter. Läs vidare [Ämnesläraren] Rapporten : Att lära genom att skriva [Skolforskningsportalen]
Skrivuppgifterna som får eleverna att prestera bättre Read More »
Ulla Öberg är den passionerade pensionerade läraren som efter drygt 50 härliga år i katedern bestämde sig för att dela med sig, på sin blogg och på facebook, av de erfarenheter hon har av engagerade elever, nyfikna studenter, lärare i fort- och speciallärarutbildning och sina fantastiska kolleger, inte minst de australiensiska kollegerna vid Australien Catholic
Inspelat seminarie: Ulla Öberg – Det är på frågan det hänger! Read More »
Vi tackar: Emil Wingårdh & Cornelius Schlyter, Myrsjöskolan, Nacka Rishita Ganguly, Gemöskolan, Älmhult August Zetterberg, Stockholm Arman Ahmadi, Halmstad Adam Gajnok, Halmstad Sara Stelling, Ellen Hedin & Agnes Larsson, Bjärehovskolan, Lomma Alexandra-Diana Dumitrescu, Annebergsskolan, Malmö Vilma Rikkinen, Åsa gård skola, Kungsbacka Lucas Högman & Leo Cho Flera elever från Peterslundsskolan i Oxelösund Aliya Bashir Salad,
Svar och lösningar, sommaren 2022 Read More »
Spacing och interleaving – om det skall nötas skall det göras smart
20 oktober: Olof Dahl Read More »
Hej mattelärare! Vill du att dina elever ska få möjligheten att upptäcka sin fulla potential, fördjupa sina kunskaper i matematik och träffa andra med samma intresse? Isåfall är Skolornas matematiktävling något för er! I årets internationella matematikolympiad, IMO 2022 kammade Sverige hem en bronsmedalj och laget hamnade på plats 60 av 104 deltagande länder. Nästa år kan det vara en elev
Passa på att anmäla din klass till Skolornas matematiktävling senast den 13/9! Read More »
I forskningsprojektet Linking Instruction and Student Achievement (LISA)* har en forskargrupp från Karlstads universitet undersökt vilka mönster som präglar undervisningen i svenska högstadieklassrum samt i vilken mån kvaliteten på undervisningen kan förklara skillnader i elevernas kunskapsutveckling. Underlaget till studien bygger på videoobservationer från mer än 300 lektioner, enkäter till över 1000 elever och mått på
Undervisningskvalitet i svenska klassrum Read More »
Matematikläraren Olof Dahl vurmar för att eleverna ska få en intuitiv känsla för ämnet i verkligheten – och begränsa användandet av digitala hjälpmedel. – Det är inte nödvändigtvis så att programmering gör eleverna bättre på matematik, säger han. I sin presentation på skolans hemsida beskriver Olof Dahl kortfattat hur han jobbar för att få eleverna
”Eleverna ska tänka matematik – inte bara kunna det” Read More »