Nominera till Lärarprisen 2023!

Varje år delar Kungl. Vetenskapsakademien ut Lärarprisen till Ingvar Lindqvists minne. Priset tilldelas lärare som gjort pedagogiska insatser utöver det vanliga inom ämnesområdena matematik, fysik, kemi, biologi, naturkunskap eller NO. Ja, lite som lärarnas egna Nobelpris.   Nomineringsomgången är nu öppen. Sista dag att nominera är 10e november! Läs vidare [Kungliga vetenskapsakademien] Gå till nomineringsformuläret […]

Nominera till Lärarprisen 2023! Read More »

Rapport: Lovskola löser inte skolans problem

Otillräcklig ersättning, få legitimerade lärare och kortsiktiga glädjebetyg till eleverna. Så beskriver lärarna deras erfarenheter och upplevelser efter arbete med lovskola i en ny rapport från lärarfacken. Lärare är dock mer positiva till införandet av extra studietid än till lovskola. Läs vidare [Lärarförbundet] Rapporten: Lovskola löser inte skolans problem

Rapport: Lovskola löser inte skolans problem Read More »

Speciallärare bakom Västerås succéprojekt för att höja matematiken

Intensivundervisning: För att komma till rätta med den låga kunskaps­nivån i matematik i grundskolorna i Västerås påbörjades en storsatsning på intensivundervisning – som blev en succé. – Alla elever har rätt att lyckas, inte bara de med starka föräldrar. Tyvärr är det inte självklart i dagens läge, säger Bodil Lövgren, som arbetar centralt inom Västerås

Speciallärare bakom Västerås succéprojekt för att höja matematiken Read More »

NOMAD – 27 (3)

Volume 27, No 3, September 2022 Links display the full text pdf. Editorial Kim André Stavenæs Refvik and Annette Hessen Bjerke Computational thinking as a tool in primary and secondary mathematical problem solving: a literature review Astrid Hågensen Kleven Methods and key findings in research on conversations in early years mathematics: a review of the

NOMAD – 27 (3) Read More »

nr 3, 2022

Inledare Stärk matematikutvecklingen genom modersmålet Anna Maria Eriksen Hur ska man hjälpa flerspråkiga elever som har låg måluppfyllelse i matematik? Författaren berättar här om ett projekt som undersöker hur en stabil talrad på modersmålet kan påverka elevers möjlighet att utveckla en god taluppfattning. Språk, kultur och matematik Petra Svensson Källberg, Eva Norén & Ulrika Ryan

nr 3, 2022 Read More »

The way you talk to your child about math matters

’You’re so smart!’ — This encouraging response may actually do more harm than good to children’s math performance, according to a new study. The study found that encouraging children with responses related to their personal traits or innate abilities may dampen their math motivation and achievement over time. Läs vidare/Read more [Sciencedaily]

The way you talk to your child about math matters Read More »