Resultat 2005

Tack!Som vi lovat har vi lottat ut några böcker bland alla som inrapporterat resultat via nätet.Till vinnarna skickar vi boken Rika matematiska problem av Kerstin Hagland, Rolf Hedrén och Eva Taflin som vi hoppas ska inspirera till vidare arbete med problem. Vinnare är: Kristina Bergnehr, Valdemarsvik Anna Nilsson, Lidingö Anneli Nilsson, Hovmantorp Ingela Kageland, Sunne […]

Resultat 2005 Read More »

Nämnaren: Resultat 2005

Resultat …Lösningsfrekvens …Fördelning på poängintervall … Årskurs 5 Axel Hallenbert Sollebrunns skola Sollebrunn 79 Ola Josefsson Johan Orreskolan Gislaved 79 Vilgot Lagergren Katarina södra skola Stockholm 79 Sofia Kiessling Katarina södra skola Stockholm 75 Ellen Leonardsson Kyrkskolan Danderyd 74 Rasmus Roslund Kvarndammskolan Hovmantorp 74 Malin Arvidsson Åtteråsskolan Smålandsstenar 73 Oskar Ottander Carlshöjdsskolan Umeå 71 Olliver

Nämnaren: Resultat 2005 Read More »

NOMAD – 10 (2)

Nummer Issue Volume 10, No 2 Ulla Runesson & Ida Ah Chee Mok The teaching of fractions – a comparative study of a Swedish and a Hong Kong classroom Kaarina Merenluoto Conceptual change in mathematics Anastasios N. Barkatsas & John A. Malone Secondary mathematics teachers’ beliefs about mathematics assessment and components that influence these beliefs

NOMAD – 10 (2) Read More »

Kängurun 2005 – Problem, lösningar och Att arbeta vidare med

Allt material från årets Känguru får kopieras och användas fritt i undervisningen. Problemen kan med fördel användas i andra årskurser än dem som de ursprungligen tagits fram för. Vi hoppas att materialet ska hjälpa till att stimulera och inspirera lärare och elever under många matematiklektioner. Ecolier Uppgifter Facit och korta lösningar Att arbeta vidare med

Kängurun 2005 – Problem, lösningar och Att arbeta vidare med Read More »

NOMAD – 10 (1)

Nummer Issue Volume 10, No 1 Ledare / Editorial On categories of research in mathematics education Gloria Stillman The role of decision making and resources in group solutions of a problem involving Bayes’ formula Markku S. Hannula Shared cognitive intimacy and self-defence: two socio-emotional processes in problem solving Robert E. Reys & Der-Cheng Yang Investigating

NOMAD – 10 (1) Read More »