Hoppa till innehåll
NCM logotyp
Nationellt centrum för matematikutbildning
  • Aktuellt
  • Tidskrifter
    • Nämnaren
      • Om Nämnaren
      • Nämnaren – Aktuellt nummer
      • Nämnaren, tidigare nummer
      • Artikelregister
      • Fulltextsök PDF:er
      • Skriv för Nämnaren
    • NOMAD
      • Aktuellt nummer/current issue
      • Arkiv
      • Fulltextsök
      • Open access search
      • Redaktion
      • Abonnemang
      • Information for authors/reviewers
      • Workshop
      • NOMAD – Thematic issue
      • Best paper award
      • Om NOMAD
    • Forskningstidskrifter
  • Klassrum
    • Diamantdiagnoserna
      • – Inledning
      • Aritmetik
      • Rationella tal
      • Talmönster och Algebra
      • Mätning
      • Geometri
      • Sannolikhet och Statistik
      • – Diagnoser
    • Kängurutävlingen
      • Kängurutävlingen
      • Tidigare problem
      • Mikael Passares stipendium
    • Matematikpapper
    • Mattetalanger
    • Problemlösning
      • Adventsproblem
      • Dialoger om problemlösning, DPL
      • Kängurutävlingen
      • Månadens problem
      • Problemavdelningen
    • Strävorna
    • Uppslaget
  • Kompetensutveckling
    • Avhandlingar
    • Frågor & svar
    • Göran Emanuelsson-stipendiet
    • Konferenser
    • Matematikverkstad
    • Nätverk
    • Seminarier
    • Vad kan NCM erbjuda?
  • Webbshop
  • Om NCM
    • Besök NCM
    • Vad kan NCM erbjuda?
    • Kontakt
Sök
NCM logotyp
Nationellt centrum för matematikutbildning
Sök
  • Aktuellt
  • Tidskrifter
    • Nämnaren
      • Om Nämnaren
      • Nämnaren – Aktuellt nummer
      • Nämnaren, tidigare nummer
      • Artikelregister
      • Fulltextsök PDF:er
      • Skriv för Nämnaren
    • NOMAD
      • Aktuellt nummer/current issue
      • Arkiv
      • Fulltextsök
      • Open access search
      • Redaktion
      • Abonnemang
      • Information for authors/reviewers
      • Workshop
      • NOMAD – Thematic issue
      • Best paper award
      • Om NOMAD
    • Forskningstidskrifter
  • Klassrum
    • Diamantdiagnoserna
      • – Inledning
      • Aritmetik
      • Rationella tal
      • Talmönster och Algebra
      • Mätning
      • Geometri
      • Sannolikhet och Statistik
      • – Diagnoser
    • Kängurutävlingen
      • Kängurutävlingen
      • Tidigare problem
      • Mikael Passares stipendium
    • Matematikpapper
    • Mattetalanger
    • Problemlösning
      • Adventsproblem
      • Dialoger om problemlösning, DPL
      • Kängurutävlingen
      • Månadens problem
      • Problemavdelningen
    • Strävorna
    • Uppslaget
  • Kompetensutveckling
    • Avhandlingar
    • Frågor & svar
    • Göran Emanuelsson-stipendiet
    • Konferenser
    • Matematikverkstad
    • Nätverk
    • Seminarier
    • Vad kan NCM erbjuda?
  • Webbshop
  • Om NCM
    • Besök NCM
    • Vad kan NCM erbjuda?
    • Kontakt

How important is where you start?

Omvärldsbevakning / ncmadmin

Early mathematics knowledge and later school successChildren’s early skills are essential for their later success in school. Recent evidence highlights the importance of early mathematics, relative to reading and socioemotional skills, for elementary school achievement. »»» Läs vidare [Teachers College Record]

How important is where you start? Read More »

Ett år utan slut

Omvärldsbevakning / ncmadmin

År 2015 är en palindrom, när det skrivs i binär form med basen 2. Det ser alltså likadant ut oavsett om man läser det framlänges eller baklänges: 111101111. »»» Läs vidare [Forskning och framsteg]

Ett år utan slut Read More »

De hjälper fler att gilla matte

Omvärldsbevakning / ncmadmin

Här ställer civilingenjörer, naturvetare med flera upp på sin fritid för att hjälpa elever lära sig räkna. »»» Läs vidare [Uppsala Nya Tidning]

De hjälper fler att gilla matte Read More »

”Många ser proven som ett stöd”

Omvärldsbevakning / ncmadmin

Många lärare menar att de genom ämnesproven i matematik upptäcker att eleverna kan mer än vad de kände till innan. De nationella proven påverkar också lärarnas undervisning. »»» Läs vidare [Skolvärlden]

”Många ser proven som ett stöd” Read More »

Matematik i grupp ska höja resultaten

Omvärldsbevakning / ncmadmin

Mer tid att diskutera matematik med sina kollegor och läromedel som ger lärarna stöd att prata matematik med eleverna i klassrummet. Det är två åtgärder som kan lyfta svensk matematikundervisning. Det visar en kartläggning från Vetenskapsrådet. ”Det är mycket tydligt att man har bättre stöd i Finland än vad som finns i Sverige. Läromedlen i

Matematik i grupp ska höja resultaten Read More »

”Ämneslagens nedmontering orsak till skolkris”

Omvärldsbevakning / ncmadmin

När de tidigare och väletablerade ämneslagen med inriktning på ämne och pedagogik monterades ned på 1990-talet inom svensk skola kom de dagliga och spontana pedagogiska samtalen av sig och ersattes av pappersgöra och elevsociala och administrativa frågor. »»» Läs vidare [Skolvärlden]

”Ämneslagens nedmontering orsak till skolkris” Read More »

Learn math without fear, Stanford expert says

Omvärldsbevakning / ncmadmin

Stanford Professor Jo Boaler says that students most effectively learn ”math facts” working on problems that they enjoy, rather than through exercises and drills they fear. Speed pressure, timed testing and blind memorization damage children’s experience of math, she says. »»» Läs vidare [Stanford Edu]

Learn math without fear, Stanford expert says Read More »

”Gör undervisningen meningsfull för eleverna”

Omvärldsbevakning / ncmadmin

Ta in elevernas egen verklighet i undervisningen för att skapa engagemang och intresse. Det var högstadieläraren Ola Palms budskap vid det panelsamtal som inledde lördagens Ma/No-Biennette vid Stockholms Universitet. »»» Läs vidare [Skolvärlden]

”Gör undervisningen meningsfull för eleverna” Read More »

Kunskapsöversikt: Lära och undervisa grundläggande geometri

Kängurun / ncmadmin

Berit Bergius Se seminariet i efterhand »»» Vad vet vi om lärande i geometri? Vad innebär det för undervisningen? Forskningen om t ex lärande i aritmetik visar på tydlig progression och kritiska steg. Finns motsvarande för undervisning och lärande i geometri och hur ser den i så fall ut? Forskare som Piaget och van Hiele

Kunskapsöversikt: Lära och undervisa grundläggande geometri Read More »

Mobile and interactive media use by young children: The good, the bad and the unknown

Omvärldsbevakning / ncmadmin

Mobile devices are everywhere and children are using them more frequently at young ages. The impact these mobile devices are having on the development and behavior of children is still relatively unknown. »»» Läs vidare/ Read more [Science Daily]

Mobile and interactive media use by young children: The good, the bad and the unknown Read More »

← Föregående 1 … 268 269 270 … 350 Nästa →

NCM, Göteborgs universitet
Postadress: Box 160, 405 30 Göteborg

Besöksadress och företagspaket:
Vera Sandbergs Allé 5A, 2 tr, 411 33 Göteborg

Fakturaadress: Göteborgs universitet/NCM
Box 115, 405 30 Göteborg (Beställar-id måste anges)
Org.nr: 202100-3153

Kontakta NCM
E-post: ncm@ncm.gu.se
Telefon: 031-786 00 00 (universitetets växel)
Nämnaren: namnaren@ncm.gu.se
Föreståndare: Peter.Nystrom@ncm.gu.se

Webbintegritet
Om cookies i denna webbplats
Dataskyddsförordningen
Webbansvarig: Peter Nyström

Börja skriva och tryck enter för att söka