Hoppa till innehåll
NCM logotyp
Nationellt centrum för matematikutbildning
  • Aktuellt
  • Tidskrifter
    • Nämnaren
      • Om Nämnaren
      • Nämnaren – Aktuellt nummer
      • Nämnaren, tidigare nummer
      • Artikelregister
      • Fulltextsök PDF:er
      • Skriv för Nämnaren
    • NOMAD
      • Aktuellt nummer/current issue
      • Arkiv
      • Fulltextsök
      • Open access search
      • Redaktion
      • Abonnemang
      • Information for authors/reviewers
      • Workshop
      • NOMAD – Thematic issue
      • Best paper award
      • Om NOMAD
    • Forskningstidskrifter
  • Klassrum
    • Diamantdiagnoserna
      • – Inledning
      • Aritmetik
      • Rationella tal
      • Talmönster och Algebra
      • Mätning
      • Geometri
      • Sannolikhet och Statistik
      • – Diagnoser
    • Kängurutävlingen
      • Kängurutävlingen
      • Tidigare problem
      • Mikael Passares stipendium
    • Matematikpapper
    • Mattetalanger
    • Problemlösning
      • Adventsproblem
      • Dialoger om problemlösning, DPL
      • Kängurutävlingen
      • Månadens problem
      • Problemavdelningen
    • Strävorna
    • Uppslaget
  • Kompetensutveckling
    • Avhandlingar
    • Frågor & svar
    • Göran Emanuelsson-stipendiet
    • Konferenser
    • Matematikverkstad
    • Nätverk
    • Seminarier
    • Vad kan NCM erbjuda?
  • Webbshop
  • Om NCM
    • Besök NCM
    • Vad kan NCM erbjuda?
    • Kontakt
Sök
NCM logotyp
Nationellt centrum för matematikutbildning
Sök
  • Aktuellt
  • Tidskrifter
    • Nämnaren
      • Om Nämnaren
      • Nämnaren – Aktuellt nummer
      • Nämnaren, tidigare nummer
      • Artikelregister
      • Fulltextsök PDF:er
      • Skriv för Nämnaren
    • NOMAD
      • Aktuellt nummer/current issue
      • Arkiv
      • Fulltextsök
      • Open access search
      • Redaktion
      • Abonnemang
      • Information for authors/reviewers
      • Workshop
      • NOMAD – Thematic issue
      • Best paper award
      • Om NOMAD
    • Forskningstidskrifter
  • Klassrum
    • Diamantdiagnoserna
      • – Inledning
      • Aritmetik
      • Rationella tal
      • Talmönster och Algebra
      • Mätning
      • Geometri
      • Sannolikhet och Statistik
      • – Diagnoser
    • Kängurutävlingen
      • Kängurutävlingen
      • Tidigare problem
      • Mikael Passares stipendium
    • Matematikpapper
    • Mattetalanger
    • Problemlösning
      • Adventsproblem
      • Dialoger om problemlösning, DPL
      • Kängurutävlingen
      • Månadens problem
      • Problemavdelningen
    • Strävorna
    • Uppslaget
  • Kompetensutveckling
    • Avhandlingar
    • Frågor & svar
    • Göran Emanuelsson-stipendiet
    • Konferenser
    • Matematikverkstad
    • Nätverk
    • Seminarier
    • Vad kan NCM erbjuda?
  • Webbshop
  • Om NCM
    • Besök NCM
    • Vad kan NCM erbjuda?
    • Kontakt

Särskilt begåvade elever ska få bättre stöd och stimulans

Omvärldsbevakning / ncmadmin

Särskilt begåvade elever riskerar att fara illa om inte skolan fångar upp dem i tid. Alla elever måste kunna få utmaningar på rätt nivå. »»» Läs vidare [Dagens Nyheter]

Särskilt begåvade elever ska få bättre stöd och stimulans Read More »

Photo by Joanna Kosinska on Unsplash

Mikael Passares stipendium 2015

Mikael Passares stipendium, Omvärldsbevakning / ncmadmin

Arvid Boström, åk 4 Vistaskolan, Huddinge

Sofie Melander, åk 5, Källängens skola, Lidingö

Isak Åberg, åk 8, Kastanjeskolan i Tomelilla

Mikael Passares stipendium 2015 Read More »

Matten busenkel för Kinagäster

Omvärldsbevakning / ncmadmin

Käppala skola på Lidingö har 
i veckan haft besök av nio elever från en skola i Kina. De långväga gästerna har sett olikheter – men också många gemensamma intressen och tankar. »»» Läs vidare [Mitt i]

Matten busenkel för Kinagäster Read More »

A beautiful mind – John Nash död

Omvärldsbevakning / ncmadmin

Den tidigare Nobelpristagaren John Nash har omkommit i en bilolycka. Så sent som i torsdags fick han ta emot det ärofyllda Abelpriset. »»» Läs vidare [Dagens Nyheter]

A beautiful mind – John Nash död Read More »

Skaralärare klara med Matematiklyftet

Omvärldsbevakning / ncmadmin

Mattelärare i Skara kommun har haft avslutning på Matematiklyftet. »»» Läs vidare [Skaraborgs Läns Tidning]

Skaralärare klara med Matematiklyftet Read More »

Mattematch fick elever att öva matematik

Omvärldsbevakning / ncmadmin

Sveriges Mattematch-tävling har nu tagit slut. Tävlingens mission var att motivera barn att lära sig matematik på ett roligt sätt och öka användningen av ny teknologi i svenska lågstadieskolor. »»» Läs vidare [Mattematchen]

Mattematch fick elever att öva matematik Read More »

Kängururesultat 2015

Kängurun, Kängururesultat / ncmadmin

Här nedan kan du se alla de bästa inrapporterade resultaten i alla tävlingsklasserna. Skulle du sakna något resultat, hör av dig till oss! Tävlingsresultat Ecolier maximal poäng 96 Benjamin maximal poäng 96 Cadet maximal möjlig poäng 96 Junior Maximal poäng 96 Student

Kängururesultat 2015 Read More »

Deficit model in education: a dangerous conceit?

Omvärldsbevakning / ncmadmin

If only we filled our minds up with even more knowledge, even more skills, GDP will dog-leg upwards, productivity will soar and all will be well. The conceit of education is that the answer to bad schooling is always more schooling. The glass is always half empty, even when the data suggests it is close

Deficit model in education: a dangerous conceit? Read More »

Making best use of teaching assistants

Omvärldsbevakning / ncmadmin

In March 2015 the EEF published a guidance report for teachers and school leaders entitled Making best use of teaching assistants. Previous research had shown that in many English schools teaching assistants are not being used in ways that improve pupil outcomes. »»» Läs vidare/ Read more [Education Endowment Foundation]

Making best use of teaching assistants Read More »

För mycket variation blir svårt för elever

Omvärldsbevakning / ncmadmin

Lärare kan hjälpa elever att lära genom att visa på likheter och skillnader, men det får inte blir för mycket variation på en gång. Det visar en artikel från högskolan i Halmstad, där tre lärare och en forskare förbättrade en lektion om joner i en learning study. »»» Läs vidare [Skolverket]

För mycket variation blir svårt för elever Read More »

← Föregående 1 … 254 255 256 … 350 Nästa →

NCM, Göteborgs universitet
Postadress: Box 160, 405 30 Göteborg

Besöksadress och företagspaket:
Vera Sandbergs Allé 5A, 2 tr, 411 33 Göteborg

Fakturaadress: Göteborgs universitet/NCM
Box 115, 405 30 Göteborg (Beställar-id måste anges)
Org.nr: 202100-3153

Kontakta NCM
E-post: ncm@ncm.gu.se
Telefon: 031-786 00 00 (universitetets växel)
Nämnaren: namnaren@ncm.gu.se
Föreståndare: Peter.Nystrom@ncm.gu.se

Webbintegritet
Om cookies i denna webbplats
Dataskyddsförordningen
Webbansvarig: Peter Nyström

Börja skriva och tryck enter för att söka