Föreläsningar – en utdöende undervisningsform?

Samuel Bengmark Ladda ner presentation »»» Samuel Bengmark är anställd vid Matematiska vetenskaper på Chalmers och Göteborgs universitet. Han brinner speciellt för lärarutbildning och är ansvarig för Chalmers kombinationsutbildning, Lärande och ledarskap, som leder till både civilingenjörs- och ämneslärarexamen. Han är just hemkommen från University of California Berkeley där han utmanat sin egen praktik när

Föreläsningar – en utdöende undervisningsform? Read More »

”Pseudoteorier jämställs med etablerad vetenskap”

I Skolverkets kommentarer till läroplanen för grundskolan framställs naturvetenskapen som en ideologi bland andra. En relativistisk kunskapssyn har fått fotfäste i skolvärlden och den lämnar skoleleverna skyddslösa. Skolan måste vara tydlig med vad vetenskapen säger, skriver fyra forskare och debattörer. »»» Läs vidare [Dagens Nyheter] »»» Läs även [Dagens Nyheter] »»» Läs även [Replik DN

”Pseudoteorier jämställs med etablerad vetenskap” Read More »

Ovetenskapliga idéer om hjärnrörelse sprids i skolor

Flera skolor i Sverige avbryter lektioner för att under några minuter låta eleverna göra så kallade långsamma smarta hjärnrörelser, ibland i tron att det kan förbättra inlärningen av matematik och läsförståelse. Idéerna är hämtade från kommunikologi – en pseudovetenskap som sågas av modern hjärnforskning. »»» Läs vidare [Sveriges Radio]

Ovetenskapliga idéer om hjärnrörelse sprids i skolor Read More »