Tryckta och digitala läromedel och lärresurser i den norska skolan

Slutrapporten konstaterar att hälften av undervisningstiden består av lärarledd helklassundervisning från klassrummets whiteboard och att resten av tiden ägnas åt elevarbete på egen hand eller i grupp. Den lärarledda undervisningen är både monologisk och dialogisk, och whiteboarden används ofta för att visualisera, förtydliga eller för att få igång ett resonerande samtal med klassen. Interaktiva visualiseringar

Tryckta och digitala läromedel och lärresurser i den norska skolan Read More »

NOMAD – 21 (2)

Nummer/Issue Volume 21, No 2, June 2016 Editorial Florenda Gallos Cronberg Learning linear relationships through independent use of the mathematics textbook Nonmanut Pongsakdi, Teija Laine, Koen Veermans, Minna M. Hannula-Sormunen and Erno Lehtinen Improving word problem performance in elementary school students by enriching word problems used in mathematics teaching Ida Bergvall, Jenny Wiksten Folkeryd and

NOMAD – 21 (2) Read More »

Nytt nummer av NOMAD

Nu har ett nytt nummer av NOMAD, Nordisk MatematikkDidaktikk, skickats till tryckeriet.I väntan på ditt tryckta exemplar kan du läsa artiklarna på NOMADs webbsida. NOMAD nr 2, 2016 innehåller följande artiklar. Florenda Gallos Cronberg Learning linear relationships through independent use of the mathematics textbook Nonmanut Pongsakdi, Teija Laine, Koen Veermans, Minna M. Hannula-Sormunen and Erno

Nytt nummer av NOMAD Read More »