Svar och lösningar, september 2019

Vi tackar Hanna Csanádi, Hammarlundens skola, Hammarö Emil, Jack, Anton och Hugo, Kullaviksskolan, Kungsbacka Douglas Oredsson, åk 8, Markaryd Klass 5C Stureskolan, Hedemora Årskurs 5&6, Horns skola, Kinda Klass 8A, Gärdesskolan, Sollentuna Jonas, Ekängsskolan, Linköping som har skickat in lösningar på minst ett av problemen. Rätt svar: 6 stycken Här visar vi två svar som […]

Svar och lösningar, september 2019 Read More »

Önskvärt anpassa kompetensutveckling till lokala skolförhållanden

Nationella satsningar för att stärka lärares professionalism måste låta berörda skolor vara med och anpassa satsningarna utifrån lokala förutsättningar och behov. Annars riskerar lärarnas professionella självkänsla att hämmas istället för att stärkas. Detta visar en aktuell avhandling vid Göteborgs universitet utifrån exemplet Matematiklyftet. Läs vidare [Göteborgs universitet]

Önskvärt anpassa kompetensutveckling till lokala skolförhållanden Read More »

Ingrid Carlgren: Vad är nytt i de nya kursplanerna?

Så har nu förslagen till nya kursplaner kommit. Eftersom riktlinjerna för revideringarna varit kända ett bra tag innehåller förslagen inga större överraskningar. Ändå skulle de behöva granskas och analyseras ordentligt. Det gäller inte minst kunskapskraven. Visserligen sägs det att förändringarna handlar om förtydliganden och förenklingar snarare än större förändringar, men det som kallas för förenklingar

Ingrid Carlgren: Vad är nytt i de nya kursplanerna? Read More »

Månadens problem, oktober 2019

Du kan ladda ner alla problemen som en pdf. Glöm heller inte att skicka in dina lösningar! Vi publicerar lösningar och kommentarer när inkomna lösningar är sammanställda. Alla_problem_okt_19 Skicka in lösningar Vi utmanar alla enskilda, grupper och klasser att skicka in lösningar, kommentarer eller förklaringar till hur ni löst problemen. Bidragen kan vara digitala eller

Månadens problem, oktober 2019 Read More »