Nämnarens artikelregister

Sök nbas

Artiklar äldre än ett år länkas till respektive PDF. Nyare artiklar visar titel, sammanfattning och författare.

 

  1. Problemavdelningen: Problem med proportioner

    2025 nr. 3 s. 63

    Många uppgifter som innehåller proportionella eller omvänt proportionella samband kan lösas på en mängd olika sätt. Diskutera olika lösningsstrategier med eleverna.

    Jenny Karlsson och Annalena Önnhed
    ArtikelPDF

  2. Peder Claessons minnesfond för glädje i matematik

    2025 nr. 3 s. 62


    ArtikelPDF

  3. Utforska programmering med matematik

    2025 nr. 3 s. 56

    Att finna bästa närmevärde på pi har intresserat matematiker i hundratals år. När vi låter datorer göra jobbet uppstår fel som beror på avrundning av närmevärden. Hur bra är programmet? Hur snabbt blir det fel? Det är frågor som undersöks i den här artikeln där matematiken används för att närmare studera hur pålitliga datorerna är.

    Titus Petersson

  4. Nikomakos teorem: Om kuber som blir kvadrater

    2025 nr. 3 s. 53

    Det är kul att leka med siffror för att se hur de hänger ihop. Ja, det är inte bara kul, det är också en fruktbar väg framåt för att lära sig matematik.

    Christian Azar

  5. En gåtfull division

    2025 nr. 3 s. 47

    Division med noll är något som sällan presenteras i svenska matematikläroböcker varken i mellan- eller högstadiet, trots att det är en viktig byggsten i elevernas matematiska förståelse. Det skapar ett avstånd mellan styrdokumentens intentioner och det material elever och lärare möter i klassrummet.

    Agnes Hallberg, Isabel Hillestrand och Fatimah Muhsin

  6. Frågor i matematiska samtal

    2025 nr. 3 s. 41

    Att använda frågor för att utveckla elevers delaktighet i matematiska samtal har en grupp lärare jobbat med i ett ULF-projekt i Malmö. Här beskrivs arbetet med frågor i samband med problemlösningslektioner i årskurs 6 och 7.

    Lars Brandström, Marianne Carlsén, Gunilla Magnusson och Viktoria Sjöblom

  7. Stipendier att söka

    2025 nr. 3 s. 40

    Här finns information om olika stipendier som går att söka i höst:
    Maria Ingelman Sahléns minnesfond för matematiskt lärande.
    Stipendium för utveckling av matematikundervisning till Bengt Johanssons minne.
    Gudrun Malmer stiftelse, stipendium för klassrumsnära forskning och utveckling.


    ArtikelPDF

  8. Sagt & gjort: Biostatistik – att räkna insekter

    2025 nr. 3 s. 37

    Har du funderat på vilken matematik som behövs för att räkna insekter i naturen? Denna text visar att det inte på långt när räcker med att kunna räkneramsan. Det behövs även geometri och statistik och en förmåga att formulera och lösa öppna problem av typen Hur ska vi redovisa resultatet?

    Jöran Petersson

  9. En högt begåvad elev

    2025 nr. 3 s. 34

    Författaren beskriver hur en elev i Schweiz fått möjlighet att utveckla sin matematikbegåvning genom radikal acceleration och diskuterar att Sverige skulle kunna låta högt begåvade elever hoppa över flera årskurser.

    Arne Engström

  10. Uppslaget: Avlasta minnet med 2×2-rutor !

    2025 nr. 3 s. 32

    Uppslaget beskriver hur 2×2-rutor kan hjälpa oss att organisera den information som finns i uppgifter frö att avlasta vårt minne. Rutorna kan användas till både enklare och mer komplicerade problem.

    Jonas Hall
    ArtikelPDF

  11. Matematikbiennalen 2026: Matematik – ett samtalsämne

    2025 nr. 3 s. 30

    Nu är det snart dags att anmäla sig till matematikbiennalen den 29–30 januari 2026!


    ArtikelPDF

  12. Färsk forskning

    2025 nr. 3 s. 29

    En kort beskrivning av Mara Wallas forskning om bedömning och matematikundervisning i förskoleklass.

    Rimma Nyman

  13. Kängurusidan: När ”lätta” problem blir svåra

    2025 nr. 3 s. 27

    Från årets tävling kommenteras några av de klurigaste uppgifterna ur varje ålderskategori.

    Ulrica Dahlberg

  14. Kontrast mellan uttrycksformer

    2025 nr. 3 s. 19

    Användning av olika uttrycksformer är en central del inom matematik. I denna artikel beskriver författarna hur kontraster mellan uttrycksformer kan bli ett verktyg för bättre matematiklärande.

    Helena Johansson, Magnus Österholm och Malin Norberg

  15. Tillgänglig matematikundervisning för elever med blindhet

    2025 nr. 3 s. 13

    Synen är en viktig informationskälla för de flesta människor. Elever med blindhet behöver därför både mer tid och många anpassningar. För en lärare i den vanliga grundskolan som möter en elev med blindhet är det mycket som ändras i lärarrollen. Det kan exempelvis handla om att lära sig syntolka, sätta sig in i punktskrift, skaffa tillgängliga läromedel och att anpassa undervisningen.

    Catarina Hägg

  16. Språkspalten: Fyra metaforer för tal

    2025 nr. 3 s. 09

    Användning av olika uttrycksformer är en central del inom matematik. I denna artikel beskriver författarna hur kontraster mellan uttrycksformer kan bli ett verktyg för bättre matematiklärande.

    Cecilia Kilhamn

  17. GeoGebra tips #6: Visa och dölj objekt med kryssrutor

    2025 nr. 3 s. 08

    Jonas Hall

  18. Proportionalitet med T-tabeller

    2025 nr. 3 s. 03

    I syfte att utveckla undervisningen skapade en grupp entusiastiska låg- och mellanstadielärare från Sölvesborg tillsammans med NCM en fortbildningskurs under en termin. Temat var problemlösning som medel för att lära om proportionalitet. Som ett resultat av kursen utvecklade lärarna tre lektioner om proportionalitet där T-tabeller användes som verktyg.

    Caroline Nagy

  19. Inledare

    2025 nr. 3 s. 01

    Batterierna laddade inför ett nytt läsår!


    ArtikelPDF

  20. Problemavdelningen: Algebra – en x-tra utmaning

    2025 nr. 2 s. 63

    Det finns många tillfällen då kunskaper i algebra underlättar problemlösning. Inledningsvis kan elever komma långt med kloka resonemang och på sikt ska resonemangen bli allt mer generella.

    Jenny Karlsson & Annalena Önnhed
    ArtikelPDF

  21. Undervisning genom dialog

    2025 nr. 2 s. 58

    Lärare som undervisar i matematik på Blekinge Tekniska Högskola har testat ett nytt sätt att undervisa i form av dialog mellan en expert och en novis. De upplever att interaktionen mellan expert och novis skapar nya möjligheter för lärande i matematik, både gällande ämneskunskaper och studieteknik.

    Linda Mattsson & Robert Nyqvist

  22. Sonja Kovalevsky-dagarna

    2025 nr. 2 s. 55

    Sonja Kovalevsky-dagarna är ett årligt evenemang för gymnasieelever med ett särskilt intresse för matematik. Evenemanget arrangeras av Nationalkommittén för matematik vid Kungliga Vetenskapsakademin i samarbete med Sveriges lärosäten. Under åren 2024 och 2025 står Linnéuniversitetet i Växjö som värd för arrangemanget.

    Linnea Fransson & Marcus Nilsson

  23. Matematiska tricks med digital rot

    2025 nr. 2 s. 52

    Ett roligt sätt att väcka intresse för matematik är att introducera ett trick som vid första anblicken verkar som trolleri men som sedan visar sig bygga på ett logiskt resonemang utifrån talens inneboende struktur. Artikeln visar ett par sådana tricks.

    Klas Lunderup

  24. GeoGebra tips #5: Binomial- och hypergeometrisk fördelning

    2025 nr. 2 s. 51

    Jonas Hall

  25. Grattis på födelsedagarna!

    2025 nr. 2 s. 45

    Födelsedagsproblemet är en klassiker från 1930-talet som fortfarande kan förvåna och engagera elever. Idag står också datatekniska möjligheter till buds för elever – och andra – som vill utforska problemet.

    Lasse Berglund

  26. Matematikbiennalen 2026 – gör en idéutställning!

    2025 nr. 2 s. 44


    ArtikelPDF

  27. Algebramåndag

    2025 nr. 2 s. 37

    Genom att ihärdigt en dag i veckan ge elever algebrauppgifter som diskuteras noga får de många erfarenheter som gör att de litar både på matematikens regler och den egna förmågan att resonera om korrekta lösningar.

    Linda Marie Ahl

  28. Stipendium till Bengt Johanssons minne

    2025 nr. 2 s. 36

    Dags att nominera …


    ArtikelPDF

  29. Vacker algebra

    2025 nr. 2 s. 34

    Att lösa algebraiska problem kan vara som att skapa vackra surrealistiska tavlor. Här är en tavla byggd av rena och lärorika algebraiska manipulationer.

    Pedram Hatami

  30. Uppslaget: Mattekedjor

    2025 nr. 2 s. 32

    Att arbeta med en Mattekedja passar bra som uppvärmning. Ta 5–15 minuter av en helklasslektion exempelvis för att repetera en matematisk idé som klassen arbetade med föregående lektion.

    Emelie Reuterswärd
    ArtikelPDF

  31. Matematisk speed-dejting

    2025 nr. 2 s. 29

    Aktiviteten som beskrivs här passar utmärkt när eleverna fått med sig all teori om linjens ekvation eller enkla funktioner men behöver mer träning. Den fungerar också som ett trevligt avbrott i en extra lång matematiklektion.

    Jonas Hall

  32. Kritisk granskning i statistik

    2025 nr. 2 s. 23

    Denna artikel ger exempel på vad kritisk hållning i statistisk läskunnighet kan vara från lågstadium till gymnasium med och utan digitala verktyg.

    Jöran Petersson

  33. Flest till 100!

    2025 nr. 2 s. 19

    Alla tal kan primtalsfaktoriseras. Här föreslås en tävling där olika sorters tal får bilda lag och tävla om vilka som blir flest till 100. Kommer primtalen att vinna över andra grupper av tal?

    Håkan Lennerstad

  34. Tävling: Vår bästa matematiklektion

    2025 nr. 2 s. 18

    Samtala med dina elever om vad som är en bra matematiklektion och skicka in ett tävlingsbidrag till Matematikbiennalen 2026. Fina priser väntar.


    ArtikelPDF

  35. Lärartankar: Meningsfull minnesträning

    2025 nr. 2 s. 16

    Hur minnet fungerar och minnets roll i inlärning är frågeställningar inom kognitionsvetenskap som på sista tiden väckts till liv igen, bannat togs upp i en artikel i Nämnaren 2024:1.Utifrån sin långa lärarerfarenhet reflekterar här Bo Sjöström minnesträning och vad den syftar till.

    Bo Sjöström

  36. Peder Claessons minnesfond för glädje i matematik

    2025 nr. 2 s. 15

    Dags att nominera …

  37. Kängurusidan: Reflektioner kring årets Kängurutävling

    2025 nr. 2 s. 14

    I årets tävling deltog över 100 000 elever. Nu finns tävlingsproblemen med både facit och förslag på att arbeta vidare tillgängliga på NCM:s webbplats.

    Ulrica Dahlberg

  38. Mönster kopplat till kx + m = y

    2025 nr. 2 s. 09

    I den här artikeln kopplas räta linjens ekvation kx + m = y ihop med mönster och talföljder, både konkret, visuellt och med hjälp av digitala hjälpmedel.

    Anne-Marie Wastesson

  39. Utforska begreppet vinkel genom programmering

    2025 nr. 2 s. 03

    I artikeln presenteras två exempel på aktiviteter där programmering i Scratch kan bidra till att ge eleverna en bättre förståelse av det matematiska begreppet vinkel.

    Pål-Erik Eidsvig

  40. Inledare 234

    2025 nr. 2 s. 01

    Vacker algebra och tricks med tal …


    ArtikelPDF

  41. Problemavdelningen: Bråkiga problem

    2025 nr. 1 s. 63

    Tal i bråkform och bråkräkning är en utmaning för många elever. I följande problem kan elever möta bråk som på olika sätt ger dem möjlighet att vidga förståelsen för bråkbegreppet.

    Jenny Karlsson & Annalena Önnhed
    ArtikelPDF

  42. Klotets volym och area med hjälp av geometriska bevis

    2025 nr. 1 s. 60

    Elever kan med grundläggande matematik medverka i resonemang som härleder klotets volym och area. Med bilder och modeller går det att åskådliggöra de geometriska bevis som formulerades för ett par tusen år sedan.

    Daniel Lindgren

  43. Problemlösning med digitala verktyg

    2025 nr. 1 s. 55

    Författaren hittade ett intressant problem i en Facebookgrupp. Här funderar han på hur elever skulle kunna lösa problemet med hjälp av digitala verktyg.

    David Taub

  44. Från förundran och utforskande till generalisering

    2025 nr. 1 s. 52

    När vi på NCM förberedde 2024 års adventskalender, frågade vi mest på skoj Pedram Hatami om han hade en lösning på problem 22. Till vår förvåning berättade han att hans arbetskamrat Ali Ludvigsen hade skrivit en hel artikel om just det problemet – på norska, och nu har vi översatt den.

    Ali Ludvigsen

  45. Ett oändligt torn av exponenter

    2025 nr. 1 s. 47

    Här beskrivs en ekvation som det är lätt att fascineras av. Den innehåller inte bara en hel del matematiskt finlir utan också vackra mönster som ligger begravda i dess rötter. Vi tas ut på en resa som börjar i ett torn av exponenter och slutar i fascinerande fraktala mönster.

    Christian Azar

  46. Generera exempel

    2025 nr. 1 s. 43

    För att lära sig matematik behöver man få en djup och nyanserad förståelse för matematiska begrepp. Genom att strukturerat låta elever generera exempel och icke-exempel kan deras begreppsförståelse både synliggöras och vidgas.

    Emelie Reuterswärd

  47. Att undervisa för förståelse

    2025 nr. 1 s. 35

    Vad innebär det att förstå något och hur genomförs undervisning som leder till förståelse? Författarna redovisar här insikter från ett projekt där de undersöker effekten av retrieval practice, även kallat testbaserat lärande.

    Jan Olsson, Maria Larsson & Carina Granberg

  48. Vi har läst: Utfordringer og muligheder i gymnasial matematikvejledning – detektion, diagnosticering og intervention

    2025 nr. 1 s. 34

    Är du matematiklärare och undervisar på gymnasiet eller i senare delen av grundskolan? Är du intresserad av att få veta mer om hur matematikdidaktisk teori kan stödja dig i att utveckla din undervisningspraktik? Vill du vara säker på att den teorin är solid, alltså att det finns forskning som stödjer teorin? Vill du få uppslag och inspiration för hur du kan omsätta teorin i din praktik? Då är detta en bok för dig.

    Linda Marie Ahl

  49. Uppslaget: Algebraiska uttryck

    2025 nr. 1 s. 32

    En algebraisk bokstav symboliserar i skolmatematiken alltid ett tal – oftast ett antal. I den här aktiviteten kopplas algebraiska uttryck istället till arean av geometriska former. Eleverna utgår från att studera hur formen ser ut och vilka delar den består av, och beskriver arean med hjälp av algebraiska uttryck.


    ArtikelPDF

  50. Kängurusidan: Nytt år med nya Känguruproblem!

    2025 nr. 1 s. 30

    Just nu pågår ett intensivt arbete med den svenska översättningen av årets tävlingsproblem samtidigt som vi förbereder lösningar och Arbeta vidare-förslag inför tävlingsdagen den 20 mars. Vi vill uppmuntra er att använda tidigare års problem året om. Det finns numera en skattkista – cirka 3 000 tävlingsproblem att välja bland.

    Ulrica Dahlberg