Här finns möjlighet att ta del av doktorsavhandlingar och licentiatuppsatser. En del finns tillgängliga i NCM:s bibliotek. Ett antal är försedda med länkar till abstracts eller i några fall till avhandlingen i sin helhet. Om inte annat anges så är det en doktorsavhandling.
Alla kolumner är sorterbara.
Sök avhandlingar via GU/UB
Det går också att söka direkt från Göteborgs universitetsbibliotek på gupea.ub.gu.se
Författare | År | Titel | Länk | Anmärkning |
---|---|---|---|---|
Majoros, Erika | 2022 | Linking recent and older IEA studies on mathematics and science University of Gothenburg | Fulltext | |
Sterner, Helén | 2024 | Lärarnas och elevernas lärande om funktionstänkande: en utbildningsvetenskaplig designstudie i en algebraisk undervisningspraktik Linnaeus University | Fulltext | |
Lundberg, Anna | 2024 | Att lära om statisk och dynamisk proportionalitet - en studie av den didaktiska transpositionen av svenska matematikuppgifter med proportionalitet Göteborgs universitet | Fulltext | |
Blomberg, Per | 2024 | Inferentiell statistik i grundlärarutbildning: ett designforskningsprojekt om ämnesdidaktiska transformationer Karlstads universitet | Fulltext | |
Bergqvist, Erik | 2024 | Navigating methodological challenges: a quantitative exploration of students' mathematics self-beliefs Luleå University of Technology | Fulltext | |
Holmgren, Karoline | 2024 | Mål, matematik och mening: om identitet i mötet med gymnasieskolans yrkesprogram Umeå universitet | Fulltext | |
Walla, Maria | 2024 | Matematik i förskoleklass: en studie om bedömning och matematikundervisning vid skolstart Högskolan Dalarna | Fulltext | |
Tossavainen, Anne | 2024 | Characterizing prospective elementary teachers' mathematical knowledge for teaching fractions Luleå University of Technology | Fulltext | |
Wikström Hultdin, Ulrika | 2024 | Between symbols and words: structural connections in mathematics texts and their effect on reading Umeå university | Fulltext | |
Fredriksdotter, Hanna | 2024 | Young students’ mathematical argumentation in social interaction: Video-based observations of student-student interaction during everyday work in the mathematics classroom Uppsala university | Fulltext | |
Gardesten, Malin | 2023 | Teaching for Inclusive mathematics education: methodological, theoretical and empirical explorations Linnaeus university | Fulltext | |
Beyene, Abraham Kumsa | 2023 | Obstacles to students' learning of the limit concept: a comparative study Stockholms universitet | Fulltext | |
Ron, Anette de | 2023 | Problemlösning i matematikdidaktik och lärarutbildning: ett mångdisciplinärt utforskande och affirmativ kritik Stockholms universitet | Fulltext | |
Söderström, Sharmin | 2023 | Formative assessment and problem solving in mathematics Umeå University | Fulltext | |
Sjöblom, Marie | 2022 | Promoting mathematical dialogue: students’ and teachers’ listening, questioning and participation Malmö University | Fulltext | |
Wallin, Anna | 2022 | Fritidshemmets matematik – möten som räknas Stockholms universitet | Fulltext | |
Asami-Johansson, Yukiko | 2019 | Japanese mathematics teachers’ professional knowledge: international case studies based on praxeological analysis University of Copenhagen | Fulltext | |
Landtblom, Karin | 2023 | Mean, median, and mode in school years 4–6: a study about aspects of statistical literacy Stockholm University | Fulltext | |
Lövström, Anna | 2023 | Delaktighet för elever med olika förkunskaper i matematik: en interdisciplinär studie om betydelsen av undervisningens utformning och genomförande för elevers lärande Linnéuniversitetet | Fulltext | |
Svanteson Wester, Jenny | 2022 | Teaching and learning mathematics with integrated small-group discussions. A learning study about scaling geometric figures University of Gothenburg | Fulltext | |
Bergwall, Andreas | 2021 | Proof-related reasoning in upper secondary mathematics textbooks: characteristics, comparisons, and conceptualizations Mälardalen University | Fulltext | |
Sveider, Cecilia | 2021 | Representationer av tal i bråkform: en studie om matematikundervisning på mellanstadiet Linköpings universitet | Fulltext | |
Arnell, Sofie | 2021 | Elevers möten med matematik: En studie om elevers möten med matematik i förskoleklass och årskurs 1 Linköpings universitet | Fulltext | |
Utterberg Modén, Marie | 2021 | Teaching with digital mathematics textbooks – activity theoretical studies of data-driven technology in classroom practices Göteborgs universitet | Fulltext | |
Markkanen, Peter | 2021 | Representationer, visualisering och resonemang i geometri: praktiknära studier i digitala lärmiljöer Örebro universitet | Fulltext | |
Österling, Lisa | 2021 | Desires for mathematics teachers and their knowledge: practicum, practices, and policy in mathematics teacher education Stockholm University | Fulltext | |
Marschall, Gosia | 2021 | Reconceptualising teacher self-efficacy in relation to teacher identity: a longitudinal phenomenological study of pre-service secondary mathematics teachers during initial teacher education Stockholm University | Fulltext | |
Toropova, Anna | 2021 | Teachers meeting the challenges of the Swedish school system. Agents within boundaries University of Gothenburg | Fulltext | |
Madej, Lars | 2021 | X – men sen då? Algebrans stora idéer från första klass till högre matematik: med fokus på tidig algebra i Sverige Uppsala universitet | Fulltext | |
Eriksson, Helena | 2021 | Att utveckla algebraiskt tänkande genom lärandeverksamhet: en undervisningsutvecklande studie i flerspråkiga klasser i grundskolans tidigaste årskurser Stockholms universitet | Fulltext | |
Hellstrand, Heidi | 2021 | Early numeracy development: identifying and supporting children at risk for mathematical learning difficulties Åbo Akademi | Fulltext | |
Wedman, Lotta | 2020 | The concept concept in mathematics education: a concept analysis Göteborgs universitet | Fulltext | |
Grundén, Helena | 2020 | Mathematics teaching through the lens of planning: actors, structures, and power Linnéuniversitetet | Fulltext | |
Ryberg, Ulf | 2020 | Att urskilja grafiska aspekter av derivata – hur elevernas möjligheter påverkas av innehållets behandling i undervisningen Göteborgs universitet | Fulltext | |
Norberg, Malin | 2020 | Från design till meningsskapande: en multimodal studie om elevers arbete med matematikläroböcker i årskurs 1 Mittuniversitetet | Fulltext | |
Ahl, Linda Marie | 2020 | Individualized mathematics instruction for adults: the prison education context Stockholm University | Fulltext | |
Jäder, Jonas | 2020 | Med uppgift att lära: om matematikuppgifter som en resurs för lärande Umeå universitet | Fulltext | |
Ebbelind, Andreas | 2020 | Becoming recognised as mathematically proficient – the role of a primary school teacher education programme Linnaeus University | Fulltext | |
Ryan, Ulrika | 2019 | Mathematics classroom talk in a migrating world: synthesizing epistemological dimensions Malmö university | Fulltext | |
Palm Kaplan, Kristina | 2019 | International large-scale assessments and mathematics textbooks in a curriculum reform process: changes in lower secondary school algebra in Sweden 1995–2015 Uppsala universitet | Fulltext | |
Seidouvy, Abdel | 2019 | Exploring student collaboration during data generation in the statistics classroom: an inferentialist perspective Örebro universitet | Fulltext | |
Gustafsson, Birgit | 2019 | Algebrasvårigheter ur elev- och lärarperspektiv: om hinder i lärandesituationer och utmaningar i undervisningssituationer Mittuniversitetet | Fulltext | |
Engvall, Sara | 2019 | Opening the black box of mathematics teachers’ professional growth: a study of the process of teacher learning Umeå University | Fulltext | |
Ekdahl, Anna-Lena | 2019 | Teaching for the learning of additive part-whole relations – the power of variation and connections Jönköping University | Fulltext | |
Brehmer, Daniel | 2019 | Support for mathematics teachers’ change: examining catalysts for teacher learning and role of the teacher in professional development programmes Mälardalen University | Fulltext | |
Sidenvall, Johan | 2019 | Lösa problem: om elevers förutsättningar att lösa problem och hur lärare kan stödja processen Umeå universitet | Fulltext | |
Theens, Frithjof | 2019 | Does language matter? Sources of inequivalence and demand of reading ability of mathematics tasks in different languages Umeå University | Fulltext | |
Sollerman, Samuel | 2019 | Kan man räkna med PISA och TIMSS? Relevansen hos internationella storskaliga mätningar i matematik i en nationell kontext Stockholm University | Fulltext | |
Roos, Helena | 2019 | The meaning(s) of inclusion in mathematics in student talk – inclusion as a topic when students talk about learning and teaching in mathematics Linnaeus University | Fulltext | |
Karlsson, Ingemar | 2019 | Elever i matematiksvårigheter: Lärare och elever om låga prestationer i matematik Lund University | Fulltext | |
Fülöp, Éva | 2019 | Learning to solve problems that you have not learned to solve: Strategies in mathematical problem solving Gothenburg University | Fulltext | |
Sülau, Veronica | 2019 | Vad händer i lärares kollegiala samtalspraktik? En studie av mötet mellan en nationell kompetensutvecklingsinsats och en lokal fortbildningspraktik. Göteborgs universitet | Fulltext | |
Perez, Miguel | 2018 | A teacher-centred design system to integrate digital technologies in secondary mathematics classrooms Linnaeus University | Fulltext | |
Pansell, Anna | 2018 | The ecology of Mary’s mathematics teaching: tracing co-determination within school mathematics practices Stockholm University | Fulltext | |
Lind Pantzare, Anna | 2018 | Dimensions of validity: studies of the Swedish national tests in mathematics Umeå University | Fulltext | |
Svensson Källberg, Petra | 2018 | Immigrant students' opportunities to learn mathematics: in(ex)clusion in mathematics education Stockholm University | Fulltext | |
Maunula, Tuula | 2018 | Students' and teachers' jointly constituted learning opportunities – the case of linear equations Göteborgs universitet | Fulltext | |
Gejard, Gabriella | 2018 | Matematiserande i förskolan: Geometri i multimodal interaktion Uppsala universitet | Fulltext | |
Mellroth, Elisabet | 2018 | Harnessing teachers’ perspectives: recognizing mathematically highly able pupils and orchestrating teaching for them in a diverse ability classroom Karlstad University | Fulltext | |
Erixon, Eva-Lena | 2017 | Matematiklärares kompetensutveckling online: policy, diskurs och meningsskapande Örebro universitet | Fulltext | |
Lindvall, Jannika | 2017 | Critical features and impacts of mathematics teacher professional development programs: comparing and characterizing programs implemented at scale Mälardalen University | Fulltext | |
Boström, Erika | 2017 | Formativ bedömning: en enkel match eller en svår utmaning? Effekter av en kompetensutvecklingssatsning på lärarnas praktik och på elevernas prestationer i matematik Umeå universitet | Fulltext | |
Elofsson, Jessica | 2017 | Children’s early mathematics learning and development: number game interventions and number line estimations Linköping University | Fulltext | |
Eckert, Andreas | 2017 | Contributing to develop contributions – a metaphor for teaching in the reform mathematics classroom Linnéuniversitetet | Fulltext | |
Ekstam, Ulrika | 2017 | Educational support in lower secondary mathematics instruction; teacher quality, teacher characteristics and their interrelations Åbo akademi | Fulltext | |
Röj-Lindberg, Ann-Sofi | 2017 | Skolmatematisk praktik i förändring – en fallstudie Åbo akademi | Fulltext | |
Nagy, Caroline | 2017 | Fler bråk i matematikundervisningen – en aktionsforskningsstudie där lärare lär om progression Göteborgs universitet (Licentiatavhandling) | Fulltext | Lic. |
Szabo, Attila | 2017 | Mathematical abilities and mathematical memory during problem solving and some aspects of mathematics education for gifted pupils Stockholm University | Fulltext | |
Segerby, Cecilia | 2017 | Supporting mathematical reasoning through reading and writing in mathematics – making the implicit explicit Malmö högskola | Fulltext | |
Vingsle, Charlotta | 2017 | Formativ bedömning och självreglerat lärande: Vad behöver vi för att få det att hända? Umeå universitet | Fulltext | |
Nyman, Rimma | 2017 | Interest and engagement: perspecitves on mathematics in the classroom Göteborgs universitet | Fulltext | |
Petersson, Jöran | 2017 | Mathematics achievement of early and newly immigrated students in different topics of mathematics Stockholms universitet | Fulltext | |
Gustafsson, Patrik | 2016 | Frameworks for task design and technology integration in the mathematics classroom Mälardalen University (Licentiatavhandling) | Fulltext | Lic. |
Dyrvold, Anneli | 2016 | Difficult to read or difficult to solve? The role of natural language and other semiotic resources in mathematics tasks Umeå University | Fulltext | |
Muhrman, Karolina | 2016 | Inget klöver utan matematik: en studie av matematik i yrkesutbildning och yrkesliv Linköping University | Fulltext | |
Olteanu, Lucian | 2016 | Framgångsrik kommunikation i matematikklassrummet Linnaeus University | Fulltext | |
Norqvist, Mathias | 2016 | On mathematical reasoning - being told or finding out Umeå universitet | Fulltext | |
Teledahl, Anna | 2016 | Knowledge and writing in school mathematics - a communicational approach Örebro universitet | Fulltext | |
Larsson, Kerstin | 2016 | Students' understandings of multiplication Stockholms universitet | Fulltext | |
Bergvall, Ida | 2016 | Bokstavligt, bildligt och symboliskt i skolans matematik – en studie om ämnesspråk i TIMSS Uppsala universitet | Fulltext | |
Bäckman, Kerstin | 2015 | Matematiskt gestaltande i förskolan Åbo Akademi | Fulltext | |
Rystedt, Elisabeth | 2015 | Encountering algebraic letters, expressions and equations: a study of small group discussions in a grade 6 classroom Göteborgs universitet (Licentiatavhandling) | Fulltext | Lic. |
Bagger, Anette | 2015 | Prövningen av en skola för alla: nationella provet i matematik i det tredje skolåret Umeå universitet | Fulltext | |
Sidenvall, Johan | 2015 | Att lära sig resonera: Om elevers möjligheter att lära sig matematiska resonemang Linköpings universitet (Licentiatavhandling) | Fulltext | Lic. |
Larsson, Maria | 2015 | Orchestrating mathematical whole-class discussions in the problem-solving classroom: Theorizing challenges and support for teachers Mälardalens högskola | Fulltext | |
Sterner, Görel | 2015 | Tal, resonemang och representationer - en interventionsstudie i matematik i förskoleklass Göteborgs universitet (Licentiatavhandling) | Fulltext | Lic. |
Harvard Maare, Åsa | 2015 | Designing for peer learning: mathematics, games and peer groups in leisure-time centers Lunds universitet | Fulltext | |
Fahlgren, Maria | 2015 | Designing for the integration of dynamic software environments in the teaching of mathematics Karlstads universitet | Fulltext | |
Lundström, Marita | 2015 | Förskolebarns strävanden att kommunicera matematik Göteborgs universitet | Fulltext | |
Andersson, Catarina | 2015 | Professional development in formative assessment: effects on teacher classroom practice and student achievement Umeå universitet | Fulltext | |
Brunström, Mats | 2015 | Matematiska resonemang i en lärandemiljö med dynamiska matematikprogram Institutionen för matematik och datavetenskap, Karlstads universitet | Fulltext | |
Johansson, Helena | 2015 | Mathematical Reasoning – in pysics and real-life context Department of Mathematical Sciences Chalmers University of Technology and University of Gothenburg | Fulltext | |
Mårtensson, Pernilla | 2015 | Att få syn på avgörande skillnader. Lärares kunskap om lärandeobjektet Högskolan i Jönköping | Fulltext | |
Serder, Margareta | 2015 | Möten med Pisa, Kunskapsmätning som samspel mellan elever och provuppgifter i och om naturvetenskap Malmö studies in educational sciences No. 75, Doctoral dissertation in education. | Abstract | |
Wester, Richard | 2015 | Matematikundervisning utifrån ett elevperspektiv Malmö studies in educational sciences: Licentiate dissertation series 2015:36. Malmö högskola (Licentiatavhandling) | Abstract | Lic. |
Magnusson, Joakim | 2014 | Proportionella samband – innehållets behandling och elevernas lärande Göteborgs universitet (Licentiatavhandling) | Fulltext | Lic. |
Frejd, Peter | 2014 | Modes of mathematical modelling – an analysis of how modelling is used and interpreted in and out of school settings (Linköping Studies in Behavioural Science, 181). Linköping. Linköpings universitet. | Fulltext | |
Jahnke, Anette | 2014 | Insegel till dialog, Skolans matematikutbildning - en studie i fyra praktiker Ph.d. i studier av profesjonspraksis, Profesjonshögskolen Nr. 11. Bodø | Fulltext | |
Larson, Niclas | 2014 | Matematikämnet och stadiebytet mellan grundskolan och gymnasieskolan. En enkät- och klassrumsstudie (Linköping studies in behavioural science, No. 187). | Abstract | |
Liljekvist, Yvonne | 2014 | Lärande i matematik - om resonemang och matematikuppgifters egenskaper (Karlstad University studies, 2014:16). Karlstad. Karlstads universitet. | Fulltext | |
Mellroth, Elisabet | 2014 | High achiever! Always a high achiever? A comparison of student achievements on mathematical tests with different aims and goals. Faculty of Health, Science and Technology. Karlstad University Studies | 2014:67. (Licentiatavhandling) | Fulltext | Lic. |
Palmberg, Björn | 2014 | The influence of national curricula and national assessments on teachers’ beliefs about the goals of school mathematics Umeå. Umeå universitet. | Fulltext | |
Ryberg, Ulf | 2014 | Variationens betydelse för elevernas lärande. Relationen mellan en funktions graf och grafen till funktionens derivata Göteborgs universitet (Licentiatavhandling) | Fulltext | Lic. |
Skog, Kicki | 2014 | Power, positionings and mathematics - discursive practices in mathematics teacher education Doctoral Thesis from the Department of Mathematics and Science Education 8, Stockholms universitet. | Abstract | |
Svanteson Wester, Jenny | 2014 | Hur kan dubbelt så långt bli fyra gånger större? Göteborgs universitet (Licentiatavhandling) | Fulltext | Lic. |
Svensson, Petra | 2014 | Elever med utländsk bakgrund berättar: möjligheter att lära matematik (Malmö studies in educational sciences. Licentiate dissertation series, 2013:31) Malmö: Malmö högskola. (Licentiatavhandling) | Fulltext | Lic. |
Viirman, Olov | 2014 | The function concept and university mathematics teaching Karlstad. Karlstads universitet. | Fulltext | |
Carstensen, Anna-Karin | 2013 | Connect – modeling learning to facilitate linking models and the real world trough lab-work in electric circuit courses for engineering students (Studies in Science and Technology Education, 67). Linköping. Linköpings universitet. | Fulltext | |
Dahlin, Karin I. E. | 2013 | Does it pay to practice? - a quasi-experimental study on working memory training and its effects on reading and basic number skills Stockholm. Stockholm University. | Fulltext. Skolportens intervju | |
Delacour, Laurence | 2013 | Didaktiska kontrakt i förskolepraktik: förskollärares transformering av matematiska mål i ett läroplansdidaktiskt perspektiv (Malmö studies in educational sciences. Licentiate dissertation series, 2013:29). Malmö: Malmö högskola (Licentiatavhandling) | Fulltext | Lic. |
Engvall, Margareta | 2013 | Handlingar i matematikklassrummet - en studie av undervisningsverksamheter på lågstadiet då räknemetoder för addition och subtraktion är i fokus (Linköping Studies in Behavioural Science, 178). Linköping. Linköpings universitet. | Fulltext | |
Liu, Yang | 2013 | Syllogistic analysis and cunning of reason in mathematics education Karlstad University Studies, 2013:28. Karlstad. Karlstads universitet. | Fulltext | |
Olande, Oduor | 2013 | Students' narratives from graphical artefacts - exploring the use of mathematics tools and forms of expression in students' graphicacy (Mid Sweden University doctoral thesis, 162). Sundsvall. Mid Sweden University. | Fulltext | |
Palmér, Hanna | 2013 | To become, or not to become, a primary school mathematics teacher - a study of novice teachers' professional identity development (Linnaeus University Dissertations, 2013:130). Växjö. Växjö universitet. | Fulltext | |
Szabo, Attila | 2013 | Matematiska förmågors interaktion och det matematiska minnets roll vid lösning av matematiska problem (Rapporter i matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik, 2013:4) Stockholm: Stockholms universitet. (Licentiatavhandling) | Fulltext | Lic. |
Säfström, Anna Ida | 2013 | Exercising mathematical competence - practising representation theory and representing mathematical practice Göteborg. Chalmers. | Fulltext | |
Unga, Johanna | 2013 | Det är en spricka i allt, det är så ljuset kommer in… : matematik och förskolebarns experimenterande och potentialitet Stockholm: Stockholms universitet. (Licentiatavhandling) | Fulltext | Lic. |
Östergren, Rickard | 2013 | Mathematical learning disability – cognitive conditions, development and predictions Linköping. Linköping Studies in Arts and Science, 584. | Fulltext | |
Mattson, Linda | 2013 | Tracking mathematical giftedness in an egalitarian context Göteborg. Göteborgs universitet. | Fulltext | |
Aretorn, Lena | 2012 | Mathematics in the Swedish upeer secondary school electricity program: a study of teacher knowledge (Studies in science and technology education). Umeå: Umeå universitet (Licentiatavhandling) | Fulltext | Lic. |
Balan, Andreia | 2012 | Assessment for learning - a case study in mathematics education (Malmö studies in educational sciences, 68). Malmö. Malmö universitet. | Fulltext | |
Fägerstam, Emilia | 2012 | Space and place - perspectives on outdoor teaching and learning (Linköping studies in behavioral sceince, 167). Linköping. Linköpings universitet. | Fulltext | |
Guambe, Ribas Salatiel Madaucaneo | 2012 | Decontextualized language, logic, and algebra - the relationship between Mozambican students' achievement in school mathematics and their language and social background (Doctoral thesis / Luleå University of Technology, 2012). Luleå. Luleå Tekniska Universitet. | Fulltext | |
Mutemba, Balbina Jael Da Conceição | 2012 | Pedagogic practice between tradition and renewal - a study of the new mathematics curriculum in Mozambique (Doctoral thesis / Luleå University of Technology, 2012). Luleå. Luleå Tekniska Universitet. | Fulltext | |
Player-Koro, Catarina | 2012 | Reproducing traditional discourses of teaching and learning mathematics - studies of mathematics and ICT in teaching and teacher education (Studies in applied information technology. Centre of educational science and teacher research, CUL. Graduate school in educational science. Doctoral thesis, 17). Göteborg. | Abstract | |
van Bommel, Jorryt | 2012 | Improving teaching, improving learning, improving as a teacher - mathematical knowledge for teaching as an object of learning (Karlstad University Studies, 2012:31). Karlstad. Karlstads universitet. | Fulltext | |
Andersson, Annica | 2011 | Engagement in education - identity narratives and agency in the contexts of mathematics education Aalborg. Aalborg university. | Fulltext | |
Becevic, Semir | 2011 | Klassrumsbedömning i matematik på gymnasieskolans nivå (Linköping Studies in Science and Technology, 1502). Linköping: Linköpings universitet. (Licentiatavhandling) | Fulltext | Lic. |
Dahl, Thomas | 2011 | Problemlösning kan avslöja matematiska förmågor: att upptäcka matematiska förmågor i en matematisk aktivitet Växjö: Linnéuniversitetet (Licentiatavhandling) | Referens | Lic. |
Frejd, Peter | 2011 | Mathematical modelling in upper secondary school in Sweden: an exploratory study (Linköping Studies in Science and Technology, 1471). Linköping: Linköpings universitet (Licentiatavhandling) | Abstract | Lic. |
Hansson, Åse | 2011 | Ansvar för matematiklärande - effekter av undervisningsansvar i det flerspråkiga klassrummet (Göteborg studies in educational sciences, 313). Göteborg. Acta Universitatis Gothoburgensis. | Fulltext | |
Kilhamn, Cecilia | 2011 | Making sense of negative numbers (Gothenburg Studies of Educational Sciences, 304). Göteborg. Acta Universitatis Gothoburgensis. | Fulltext | |
Lindström, Paulina | 2011 | Understanding as experiencing a pattern (Lund University cognitive studies, 150). Lund. Lund University. | Abstract | |
Lundberg, Anna L.V. | 2011 | Proportionalitetsbegreppet i den svenska gymnasiematematiken: en studie om läromedel och nationella prov (Linköping studies in science and technology. Thesis, 1498) (Studies in science and technology education, 44) (Licentiatavhandling) | Fulltext | Lic. |
Mehanovic, Sanela | 2011 | The potential and challenges of the use of dynamic software in upper secondary mathematics: students’ and teachers’ work with integrals in GeoGebra based environments (Linköping Studies in Science and Technology. Thesis, 1499) Linköping: Linköpings universitet. (Licentiatavhandling) | Fulltext | Lic. |
Pettersson, Eva | 2011 | Studiesituationen för elever med särskilda matematiska förmågor (Linnaeus University Dissertations, 48). Växjö, Kalmar. Linnaeus University Press. | Fulltext | |
Reis, Maria | 2011 | Att ordna, från ordning till ordning - yngre förskolebarns matematiserande (Göteborg studies in educational sciences, 314). Göteborg. Acta Universitatis Gothoburgensis. | Fulltext | |
Sjögren, Jörgen | 2011 | Concept formation in mathematics (Acta Philosophica Gothoburgensia, 27). Göteborg. Acta Universitatis Gothoburgensis. | Fulltext | |
Sönnerhed, Wang Wei | 2011 | Mathematics textbooks for teaching: an analysis of content knowledge and pedagogical content knowledge concerning algebra in mathematics textbooks in Swedish upper secondary education Göteborg: Göteborgs universitet. (Licentiatavhandling) | Fulltext | Lic. |
Binde, Andrew | 2010 | Conceptions of mathematics teacher education thoughts among teacher educators in Tanzania Åbo. Åbo Akademis förlag. | Abstract | |
Björklund Boistrup, Lisa | 2010 | Assessment discourses in mathematics classrooms - a multimodal social semiotic study Doctoral Thesis from the department of Mathematics and Science Education, 4). Stockholm. Stockholms universitet. | Fulltext | |
Gahamanyi, Marcel | 2010 | Mathematics at work - a study of mathematical organisations in Rwandan workplaces and educational settings (Linköping studies in behavioural sciences and learning, 150). Linköping. Linköpings universitet. | Fulltext | |
Jannok Nutti, Ylva | 2010 | Ripsteg mot spetskunskap i samisk matematik - lärares perspektiv på transformeringsaktiviteter i samisk förskola och sameskola (Doctoral thesis / Luleå University of Technology). Luleå. Luleå Tekniska Universitet. | Fulltext | |
Kullberg, Angelika | 2010 | What is taught and what is learned - professional insights gained and shared by teachers of mathematics (Göteborg studies in educational sciences, 293). Göteborg. Acta Universitatis Gothoburgensis. | Fulltext | |
Lindberg, Lisbeth | 2010 | Matematiken i yrkesutbildningen: möjligheter och begränsningar (Licentiate thesis / Luleå University of Technology) Luleå: Luleå tekniska universitet. (Licentiatavhandling) | Fulltext | Lic. |
Norén, Eva | 2010 | Flerspråkiga matematikklassrum - diskurser i grundskolans matematikundervisning (Doctoral Thesis from the department of Mathematics and Science Education, 5). Stockholm. Stockholms universitet. | Fulltext | |
Palmer, Anna | 2010 | Att bli matematisk - matematisk subjektivitet och genus i lärarutbildningen för de yngre åldrarna Doktorsavhandlingar från Pedagogiska institutionen, Stockholms universitet, 167). Stockholm. Stockholms universitet. | Fulltext | |
Persson, Per-Eskil | 2010 | Räkna med bokstäver - en longitudinell studie av vägar till en förbättrad algebraundervisning på gymnasienivå en longitudinell studie av vägar till en förbättrad algebraundervisning på gymnasienivå. Luleå. Luleå tekniska universitet. | Fulltext | |
Stenhag, Staffan | 2010 | Betyget i matematiken - vad ger grundskolans matematikbetyg för information? (Studia Didactica Upsaliensis, 3). Uppsala. Uppsala universitet. | Fulltext | |
Ärlebäck, Jonas Bergman | 2010 | Mathematical modelling in upper secondary mathematics education in Sweden - a curricula and design study (Linköping studies in science and technology. Dissertations, 1289). Linköping. Linköpings universitet. | Fulltext | |
Bråting, Kajsa | 2009 | Studies in the conceptual development of mathematical analysis (Uppsala Dissertations in Mathematics, 64). Uppsala. Uppsala universitet. | Fulltext | |
Dash, Ingrid | 2009 | Felxibility in knowing school mathematics in the contexts of a Swedish and an Indian school class Lund. Lund University. | Fulltext | |
Kling Sackerud, Lili-Ann | 2009 | Elevers möjlighet att ta ansvar för sitt eget lärande i matematik - en skolstudie i postmodern tid (Doktorsavhandling i pedagogiskt arbete, 32). Umeå. Umeå universitet. | Fulltext | |
Klisinska, Anna | 2009 | The fundamental theorem of calculus - a case study into the didactic transposition of proof (Doctoral thesis / Luleå University of Technology, 2009). Luleå. Luleå Tekniska Universitet. | Fulltext | |
Lantz-Andersson, Annika | 2009 | Framing in educational practices - learning activity, digital technology and the logic of situated action (Göteborg studies in educational sciences, 278). Göteborg. Acta Universitatis Gothoburgensis. | Fulltext | |
Persson, Elisabeth | 2009 | Det kommer med tiden - från lärarstudent till matematiklärare Stockholm. Stockholms universitet. | Fulltext | |
Stadler, Erika | 2009 | Stadieövergången mellan gymnasiet och universitet - matematik och lärande ur ett studerandeperspektiv (Acta Wexionensia, 195/2009). Växjö. Växjö University. | Fulltext | |
Sumpter, Lovisa | 2009 | On aspects of mathematical reasoning - affect and gender (Doctoral thesis / University of Umeå, Department of Mathematics, 41). Umeå. Umeå universitet. | Fulltext | |
Wernberg, Anna | 2009 | Lärandets objekt - vad elever förväntas lära sig, vad görs möjligt fördem att lära och vad de faktiskt lär sig under lektionerna (Doktorsavhandlingar i pedagogiskt arbete, 32) Skrifter utgivna vid Högskolan Kristianstad, 2009:2). Umeå & Kristianstad. Umeå univ., Högskolan Kristianstad. | Fulltext | |
Häggström, Johan | 2008 | Teaching systems of linear equations in Sweden and China - what is made possible to learn? (Göteborg studies in educational sciences, 262). Göteborg. Acta Universitatis Gothoburgensis. | Fulltext | |
Lundin, Sverker | 2008 | Skolans matematik - en kritisk analys av den svenska skolmatematikens förhistoria, uppkomst och utveckling Acta Universitatis Upsaliensis. Studier i utbildnings- och kultursociologi, 2). Uppsala. Uppsala universitet. | Fulltext | |
Långström, Peder | 2008 | Matematikelevers strategier för fel- och hjälpsökning (Licentiate thesis / Research report in mathematics education, 2008:1). Umeå, Umeå Universitet. (Licentiatavhandling) | Fulltext | Lic. |
Pejlare, Johanna | 2008 | On axioms and images in the history of mathematics (Uppsala dissertations in mathematics, 53). Uppsala. Uppsala universitet. | Fulltext | |
Pettersson, Eva | 2008 | Hur matematiska förmågor uttrycks och tas om hand i en pedagogisk praktik (Reports from MSI, 08030).Växjö: Växjö universitet. (Licentiatavhandling) | Fulltext | |
Pettersson, Kerstin | 2008 | Algoritmiska, intuitiva och formella aspekter av matematiken i dynamiskt samspel - en studie av hur studenter nyttjar sina begreppsuppfattningar inom matematisk analys Göteborg. Chalmers Tekniska Högskola och Göteborgs universitet | Fulltext | Lic. |
Riesbeck, Eva | 2008 | På tal om matematik matematiken, vardagen och den matematikdidaktiska diskursen (Linköping Studies in Behavioural Sciences, 129). Linköping. Linköpings universitet. | Fulltext | |
Sumpter, Lovisa | 2008 | Affect and reasoning (Research reports in mathematics education, 2008:3) Umeå: Umeå universitet. (Licentiatavhandling) | Lic. | |
Björklund, Camilla | 2007 | Hållpunkter för lärande - småbarns möten med matematik Åbo. Åbo Akademis förlag. | Fulltext | |
Hatami, Reza | 2007 | Reguladetri: en retorisk räknemetod speglad i svenska läromedel från 1600-talet till början av 1900-talet (Reports from MSI, 07005). Växjö: Växjö universitet. (Licentiatavhandling) | Lic. | |
Jannok Nutti, Ylva | 2007 | Matematiskt tankesätt inom den samiska kulturen: utifrån samiska slöjdares och renskötares berättelser(Licentiate thesis / Luleå University of Technology, 2007:03). Luleå: Luleå tekniska universitet. (Licentiatavhandling) | Fulltext | Lic. |
Olteanu, Constanta | 2007 | Vad skulle x kunna vara? - andragradsekvation och andragradsfunktion som objekt för lärande (Doktorsavhandlingar i pedagogiskt arbete, 19). Umeå. Umeå universitet. | Fulltext | |
Prytz, Johan | 2007 | Speaking about geometry - a study of geometry textbooks and literature on geometry instruction for elementary and lower secondary levels in Sweden, 1905-1962, with a special focus on professional debates (Uppsala dissertations in mathematics, 49). Uppsala. Uppsala University. | Fulltext | |
Taflin, Eva | 2007 | Matematikproblem i skolan - för att skapa tillfällen till lärande (Doctoral thesis - University of Umeå, Department of mathematics, 39). Umeå. Umeå Universitet. | Fulltext | |
Attorps, Iiris | 2006 | Mathematics teachers' conceptions about equations Helsinki. University of Helsinki. | Abstract | |
Bergqvist, Ewa | 2006 | Mathematics and mathematics education - two sides of the same coin - some results on positive currents related to polynomial convexity and creative resoning in university exams in mathematics (Doctoral thesis / Umeå University, Department of Mathematics and Mathematical Statistics 36). Umeå. Umeå University. | Fulltext | |
Bjerneby Häll, Maria | 2006 | Allt har förändrats och allt är sig likt - en longitudinell studie av argument för grundskolans matematikundervisning Linköping studies in Educational Psychology, 110). Linköping. Linköpings universitet. | Fulltext | |
Boesen, Jesper | 2006 | Assessing mathematical creativity - comparing national and teacher made tests, explaining differences and examining impact Doctoral thesis - University of Umeå, Department of mathematics, 34). Umeå. Umeå University. | Fulltext | |
Eklöf, Hanna | 2006 | Motivational beliefs in the TIMSS 2003 context theory, measurement and relation to test performance (Academic dissertation at the Department of Educational Measurement, 2). Umeå. Umeå Universitet. | Fulltext | |
Engström, Lil | 2006 | Möjligheter till lärande i matematik - lärares problemformuleringar och dynamisk programvara (Studies in educational sciences, 81). Stockholm. HLS förlag. | Abstract | |
Fransson, Torbjörn | 2006 | Artefacts and objectification of mathematical knowledge: a study of students' interaction with concrete material in analytic geometry (Reports from MSI, 06044). Växjö: Växjö universitet. (Licentiatavhandling) | Lic. | |
Hansson, Örjan | 2006 | Studying the views of preservice teachers on the concept of function (Doctoral thesis / Luleå University of Technology, 2006:22). Luleå. Luleå Tekniska Universitet. | Fulltext | |
Hemmi, Kirsti | 2006 | Approaching proof in a community of mathematical practice Stockholm. Stockholm University. | Fulltext. Skolportens intervju | |
Jakobsson-Åhl, Teresia | 2006 | Algebra in upper secondary mathematics: a study of a selection of textbooks used in the years 1960-2000 in Sweden (Licentiat Thesis / Lule University of Technology, 2006:33). Luleå: Luleå Tekniska Universitet. (Licentiatavhandling) | Fulltext | Lic. |
Johansson, Monica | 2006 | Teaching mathematics with textbooks - a classroom and curricular perspective (Doctoral thesis / Luleå University of Technology, 2006:23). Luleå. Luleå Tekniska Universitet. | Fulltext | |
Juter, Kristina | 2006 | Limits of functions - university students' concept development (Doctoral thesis / Luleå University of Technology, 2006:08). Luleå. Luleå Tekniska Universitet. | Fulltext | |
Mouwitz, Lars | 2006 | Matematik och bildning - berättelse, gräns, tystnad (Trita-IEO, 2006:12). Stockholm. Dialoger. | Abstract | |
Nilsson, Per | 2006 | Exploring probabilistic reasoning - a study of how students contextualise compound chance encounters in explorative settings (Acta Wexionensia ". 103/2006).",Växjö". Växjö University Press. | Fulltext | |
Persson, Elisabeth | 2006 | Det smyger sig in hela tiden: om tankestilar och traditioner i utbildningen för blivande matematiklärare Stockholm: Lärarhögskolan i Stockholm. (Licentiatavhandling) | Fulltext | Lic. |
Ryve, Andreas | 2006 | Approaching mathematical discourse - two analytical frameworks and their relation to problem solving interactions (Mälardalen University press Dissertations, 30). Västerås. Mälardalen University. | Fulltext | |
Sjöberg, Gunnar | 2006 | Om det inte är dyskalkyli - vad är det då? en multimetodstudie av eleven i matematikproblem ur ett longitudinellt perspektiv (Doktorsavhandlingar i pedagogiskt arbete, 7). Umeå. Umeå universitet. | Fulltext | |
Österholm, Magnus | 2006 | Kognitiva och metakognitiva perspektiv på läsförståelse inom matematik (Linköping studies in science and technology. Dissertation, 1057). Linköping. Linköpings universitet. | Fulltext | |
Brändström, Anna | 2005 | Differentiated tasks in mathematics textbooks: an analysis of the levels of difficulty (Licentiate thesis / Luleå University of Technology, 2005:18). Luleå: Luleå tekniska universitet. (Licentiatavhandling) | Fulltext | Lic. |
Eriksson, Göta | 2005 | Tidig aritmetisk kunskapsbildning - ett radikalkonstruktivistiskt perspektiv (Studies in educational sciences, 76). Stockholm. HLS förlag. | Abstract | |
Hannula, Minna | 2005 | Spontaneous focusing on numerosity in the development of early mathematical skills (Turun yliopiston julkaisuja Sarja B Humaniora, 282). Turku. Turun yliopisto. | Abstract | |
Nilsson, Gunnar | 2005 | Att äga pi - praxisnära studier av lärarstudenters arbete med geometrilaborationer (Göteborg studies in educational sciences 228). Göteborgs universitet | Abstract | |
Persson, Per-Eskil | 2005 | Bokstavliga svårigheter: faktorer som påverkar gymnasieelevers algebralärande (Licentiatuppsats / Luleå tekniska universitet, 2005:09) Luleå tekniska universitet. (Licentiatavhandling) | Fulltext | Lic. |
Bråting, Kajsa | 2004 | A study of the development of concepts in mathematics (U.U.D.M. report, 2004:21). Uppsala: Uppsala universitet (Licentiatavhandling) | Referens | Lic. |
Hansson, Örjan | 2004 | Preservice teachers‚ view on the concept of function : a study including the utilization of concepts maps (Luleå University of Technology, 2004:49). Luleå tekniska universitet. (Licentiatavhandling) | Fulltext | Lic. |
Juter, Kristina | 2004 | Learning Limits of Functions, university students' development during a basic course in mathematics (Licentiate thesis / Luleå University of Technology, 2003:70) Luleå: Luleå tekniska universitet. (Licentiatavhandling) | Abstract | Lic. |
Löwing, Madeleine | 2004 | Matematikundervisningens konkreta gestaltning - en studie av kommunikationen lärare - elev och matematiklektionens didaktiska ramar (Göteborg studies in educational sciences, 208). Göteborg. Acta Universitatis Gothoburgensis. | Fulltext | |
Nyström, Peter | 2004 | Rätt mätt på prov - om validering av bedömningar i skolan (Akademiska avhandlingar vid Pedagogiska institutionen, Umeå universitet, 71). Umeå. Umeå universitet. | Fulltext | |
Pejlare, Johanna | 2004 | Torsten Brodén and the principles of geometry (Department of Mathematics, Chalmers University of Technology and Göteborg University, 2004:56). Göteborg: Chalmers tekniska högskola. (Licentiatavhandling) | Fulltext | Lic. |
Pettersson, Kerstin | 2004 | Samspel mellan intuitiva idéer och formella bevis: en fallstudie av universitetsstudenters arbete med en analysuppgift (Department of Mathematics, Chalmers University of Technology and Göteborg University, 2004:44) Göteborg: Chalmers tekniska högskola. (Licentiatavhandling) | Fulltext | |
Prytz, Johan | 2004 | A study of the angle of contact: with a special focus on John Wallis' conception of quantities and angles (U.U.D.M. report, 2004:30) Uppsala: Uppsala university. (Licentiatavhandling) | Referens | Lic. |
Wolf-Watz, Margareta | 2004 | Becoming a teacher in mathematics and science: a study of the transition from initial teacher education to school practice (Licentiatavhandlingar vid Pedagogiska institutionen, Umeå universitet, 19). Umeå: Umeå universitet. (Licentiatavhandling) | Fulltext | Lic. |
Österholm, Magnus | 2004 | Läsa matematiska texter: förståelse och lärande i läsprocessen (Linköping studies in science and technology. Thesis, 1134). Linköping: Linköpings universitet. (Licentiatavhandling) | Fulltext | Lic. |
Bentley, Per-Olof | 2003 | Mathematics teachers and their teaching (Göteborg studies in educational sciences, 191). Göteborg. Göteborgs universitet. | Abstract | |
Bremler, Niklas | 2003 | Matteboken som redskap och aktör - en studie av hur derivata introduceras i svenska läroböcker 1967-2002 Lärarhögskolan, Stockholm (Licentiatavhandling) | Referens | Lic. |
Foisack, Elsa | 2003 | Döva barns begreppsbildning i matematik (Malmö studies in educational studies, 2003:7). Malmö. Lärarutbildningen. | Fulltext | |
Johansson, Monica | 2003 | Textbooks in mathematics education: a study of textbooks as the potentially implemented curriculum (LLuleå University of Technology, 2003:65). Luleå tekniska universitet. (Licentiatavhandling) | Fulltext | Lic. |
Nilsson, Per | 2003 | Elevers förståelse av en slumpsituation – en fallstudie av hur elever i årskurs 7 tolkar och hanterar aspekter av sannolikhet aktualiserade i ett tärningsspel (Reports from MSI, 03119) Växjö: Växjö universitet. (Licentiatavhandling) | Abstract | Lic. |
Ryve, Andreas | 2003 | Concept mapping in linear algebra (Mälardalen University Licentiate Thesis, 21) Västerås: Mälardalens högskola. (Licentiatavhandling) | Abstract | Lic. |
Samuelsson, Joakim | 2003 | Nytt, på nytt sätt? En studie över datorn som förändringsagent av matematikundervisningens villkor, metoder och resultat i skolår 7-9 Uppsala universitet. Pedagogiska institutionen. | Abstract | |
Taflin, Eva | 2003 | Problemlösning och analys av rika matematiska problem (Research reports in mathematics education, 2003:5) Umeå: Umeå universitet. (Licentiatavhandling) | Abstract | Lic. |
Bjerneby Häll, Maria | 2002 | Varför undervisning i matematik? Argument för matematik i grundskolan - i läroplaner, läroplansdebatt och hos blivande lärare (FiF-avhandling, 60) Linköping: Linköping university. (Licentiatavhandling) | Referens | Lic. |
Linnanmäki, Karin | 2002 | Matematikprestationer och självuppfattning - en uppföljningsstudie i relation till skolspråk och kön Åbo. Åbo Akademis förlag. | Referens | |
Palm, Torulf | 2002 | The realism of mathematical school tasks - features and consequenses (Doctoral thesis / University of Umeå, Department of Mathematics, 24). Umeå. Umeå universitet. | Referens | |
Bergqvist, Tomas | 2001 | To explore and verify in mathematics (Doctoral thesis - University of Umeå, Department of Mathematics, 21). Umeå. Umeå university. | Fulltext | |
Emanuelsson, Jonas | 2001 | En fråga om frågor - hur lärares frågor i klassrummet gör det möjligt att få reda på elevernas sätt att förstå det som undervisningen behandlar i matematik och naturvetenskap (Göteborg studies in educational sciences, 168). Göteborg. Göteborg Universitatis Gothoburgensis. | Fulltext | |
Eriksson, Göta | 2001 | Talbegreppets utveckling: ett radikalkonstruktivistiskt perspektiv (Individ, omvärld och lärande/Forskning, 7). Stockholm: Lärarhögskolan. (Licentiatavhandling) | Referens | Lic. |
Lithner, Johan | 2001 | Undergraduate learning difficulties and mathematical reasoning (Tekster fra IMFUFA, 399). Roskilde. Roskilde university. | Abstract | |
Möllehed, Ebbe | 2001 | Problemlösning i matematik - en studie av påverkansfaktorer i årskurserna 4-9 (Studia psychologica et paedagogica Series altera, 157). Malmö. Institutionen för pedagogik, Lärarhögskolan. | Abstract | |
Häggblom, Lisen | 2000 | Räknespår - barns matematiska utveckling från 6 till 15 års ålder Åbo. Åbo akademis förlag. | Referens | |
Lingefjärd, Thomas | 2000 | Mathematical modeling by prospective teachers using technology Athens. University of Georgia. | Fulltext | |
Riesbeck, Eva | 2000 | Interaktion och problemlösning: att kommunicera om och med matematik (FiF-avhandling, 42). Linköping: Linköpings universitet. (Licentiatavhandling) | Fulltext | |
Engström, Lil | 1999 | Teaching based on a constructive perspective supported by a computer programLondon: South Bank University. (Licentiatavhandling) | Abstract | Lic. |
Hedenborg, Maj-Lene | 1999 | Cognitive strategies in simple addition and subtraction - process models based on analyses of response latensies and retrospective verbal reports. Stockholm. Stockholms universitet. | Abstract | |
Runesson, Ulla | 1999 | Variationens pedagogik - skilda sätt att behandla ett matematiskt innehåll (Göteborg studies in educational sciences, 129). Göteborg. Göteborg Acta Universitatis Gothoburgensis. | Abstract | |
Dahland, Göte | 1998 | Matematikundervisning i 1990-talets gymnasieskola. Ett studium av hur en didaktisk tradition har påverkats av informationsteknologins verktyg (Rapport 1998:05). Göteborg. Göteborgs universitet, Institutionen för pedagogik. | Abstract | |
Åberg-Bengtsson, Lisbeth | 1998 | Entering a graphicate society - young children learning graphs and charts (Göteborg studies in educational sciences, 127). Göteborg. Göteborg Acta Universitatis Gothoburgensis. | Referens | |
Engström, Arne | 1997 | Reflektivt tänkande i matematik - om elevers konstruktioner av bråk (Studia psychologica et paedagogica, 128). Stockholm. Almqvist & Wisell International. | Abstract | |
Olsson, Magnus | 1997 | Swedish numerals in an international perspective (Lundastudier i nordisk språkvetenskap, 50). Lund. Lunds universitet. | Abstract | |
Sandahl, Anita | 1997 | Skolmatematiken - kultur eller myt? mot en bestämning av matematikens didaktiska identitet (Linköping studies in education and psychology, 51). Linköping. Linköping university. | Abstract | |
Wikström, Hugo | 1997 | Att förstå förändring - modellbyggande, simulering och gymnasieelevers lärande (Göteborg studies in educational sciences, 114). Göteborg. Göteborg Acta Universitatis Gothoburgensis. | Abstract | |
Chen, Xiaoda | 1996 | Quality schooling with limited resources - an international comparison of mathematics and science education in China, Korea and Hungary (Studies in comparative and international education, 37). Stockholm. Institute of International Education. | Abstract | |
Dunkels, Andrejs | 1996 | Contributions to mathematical knowledge and its acquisition (Doctoral thesis Tekniska högskolan i Luleå, 202D). Luleå. Luleå university, Department of Mathematics. | Abstract | |
Ekeblad, Eva | 1996 | Children - learning - numbers. A phenomenographic excursion into first-grade children's arithmetic (Göteborg studies in educational sciences, 105). Göteborg. Göteborg Acta Universitatis Gothoburgensis. | Abstract | |
Kapborg, Inez | 1995 | Evaluation of Swedish nursing education and professional practice Stockholm. HLS förlag. | Abstract | |
Häggblom, Lisen | 1994 | Matematik på barnets villkor: en teoretisk och empirisk utgångspunkt för inlärning och utveckling av lågstadiets matematikundervisning Åbo: Åbo Akademi. (Licentiatavhandling) | Referens | Lic. |
Wyndhamn, Jan | 1993 | Problem-solving revisited - on school mathematics as a situated practice (Linköping studies in arts and science, 98). Linköping. Linköping university. | Abstract | |
Ahlberg, Ann | 1992 | Att möta matematiska problem - en belysning av barns lärande (Göteborg studies in educational sciences, 0436-112187). Göteborg. Göteborg Acta Universitatis Gothoburgensis. | Abstract | |
Löthman, Anna | 1992 | Om matematikundervisning - innehåll, innebörd och tillämpning - en explorativ studie av matematikundervisning inom kommunal vuxenutbildning och på grundskolans högstadium belyst ur elev- och lärarperspektiv (Uppsala studies in education, 40). Stockholm. Almqvist & Wiksell International. | Abstract | |
Bergsten, Christer | 1990 | Matematisk operativitet - en analys av relationen mellan form och innehåll i skolmatematik (Linköping studies in education Dissertations, 29). Linköping. Linköping university. | Abstract | |
Hedrén, Rolf | 1990 | Logoprogrammering på mellanstadiet - en studie av fördelar och nackdelar med användning av Logo i matematik-undervisningen under årskurserna 5 och 6 i grundskolan (Linköping studies in education Dissertations, 28). Linköping. Linköping University. | Abstract | |
Pettersson, Astrid | 1990 | Att utvecklas i matematik - en studie av elever med olika prestationsutveckling (Studies in education and psychology, 25). Stockholm. Almqvist & Wiksell international. | Abstract | |
Wyndhamn, Jan | 1988 | Tankeform och problemmiljö: skolan som kontext för tänkande i elementär matematik (Rapport / Universitetet i Linköping, Institutionen för pedagogik och psykologi ; 126). Linköping: Universitetet i Linköping. (Licentiatavhandling) | Referens | Lic. |
Neuman, Dagmar | 1987 | The origin of arithmetic skills - a phenomenographic approach (Göteborg studies in educational sciences, 62). Göteborg. Göteborg Acta Universitatis Gothoburgensis. | Abstract | |
Hellström, Leif | 1985 | Undervisningsmetodisk förändring i matematik - villkor och möjligheter (Studia psychologica et paedagogica Series altera, 79). Malmö. Liber Förlag/Gleerup. | Abstract | |
Warg, Lars-Erik | 1983 | The effect of task content on performance in probabalistic inference tasks Department of Psychology, University of Uppsala. Uppsala universitet | Abstract | |
Allwood, Carl Martin | 1982 | Knowledge, technique, and detection of errors in statistical problem solving (Göteborg psychological reports, 12:2). Göteborg. Göteborgs universitet. | Abstract | |
Lybeck, Leif | 1981 | Arkimedes i klassen - en ämnespedagogisk berättelse (Göteborg studies in educational sciences, 37). Göteborg. Acta Universitatis Gothoburgensis. | Abstract | |
Kristiansson, Margareta | 1979 | Matematikkunskaper Lgr 62, Lgr 69/Knowledge of mathematics curriculum 62, curriculum 69 (Göteborg studies in educational sciences, 29). Göteborg. Acta Universitatis Gothoburgensis. | Abstract | |
Håstad, Matts | 1978 | Matematikutbildningen från grundskola till teknisk högskola i går - idag - i morgon [Training in mathematics from grade school to technical university yesterday - today - tomorrow] (Trita-EDU, 016). Stockholm | Abstract | |
Noonan, Richard D. | 1976 | School resources, social class, and student achievement - a comparative study of school resource allocation and the social distribution of mathematics achievement in ten countries (IEA monograph studies, 5). Stockholm. Almqvist & Wiksell international. | Abstract | |
Holmberg, Ingrid | 1975 | Effects of some trials to improve mathematics teaching (Studia psychologica et paedagogica Series altera, 26). Lund. Gleerup. | Abstract | |
Larsson, Inger | 1973 | Individualized mathematics teaching - results from the IMU project in Sweden (Studia psychologica et paedagogica Series altera, 21). Lund. Lund University. | Abstract | |
Müllern, Henrik | 1971 | Individualiserad matematikundervisning på mellanstadiet: licentiatavhandling i pedagogik ht 1970 (Rapport, 27). Umeå: Lärarhögskolan i Umeå. (Licentiatavhandling) | Referens | Lic. |
Albihn, Erland | 1968 | Kunskaper i matematik efter ett års skolgång i olika differentieringsformer (Licentiatavhandlingar från Pedagogiska institutionen, Göteborgs universitet). Göteborg: Göteborgs universitet. (Licentiatavhandling) | Referens | Lic. |
Ekman, Bengt | 1968 | Teaching geometry in grade four - three experimental studies carried out in a practical educational situation (Studia scientiae paedagogicae Upsaliensia, 10). Stockholm | Summary | |
Postlethwaite, Neville | 1967 | School organization and student achievement - a study based on achievement in mathematics in twelve countries (Stockholm studies in educational psychology. 0562-1089". 15). | Abstract | |
Almstedt, Stig | 1965 | Kunskapsdiagnos: en deskriptiv studie över kunskapsdiagnosens nuvarande ställning jämte en undersökning om diagnostisk metod i ämnet matematik i grundskolans fjärde årskurs Uppsala: Uppsala universitet. (Licentiatavhandling) | Referens | |
Dahllöf, Urban | 1960 | 1957 års skolberedning. Kursplaneundersökningar i matematik och modersmålet empiriska studier över kursinnehållet i den grundläggande skolan (Statens offentliga utredningar, 1960:15). Stockholm. Stockholms högskola. | Summary | |
Werdelin, Ingvar | 1958 | The mathematical ability - experimental and factorial studies (Studia psychologica et paedagogica. Series altera 9). Lund. Lund university. | Summary | |
Wictorin, Mauritz | 1952 | Bidrag till räknefärdighetens psykologi - en tvillingundersökning [Akad. avh. Göteborgs högsk]. Göteborg. [Gumpert]. | Summary | |
Jonsson, Karl Gustav | 1919 | Undersökningar rörande problemräkningens förutsättningar och förlopp. Uppsala. Almqvist & Wiksell. | Abstract | |
Dahlin, Ernst Mauritz | 1875 | Bidrag till de matematiska vetenskapernas historia i Sverige före 1679. Uppsala | Referens |