Göteborgs universitet och NCM har stora problem med e-posten just nu

Det beror på ett hårdvaruproblem enligt IT-enheten och beräknas ta större delen av denna vecka (v. 39) att åtgärda. Se Om NCM för andra kontaktmöjligheter med oss. Den mejladressen som för tillfället fungerar är ncm@ncm.gu.se till administrationen. Vi ber dig som vanligtvis beställer via epost att tills vidare göra det i vår webbshop.

Göteborgs universitet och NCM har stora problem med e-posten just nu Read More »

Svar och lösningar sommaren 2020

I dessa tider tar en del lite längre tid men nu så kommer äntligen svaren för sommarproblem 2020! Vi tackar: Axel & Axel, åk 7, Torsviks skola, Lidingö Axel Olsson, Olofström Calle Widerstrand, åk 7, Högavångsskolan, Olofström Douglas Oredsson, åk 8, Markaryd Emil Åberg, Uppsala Frej Engquist, Ängdalaskolor, Höllviken Hugo Thornell, Olofström Leon Kirmeier, Olofström

Svar och lösningar sommaren 2020 Read More »

Avhandling om matematik i förskoleklass utsedd till Skolportens favorit

Att i ett tidigt skede bryta elevers missuppfattningar kring matematik har positiv effekt. Det visar Helena Vennbergs forskning om undervisning i matematik i förskoleklass. Nu har hennes avhandlingen valts till favorit av Skolportens lärarpanel. Helena Vennberg har följt förskoleklasser där läraren arbetar med det forskningsbaserade undervisningsmaterialet Tänka, resonera och räkna i förskoleklass, TRR. Läs vidare

Avhandling om matematik i förskoleklass utsedd till Skolportens favorit Read More »

Peer Assisted Learning Strategies and math achievement

Math PALS (Peer Assisted Learning Strategies) is a supplemental program designed to support mathematics learning through structured peer tutoring activities. Student dyads are created by matching students with similar level of math skills. The program also includes initial professional development to support teachers to deliver the intervention. Källa: Best Evidence in Brief Läs mer om

Peer Assisted Learning Strategies and math achievement Read More »