Vinnare 2010

Bland dem som gjort en fullständig redovisning av resultaten hat vi dragit följande vinnare: Högbergsskolan, Tierp Torsbergsgymnasiet, Bollnäs Smedslättsskolan, Bromma Noleredsskolan, Torslanda Alsike skola, Knivsta Söderfjärdsskolan, Vaxholm Nolhagaskolan, Alingsås Gånghesterskolan, Gånghester Gullregnsskolan, Kungsbacka Solfagraskolan, Huddinge Vi skickar boken Geometri och rumsuppfattning – med Känguruproblem till den matematikansvarige på skolan.

Vinnare 2010 Read More »

nr 3, 2010

Nämnaren nr 3, 2010 Info: nr 3 Extramaterial kopplat till numret Omslagsbilden: Perre Länkar i nr 3 Vad finns i nr 3? Hur diskuterar du egentligen med dina elever? Stefan Löfwall I boken How to solve it presenterade George Pólyas sina idéer om problemlöning. Han gav där råd som ofta sammanfattas i fyra steg: förstå

nr 3, 2010 Read More »

NOMAD – 15 (2)

Nummer/Issue Volume 15, No 2, July 2010 Ledare/Editorial Nomad – a regional journal in mathematics education research Mira Randahl & Barbro Grevholm Learning opportunities offered by a classical calculus textbook Leif Kværnes Affektive sider ved lærerstudenters arbeid med matematikk Sharada Gade Cooperation and collaboration as zones of proximal development within the mathematics classroom Rune Herheim

NOMAD – 15 (2) Read More »

Nationella prov och betygsstatistik

Det är lätt att få tillgång till statistik från den svenska skolan. Skolverkets statistik är en rik källa att ösa ur och ger möjlighet att spåra trender och göra jämförelser på skol-, kommun och nationell nivå. SIRIS, Skolverkets internetbaserade resultat- och kvalitetsinformationssystem (SIRIS) innehåller en mängd information om skolors resultat och kvalitet. Här finns statistik

Nationella prov och betygsstatistik Read More »

Diagnosmaterial

Det finns flera diagnosmaterial som kan ge en genomlysning på innehållsnivå om vad elever behärskar resp inte behärskar. Resultaten på diagnoserna kan sedan ligga till grund för fortsatt kompetensutveckling i kombination med utvecklingsarbete på t ex skolnivå. Det är viktigt att föra en kritisk diskussion om diagnoser och diagnosmaterial. Inget material täcker in allt, utan

Diagnosmaterial Read More »