Nytt nummer av NOMAD

Nu har ett nytt nummer av NOMAD, Nordisk MatematikkDidaktikk, kommit från tryckeriet. NOMAD nr 1, 2016 innehåller följande artiklar. Elisabeth Rystedt, Cecilia Kilhamn and Ola Helenius What’s there in an n? Investigating contextual resources in small group discussions concerning an algebraic expression Ingvald Erfjord Mathematics teachers’ initial implementation of a digital tool package Anette Bagger

Nytt nummer av NOMAD Read More »

Matematikundervisning med IKT

Välkommen till NCM:s webbsidor för matematikundervisning och IKT! Det råder inget tvivel om att digitala verktyg numer är en naturlig del av vårt samhälle och att de gjort sitt intåg även inom skolan. Tillgången till digitala verktyg och till exempel internetuppkoppling varierar fortfarande kraftigt mellan olika skolor, men regeringen har aviserat att de kommuner som

Matematikundervisning med IKT Read More »

Matematikundervisning och digitala verktyg (forts)

Vad är det egentligen de digitala verktygen kan tillföra matematikundervisningen? Om vi börjar med den inledande frågan som gäller vad digitala verktyg kan tillföra matematikundervisning kan vi vända oss mot aktuell forskning och konstatera att den relativt entydigt pekar mot de möjligheter digitala verktyg medger då det gäller att laborera med matematik, att göra matematiska

Matematikundervisning och digitala verktyg (forts) Read More »