Sveriges yngste doktor vill förstå vanliga människors räknande

Stefan Buijsman, Sveriges yngsta doktor, har endast 20 år gammal disputerat i ämnet matematisk filosofi vid Stockholms universitet. Hans avhandling handlar om vår syn på matematiken: till exempel om den till sin natur är verklig eller en historia vi enats om, en fråga som länge debatterats av filosofer. Stefan Buijsman visar att filosofin missat att […]

Sveriges yngste doktor vill förstå vanliga människors räknande Read More »

”Digitaliseringsplanen för skolan är rena snömoset”

Skolverkets strategi för digitaliseringen av skolväsendet är tafatt, visionslös och uppvisar en sällan skådad beslutsrädsla. Jag konstaterar sorgset att den inte kommer bidra till att ge våra barn och ungdomar några riktiga och användbara kunskaper, färdigheter och kompetenser för deras digitala framtid, skriver Claes Magnusson, som sedan mitten av 80-talet arbetat med utbildning i ny

”Digitaliseringsplanen för skolan är rena snömoset” Read More »