Ministern kollade in lyckad mattemetod i Landskrona

2023-10-10: På tisdagseftermiddagen satt utbildningsministern i skolbänken i ett klassrum på Pilängskolan. Mats Persson (L) var på plats för att höra mer om den nya mattemetoden som lett till rejält höjda resultat för lågstadieeleverna. – Jätteintressant! var hans betyg. Försteläraren Elise Pettersson berättar om Pilängskolans lyckade satsning på undervisningsmetoden TRR, som står för tänka, resonera,

Ministern kollade in lyckad mattemetod i Landskrona Read More »

Två nya aktiviteter på Strävorna

Vi har lagt till följande: 5A Jakten på tvåsiffriga tal och 4A Gruppera större mängder Strävorna innehåller artiklar från Nämnaren samt lektionsaktiviteter som anknyter till kurs- och ämnesplanernas centrala innehåll och de förmågor som eleverna ska få utveckla i grundskolan och på gymnasieskolan. Strävorna kompletteras även med material avsett för särskolans skolformer. Materialet är tänkt att användas som

Två nya aktiviteter på Strävorna Read More »

Svar och lösningar, sommaren 2023

Vi tackar: Emil Rijo Jayasing Malar, Kärrdalsskolan, Göteborg Ryan Hultman, 8 år, Metapontum grundskola, Stockholm Olivia Liu, Internationella Engelska Skolan, Lund som har skickat in svar och lösningar på minst ett av problemen. Rätt svar: 4 magneter Olivia kom fram till följande lösning: Rätt svar: 50 päron Ryan gjorde aldrig någon uträkning utan såg direkt

Svar och lösningar, sommaren 2023 Read More »

DEBATT: ”Eleverna lär sig inte vad fysik och kemi innebär”

Att de abstrakta symboliska språken har tagits bort från under­visningen i fysik och kemi betyder att eleverna inte vet vad ämnena innebär när de går ut grundskolan. Fysik beskriver naturfenomen med hjälp av matematik och diagram. En naturlig utgångs­punkt är Newtons lagar, som ger ett samband mellan kraft, acceleration och massa. Man definierar sedan energi,

DEBATT: ”Eleverna lär sig inte vad fysik och kemi innebär” Read More »

Skolan använder skrivövningar för att eleverna ska klara matten

Göteborgs Posten: Först fick Skolverkets nya strategi för digitala verktyg i skolan svidande kritik. Strax därpå visade en internationell studie att var femte svensk tioåring har svårt att läsa – vilket delvis kan bero på att digitala läromedel tagit över fysiska böcker. Försteläraren Annika Linell i Kungsbacka har arbetat med skrivövningar i flera år och

Skolan använder skrivövningar för att eleverna ska klara matten Read More »