nr 4, 2023

Inledaren Åsas förändrade undervisning Frida Wirén & Caroline Nagy I Ängelholms kommun genomfördes en riktad kompetensutvecklingsinsats mot förstelärarna i matematik. I denna artikel synliggörs att insatsen lett till förändringar i klassrummet. Vid två tillfällen observerades en lärares undervisning, dels i inledningen och dels i slutet av utbildningen. Sagt & gjort: Hur långt ska vi behöva

nr 4, 2023 Read More »

Två nya matematikpapper

Matematikpapper Sidan Matematikpapper har fått tillskott av följande: Positionskort, stora talProcentskiva På sidan för Matematikpapper finns kopieringsunderlag som du fritt kan använda i din undervisning. En del lärare skriver ut exakt det som behövs till en lektion, andra gör iordning en pärm med de underlag som kan vara aktuella för ett läsår och placerar pärmen

Två nya matematikpapper Read More »

Åtta skolforskningprojekt får dela på 35 miljoner

Skolforskningsinstitutet har beslutat att bevilja åtta skolforskningsprojekt bidrag om sammantaget nästan 35 miljoner kronor över en treårsperiod. Bland annat ”FIP: Framgångsrik Integrering av Problemformulering i förskoleklass”, Projektledare: Andreas Ebbelind, Linnéuniversitetet och ”Undervisningsdesign för långsiktigt hållbart matematiklärande i åk 1–3”, Projektledare: Anna Ida Säfström, Umeå universitet. Läs vidare [Skolforskningsinstitutet]

Åtta skolforskningprojekt får dela på 35 miljoner Read More »

Diamantdiagnoserna

Vi på NCM har fått möjlighet att publicera Diamantdiagnoserna på vår webbplats. Skolverket har valt att ta bort materialet på sin webbplats då många av de kringhörande texterna syftar till gamla kursplaner. Vi har fått tillåtelse att ta över detta material och börjar med att publicera alla diagnoser med tillhörande facit och didaktiska kommentarer. Det

Diamantdiagnoserna Read More »