Olle från Hvitfeldtska vann SM i matte

I Skolornas matematiktävling, som arrangeras av Svenska matematikersamfundet, tävlar gymnasieelever i matematisk problemlösning.  I årets final deltog 25 tävlande och på delad första plats kom Olle Rehnquist från Hvitfeldtska i Göteborg. – Jo men det kändes stort att vinna. Det är kul att känna att den tiden man lagt ner på förberedelser bär frukt, säger Olle […]

Olle från Hvitfeldtska vann SM i matte Read More »

Uppdatering av Strävorna 2C 6C: Undersök med tangram

Strävorna Strävorna 2C 6C innehåller båda undersök med tangram som nu har uppdaterats med förslag på lösningar. Strävorna innehåller artiklar från Nämnaren samt lektionsaktiviteter som anknyter till kurs- och ämnesplanernas centrala innehåll och de förmågor som eleverna ska få utveckla i grundskolan och på gymnasieskolan. Strävorna kompletteras även med material avsett för särskolans skolformer. Materialet är tänkt att användas

Uppdatering av Strävorna 2C 6C: Undersök med tangram Read More »

Matematikbiennalen 21 – 22 mars 2024 Nu är anmälan öppen!

Programmet är klart, och bokningen är öppen! Vartannat år lockar Matematikbiennalen mellan 2000 och 3000 matematikintresserade pedagoger, skolledare, forskare, studenter och andra till två dagar fyllda av föreläsningar, workshops, utställningar, diskussioner och andra aktiviteter. Här ges möjlighet att inspirera andra, kompetensutveckla sig, lära känna kollegor från hela landet samt vara med och påverka framtidens matematikundervisning.

Matematikbiennalen 21 – 22 mars 2024 Nu är anmälan öppen! Read More »

Särskilt begåvade barn beskrivs på negativt sätt i skolan

Skolpersonal och rektorer beskriver ofta särskild begåvning hos barn utifrån svårigheter och problem – istället för att se begåvningen som en tillgång för både barnet och verksamheten. Det framgår av en ny avhandling. Malin Ekesryd Nordström, nyligen disputerad vid Pedagogiska institutionen vid Umeå universitet, arbetade tidigare som specialpedagog. Hon märkte då att det fanns barn

Särskilt begåvade barn beskrivs på negativt sätt i skolan Read More »

nr 4, 2023

Inledaren Åsas förändrade undervisning Frida Wirén & Caroline Nagy I Ängelholms kommun genomfördes en riktad kompetensutvecklingsinsats mot förstelärarna i matematik. I denna artikel synliggörs att insatsen lett till förändringar i klassrummet. Vid två tillfällen observerades en lärares undervisning, dels i inledningen och dels i slutet av utbildningen. Sagt & gjort: Hur långt ska vi behöva

nr 4, 2023 Read More »