Hoppa till innehåll
Nationellt centrum för matematikutbildning
Nationellt centrum för matematikutbildning
  • Aktuellt
  • Tidskrifter
    • Nämnaren
      • Om Nämnaren
      • Nämnaren – Aktuellt nummer
      • Nämnaren, tidigare nummer
      • Artikelregister
      • Fulltextsök PDF:er
      • Skriv för Nämnaren
    • NOMAD
      • Aktuellt nummer/current issue
      • Arkiv
      • Fulltextsök
      • Open access search
      • Redaktion
      • Abonnemang
      • Information for authors/reviewers
      • Workshop
      • NOMAD – Thematic issue
      • Best paper award
      • Om NOMAD
  • Klassrum
    • Kängurutävlingen
      • 2023
      • Arbeta vidare
    • Matematikpapper
    • Mattetalanger (extern site)
    • Månadens problem
    • Problemavdelningen
    • Problemlösning
    • Strävorna
    • Uppslaget
  • Kompetensutveckling
    • Avhandlingar
    • Frågor & svar
    • Konferenser
    • Nätverk
    • Seminarier
    • Stipendier
      • Göran Emanuelsson-stipendiet
      • Mikael Passares stipendium
  • Webbshop
  • Om NCM
    • Besök NCM
    • Kontakt
  • Sök

NOMAD – 20 (3-4)

Nummer/Issue

Volume 20, No 3-4, November 2015

Editorial

Kristín Bjarnadóttir
Tölur og mengi – Numbers and sets. A New Math textbook in Iceland in the 1960s

Andreas Christiansen
An analysis of two 19th century Norwegian geometry books, and the reactions they caused

Marc van Zanten and Marja van den Heuvel-Panhuizen
Past and current approaches to decimal numbers in Dutch primary school mathematics textbooks

Tom Rune Kongelf
Introduksjon av algebra i matematikkbøker for ungdomstrinnet i Norge

Rannveig Halldórsdóttir
Comparison of three textbooks published for 8th grade in Iceland

Madis Lepik, Barbro Grevholm and Antti Viholainen
Using textbooks in the mathematics classroom – the teachers’ view

Antti Viholainen, Miia Partanen, Jani Piiroinen, Mervi Asikainen and Pekka E. Hirvonen
The role of textbooks in Finnish upper secondary school mathematics: theory, examples and exercises

Linda Ahl, Guðný Helga Gunnarsdóttir, Tuula Koljonen and Guðbjörg Pálsdóttir
How teachers interact and use teacher guides in mathematics – cases from Sweden and Iceland

Ingvild Lambert Grave and Birgit Pepin
Teachers’ use of resources in and for mathematics teaching

Ragnhild Johanne Rensaa and Barbro Grevholm

A textbook in linear algebra – the use and views of engineering students

Sebastian Rezat and Rudolf Sträßer
Methodological issues and challenges in research on mathematics textbooks

Innehåll: JH

NCM, Göteborgs universitet
Postadress: Box 160, 405 30 Göteborg
Besöksadress och företagspaket: Vera Sandbergs Allé 5A, 2 tr, 411 33 Göteborg
Fakturaadress: Göteborgs universitet/NCM
Box 115, 405 30 Göteborg
Beställar-id måste anges.
Org.nr: 202100-3153

Kontakta NCM
E-post: ncm@ncm.gu.se
Telefon: 031 786 2206 (Rose-Marie Wikström)
Nämnaren: namnaren@ncm.gu.se
Föreståndare: Peter.Nystrom@ncm.gu.se

Webbintegritet
Om kakor i denna webbplats (cookies)
Dataskyddsförordningen (DSF / GDPR)
Webbansvarig: Peter Nyström
© NCM

logo for Gothenburg university