”Pseudoteorier jämställs med etablerad vetenskap”

I Skolverkets kommentarer till läroplanen för grundskolan framställs naturvetenskapen som en ideologi bland andra. En relativistisk kunskapssyn har fått fotfäste i skolvärlden och den lämnar skoleleverna skyddslösa. Skolan måste vara tydlig med vad vetenskapen säger, skriver fyra forskare och debattörer. »»» Läs vidare [Dagens Nyheter] »»» Läs även [Dagens Nyheter] »»» Läs även [Replik DN […]

”Pseudoteorier jämställs med etablerad vetenskap” Read More »

Ovetenskapliga idéer om hjärnrörelse sprids i skolor

Flera skolor i Sverige avbryter lektioner för att under några minuter låta eleverna göra så kallade långsamma smarta hjärnrörelser, ibland i tron att det kan förbättra inlärningen av matematik och läsförståelse. Idéerna är hämtade från kommunikologi – en pseudovetenskap som sågas av modern hjärnforskning. »»» Läs vidare [Sveriges Radio]

Ovetenskapliga idéer om hjärnrörelse sprids i skolor Read More »

nr 4, 2015

Länkar till Contexts for learning och Math in the City. Länk till Bedömning för lärande Till Saman Abdokas artikel om flerspråkiga klassrum finns här en länk till Eva Noréns avhandling om flerspråkiga klassrum. Länk till Skolverkets stödmaterial Särskilt begåvade elever. Zombie apocalypse with GeoGebra. Article on geometry and number theory. Två länkar till Erland Runelids

nr 4, 2015 Read More »

MADIF10 – anmäl dig nu

Madif 10, det tionde svenska matematikdidaktiska forskningsseminariet Konferensen arrangeras av SMDF, Swedish Society for Research in Mathematics Education, i Karlstad 26–27 januari 2016, som vanligt precis i anslutning till Matematikbiennalen. Alla med ett intresse för matematikdidaktisk forskning – forskare, lärare, lärarutbildare och doktorander – välkomnas. Du anmäler dig via länken nedan, där även preliminärt program

MADIF10 – anmäl dig nu Read More »