Knäck koden

Programmering i förskola och skola pratas det mycket om just nu. Flera länder, som Storbritannien och Finland, har redan programmering i läroplanerna för skolan och det höjs röster för att vi ska införa det även i Sverige.»»» Läs vidare [Lärarnas Nyheter]

Knäck koden Read More »

Ny forskning stödjer matematiklärare att leda givande problemlösningsdiskussioner

Givande helklassdiskussioner kring matematiska problem utvecklar elevers matematiska förmågor och fördjupar deras matematiska förståelse. Ny forskning från Mälardalens högskola (MDH) hjälper matematiklärare att planera och genomföra framgångsrika helklassdiskussioner utifrån elevernas olika sätt att tänka kring matematiska problem. »»» Läs vidare [Mälardalens Högskola]

Ny forskning stödjer matematiklärare att leda givande problemlösningsdiskussioner Read More »

Bättre förkunskaper på KTH i år

På KTH:s civilingenjörsprogram ges för nybörjarna varje år sedan år 1997 ett förkunskapsprov i matematik.Resultatet i år (2015) är det bästa sedan år 1999 enligt Lars Brandell, fd universitetslektor och studierektor på KTH. Den genomsnittliga lösningsfrekvensen i år är 52,5 procent, en ökning med 2,9 procentenheter jämfört med förra årets prov. Det betyder att årets

Bättre förkunskaper på KTH i år Read More »