Hoppa till innehåll
NCM logotyp
Nationellt centrum för matematikutbildning
  • Aktuellt
  • Tidskrifter
    • Nämnaren
      • Om Nämnaren
      • Nämnaren – Aktuellt nummer
      • Nämnaren, tidigare nummer
      • Artikelregister
      • Fulltextsök PDF:er
      • Skriv för Nämnaren
    • NOMAD
      • Aktuellt nummer/current issue
      • Arkiv
      • Fulltextsök
      • Open access search
      • Redaktion
      • Abonnemang
      • Information for authors/reviewers
      • Workshop
      • NOMAD – Thematic issue
      • Best paper award
      • Om NOMAD
    • Forskningstidskrifter
  • Klassrum
    • Diamantdiagnoserna
      • – Inledning
      • Aritmetik
      • Rationella tal
      • Talmönster och Algebra
      • Mätning
      • Geometri
      • Sannolikhet och Statistik
      • – Diagnoser
    • Kängurutävlingen
      • Kängurutävlingen
      • Tidigare problem
      • Mikael Passares stipendium
    • Matematikpapper
    • Mattetalanger
    • Problemlösning
      • Adventsproblem
      • Dialoger om problemlösning, DPL
      • Kängurutävlingen
      • Månadens problem
      • Problemavdelningen
    • Strävorna
    • Uppslaget
  • Kompetensutveckling
    • Avhandlingar
    • Frågor & svar
    • Göran Emanuelsson-stipendiet
    • Konferenser
    • Matematikverkstad
    • Nätverk
    • Seminarier
    • Vad kan NCM erbjuda?
  • Webbshop
  • Om NCM
    • Besök NCM
    • Vad kan NCM erbjuda?
    • Kontakt
Sök
NCM logotyp
Nationellt centrum för matematikutbildning
Sök
  • Aktuellt
  • Tidskrifter
    • Nämnaren
      • Om Nämnaren
      • Nämnaren – Aktuellt nummer
      • Nämnaren, tidigare nummer
      • Artikelregister
      • Fulltextsök PDF:er
      • Skriv för Nämnaren
    • NOMAD
      • Aktuellt nummer/current issue
      • Arkiv
      • Fulltextsök
      • Open access search
      • Redaktion
      • Abonnemang
      • Information for authors/reviewers
      • Workshop
      • NOMAD – Thematic issue
      • Best paper award
      • Om NOMAD
    • Forskningstidskrifter
  • Klassrum
    • Diamantdiagnoserna
      • – Inledning
      • Aritmetik
      • Rationella tal
      • Talmönster och Algebra
      • Mätning
      • Geometri
      • Sannolikhet och Statistik
      • – Diagnoser
    • Kängurutävlingen
      • Kängurutävlingen
      • Tidigare problem
      • Mikael Passares stipendium
    • Matematikpapper
    • Mattetalanger
    • Problemlösning
      • Adventsproblem
      • Dialoger om problemlösning, DPL
      • Kängurutävlingen
      • Månadens problem
      • Problemavdelningen
    • Strävorna
    • Uppslaget
  • Kompetensutveckling
    • Avhandlingar
    • Frågor & svar
    • Göran Emanuelsson-stipendiet
    • Konferenser
    • Matematikverkstad
    • Nätverk
    • Seminarier
    • Vad kan NCM erbjuda?
  • Webbshop
  • Om NCM
    • Besök NCM
    • Vad kan NCM erbjuda?
    • Kontakt

Hur ska svensk skola toppa IT-formen?

Omvärldsbevakning / ncmadmin

Sverige satsar mycket mindre på digitala läromedel än övriga Norden. En orsak kan vara att lärarnas ord väger tungt när inköpen görs. Strategin för den svenska skolans digitala språng finns på plats. »»» Läs vidare [Lärarnas Nyheter]

Hur ska svensk skola toppa IT-formen? Read More »

Matematiklärare fick Guldäpplet

Omvärldsbevakning / ncmadmin

Sex lärare belönades i dag för sitt arbete med att utveckla undervisningen med digitala verktyg och resurser. Jonas Hall, lärare i matematik och fysik på Rodengymnasiet i Norrtälje, utsågs till årets vinnare av lärarpriset Guldäpplet. Jonas Hall får priset för sitt engagerade arbete med att utveckla och utmana elevernas förmåga att experimentera i matematiken med

Matematiklärare fick Guldäpplet Read More »

Tydligt mål med digitalisering viktigt för lärare

Omvärldsbevakning / ncmadmin

En generös dela-kultur bland lärare och att rektor har ett tydligt mål med digitaliseringen är två viktiga framgångsfaktorer för digital utveckling i skolan. »»» Läs vidare [Lärarnas tidning]

Tydligt mål med digitalisering viktigt för lärare Read More »

Här sätts det digitala på prov

Omvärldsbevakning / ncmadmin

Mer rättvisa för eleverna och tid över till annat för lärarna? Följ med till gymnasiet som vet vad digitaliseringen av prov innebär för skolarbetet. The test will begin in three minutes. Today you’ll have seven minutes instead of five. »»» Läs vidare [Lärarnas tidning]

Här sätts det digitala på prov Read More »

Fridolin öppnar för nya regler för lärarlyftet

Omvärldsbevakning / ncmadmin

Huvudmän kan i dag i princip tvinga lärare som vill ta del av lärarlyftet att gå ned i arbetstid. Nu öppnar utbildningsministern för att ändra reglerna. Men inte förrän i slutet av nästa år. »»» Läs vidare [Lärarnas tidning]

Fridolin öppnar för nya regler för lärarlyftet Read More »

Ny statistik för terminsbetygen i årskurs 6

Omvärldsbevakning / ncmadmin

Nu finns statistik publicerad för elevernas terminsbetyg i årskurs 6. Statistiken visar att andelen med högsta och lägsta betyg har ökat något, men skillnaderna är små jämfört med föregående år. »»» Läs vidare [Skolverket]

Ny statistik för terminsbetygen i årskurs 6 Read More »

Gymnasieministern: Pedagogiken ska vara herre och IT ska vara tjänare

Omvärldsbevakning / ncmadmin

Nej, vår nya gymnasieminister Anna Ekström kan inte ge några besked om när den nationella it-strategin ska vara på plats. Men viktigast är att eleverna får med sig kunskaperna att hantera en digital värld och att de blir källkritiska. »»» Läs vidare [ComputerSweden]

Gymnasieministern: Pedagogiken ska vara herre och IT ska vara tjänare Read More »

Forskning på riktigt motiverar eleverna

Omvärldsbevakning / ncmadmin

När elever på högstadiet fick bidra till ett riktigt forskningsprojekt ökade deras motivation och intresse för naturvetenskap. Det visar Jenny Hellgren i sin avhandling. – Verklighetskopplingen gör skillnad, säger hon. »»» Läs vidare [Lärarnas Nyheter]

Forskning på riktigt motiverar eleverna Read More »

Mattementorn som vill ha fel svar

Omvärldsbevakning / ncmadmin

Vilse-poäng, inte-fatta-kurser och applåder när det blir fel. Farid Papoli, initiativtagare till mentorprogrammet Mathivation, använder oväntade medel för att få eleverna att upptäcka tjusningen med matte. »»» Läs vidare [Lärarnas Nyheter]

Mattementorn som vill ha fel svar Read More »

Valv och pelare blir skön geometri

Omvärldsbevakning / ncmadmin

Redan på 1000-talet tänkte människor i symmetri och geometri. Det upptäcker treorna på Vegalyckans skola när de besöker Lunds domkyrka i projektet Matte i katedralen. »»» Läs vidare [Lärarnas Nyheter]

Valv och pelare blir skön geometri Read More »

← Föregående 1 … 195 196 197 … 349 Nästa →

NCM, Göteborgs universitet
Postadress: Box 160, 405 30 Göteborg

Besöksadress och företagspaket:
Vera Sandbergs Allé 5A, 2 tr, 411 33 Göteborg

Fakturaadress: Göteborgs universitet/NCM
Box 115, 405 30 Göteborg (Beställar-id måste anges)
Org.nr: 202100-3153

Kontakta NCM
E-post: ncm@ncm.gu.se
Telefon: 031-786 00 00 (universitetets växel)
Nämnaren: namnaren@ncm.gu.se
Föreståndare: Peter.Nystrom@ncm.gu.se

Webbintegritet
Om cookies i denna webbplats
Dataskyddsförordningen
Webbansvarig: Peter Nyström

Börja skriva och tryck enter för att söka