Konferensserie om problemlösning och modellering

Vuxenutbildning i Samverkan, ViS, matematiknätverk inbjuder till konferens på ovanstående tema.Den kommer att genomföras på fyra orter med i huvudsak samma innehåll och utformning. Vi välkomnar såväl matematiklärare som skolledare och övriga intresserade. Göteborg 26-27 januari 2017. Stockholm 30-31 mars 2017 Därutöver planerar vi konferenser i Borlänge under våren och i Skellefteå under september. »»» […]

Konferensserie om problemlösning och modellering Read More »

”Stor risk att ämnesföreningarna försvinner”

Skolverket betalar inte längre ut statsbidrag till ämnesföreningar.– Vår verksamhet står för precis det styrdokumenten talar om. Nu är risken stor att vi inte kan fortsätta, säger Helena von Schantz, ordförande i Språklärarnas riksförbund. »»» Läs vidare [Skolvärlden] »»» Läs även: Lärarna behöver kunna utveckla sin ämnen [Svenska Dagbladet]

”Stor risk att ämnesföreningarna försvinner” Read More »

Alla skolor kan bli bra skolor

I slutet av november presenterades rapporten TIMSS Advanced 2015, den enda internationella kunskapsmätningen i gymnasieskolan och den fokuserar på elevers kunskaper i matematik och fysik. Likt övriga kunskapsmätningar i skolan har även TIMSS Advanced tidigare visat på en nedåtgående trend i elevers kunskaper. Men vi ser nu att svenska gymnasieelever som läser avancerad matematik förbättrar

Alla skolor kan bli bra skolor Read More »

”Glöm inte varför de relativa betygen avskaffades”

Debattörer som i dag vill återinföra relativa betyg och anpassa betygen till nationella prov förtiger systemets nackdelar. Vid anställningar till yrken var och är relativa betyg oanvändbara och vid tillträde och urval till högskolan skapade de problem. Det skriver Per Måhl, expert på betygssättning. »»» Läs vidare [Svenska Dagbladet]

”Glöm inte varför de relativa betygen avskaffades” Read More »