Alliansen vill förlänga skolplikt för nyanlända

Förlängd skolplikt för nyanlända, ännu fler förstelärare och fler timmar matematik. Det var några av förslagen när alliansen i dag presenterade sin skolreform. – Fokus ligger på de nyanlända som kommer till Sverige, säger Jan Björklund, Liberalerna. Lärarnas Riksförbund är dock mycket kritiskt till ytterligare en reform för förstelärare. »»» Läs vidare [Expressen]

Alliansen vill förlänga skolplikt för nyanlända Read More »

Tjugo rapporter från 2016 som kan användas i skolors utvecklingsarbete

Under 2016 publicerade Skolinspektionen det största antalet kvalitetsgranskningar under ett år sedan myndigheten startades, 20 rapporter om olika ämnen. Skolinspektionen har till exempel granskat hur skolor arbetar med elever med långtidsfrånvaro, hur arbetslivsanknytningen inom yrkesutbildningar fungerar och hur skolor arbetar med nätkränkningar. Vi har även gjort ämnesgranskningar om till exempel matematik i gymnasieskolan och svenska

Tjugo rapporter från 2016 som kan användas i skolors utvecklingsarbete Read More »

Att vara proaktiv i sin matematikplanering

Åsa Öhrnell och Marie Nemhed-Gustafsson Undervisningen börjar redan i din planering. För oss innebär begreppet undervisning både planering och att utföra de lektioner vi planerar. Att planera lektioner som leder till en djupare förståelse för det som ska läras och därmed ökad måluppfyllelse för eleverna kräver en genomtänkt struktur på matematiklektionerna där vi vill lägga

Att vara proaktiv i sin matematikplanering Read More »

Multiplikationsmodeller för förståelse av multiplikation

Kerstin Larsson Kerstin Larsson lade den 12 december 2016 fram en avhandling med titeln ”Students’ understandings of multipliction”. Ett av resultaten från hennes studie var att många elever var fast i en och samma modell: upprepad addition av lika stora grupper. Denna modell var både ett kraftfullt verktyg för eleverna att förklara hur distributiva lagen

Multiplikationsmodeller för förståelse av multiplikation Read More »