ICTM17- Conference Submission and Registration is now open

The 17th International Conference on Technology in Mathematics Teaching will take place in London, UK, between Tuesday 21st – Thursday 23rd October 2025. The conference is co-organised by Professor Alison Clark-Wilson (University College London) and Professor Christian Bokhove (University of Southampton) and will be held in the prestigious surroundings of St Paul’s Girls School, Brook […]

ICTM17- Conference Submission and Registration is now open Read More »

Vi tipsar om: Vidma.se

”Här kan du lära dig allt om matematik för gymnasiet och grundskolans senare år. Du hittar massor med genomgångar samt hundratals uppgifter med videoförklaringar för varje kurs.” Några av de tidigare årens delprov från nationella proven i matematik finns också på sidan. Det finns även en nystartad youtube-kanal som är på engelska, Swedish math teacher.

Vi tipsar om: Vidma.se Read More »

PORTRÄTT: Ulrika Wikström Hultdin promoveras som doktor – för andra gången

Först undersökte hon proteiner med röntgenkristallografi, sen studerade hon hur skolelever läser och upplever texter med matematiskt innehåll. Ulrika Wikström Hultdin är en av få som tagit ut dubbla doktorsexamen från Umeå universitet. Under Vårpromotionen den 17 maj promoveras hon som doktor, en andra gång. – Jag är nyfiken på så mycket, säger hon. Hennes

PORTRÄTT: Ulrika Wikström Hultdin promoveras som doktor – för andra gången Read More »

Mattecentrum: Kom på mattekonvent och förbered dig inför nationella proven tillsammans med våra mattecoacher.

Känner du dig osäker inför nationella proven? Vi hjälper dig att bli redo! ✓ Träna på tidigare nationella prov ✓ Personlig hjälp när du kör fast ✓ Gott fika som håller energin uppe ✓ Peppande studiemiljö med andra som har samma mål Hitta ett mattekonvent nära dig >> Våra mattekonvent är helt kostnadsfria, men platserna

Mattecentrum: Kom på mattekonvent och förbered dig inför nationella proven tillsammans med våra mattecoacher. Read More »

nr 2, 2025

Inledaren Utforska begreppet vinkel genom programmering Pål-Erik Eidsvig Här presenteras två exempel på aktiviteter där programmering i Scratch kan bidra till att ge eleverna en bättre förståelse av det matematiska begreppet vinkel. Mönster kopplat till kx + m = y Anne-Marie Wastesson I den här artikeln kopplas räta linjens ekvation kx + m = y

nr 2, 2025 Read More »

Nu är ansökan för sommarens omgångar av Kleindagarna öppen!

Tre gånger om året får ett tjugotal matematiklärare från gymnasiet möjlighet att samlas med forskare från högskolan vid det anrika Institut Mittag-Leffler. Under tre intensiva och inspirerande dagar utvecklar vi tillsammans morgondagens matematiklektioner för gymnasiet. Syftet med Kleindagarna är att minska glappet mellan gymnasiet och högskolan genom att kombinera gymnasielärarens pedagogiska expertis med högskolematematikerns djupgående

Nu är ansökan för sommarens omgångar av Kleindagarna öppen! Read More »

Matematikforskare utvecklar matteundervisning utan gränser – för flyktingläger

Vid ett centrum i Göteborg utvecklas nu undervisningsmateria matematik för flyktingläger som ska vara gratis för alla. Arbetet leds av Chalmersforskaren Samuel Bengmark som är matematikforskare, eller snarare matematikundervisningsforskare, på Chalmers i Göteborg. Han ser en skönhet i matematik – i att hitta en lösning där allt faller på plats. Läs mer [Sveriges Radio]

Matematikforskare utvecklar matteundervisning utan gränser – för flyktingläger Read More »

Fortbildning i matematikundervisning: Sommarkurs i Mullsjö 15-18 juni

Sedan 1994 har SMaL anordnat den oerhört uppskattade sommarkursen i Mullsjö. Kursen pågår söndag eftermiddag – onsdag veckan innan midsommar (15-18 juni). Under kursen får du möjlighet att inspireras av föreläsare, forskare, Skolverket, NCM, SPSM och ansvariga för nationella prov tillsammans med många inspirerande föreläsare som t ex Ulla Öberg, Cecilia Christiansen, Per Berggren och

Fortbildning i matematikundervisning: Sommarkurs i Mullsjö 15-18 juni Read More »

Larmet: Ekonomistudenter kan inte räkna

Många av dagens ekonomistudenter saknar baskunskaper i matematik, skriver representanter från svenska ekonomiska utbildningar på DN Debatt. Det befaras få konsekvenser inte bara för studenterna, utan även för Sverige. Det finns i dag studenter på företagsekonomiska utbildningar som har svårt att avrunda rätt, omvandla decimaltal till procent och beräkna bråktal, vilket de borde ha lärt sig

Larmet: Ekonomistudenter kan inte räkna Read More »