Tips! Använd din webbläsares inbyggda sökfunktion (ctrl-f eller kommando-f) och sök på ditt/dina nyckelord.
Aktuellt sorterade i fallande datumordning
- ViS nätverket inbjuder till webbinarium 2 april 2025. ”Inför Matematikbiennalen 2026” 2025-03-27ViS nätverk för vuxnas matematiklärande inbjuder till ett inspirations- och informationsseminarium inför Matematikbiennalen 2026. Vi arbetar för att få så många programpunkter som möjligt som handlar om vuxenutbildning under biennalen. Vid seminariet finns också möjlighet att samtala om programpunkter som man gärna vill se vid Biennalen. Biennalen äger rum i Göteborg i slutet av januari 2026. I ...
- Snäv bild av kognitionsvetenskap kan försämra matteundervisningen 2025-03-26Att nöta in lösningen på en matematisk uppgift hjälper inte om eleven inte förstår sammanhanget och hur uppgiften är uppställd. Det menar Julia Tsygan, gymnasielärare och doktorand i ämnesdidaktik vid Göteborgs universitet. – För lite fokus på långtidsminnet riskerar att försämra matteundervisningen, säger hon. Julia Tsygan undervisar i både matematik och psykologi och har sedan hon började ...
- Debatt: Det är inte min uppgift att tänka åt eleverna 2025-03-26Det här är ett allvarligt problem. Gymnasiet ska förbereda eleverna för framtiden, men när vi serverar dem svar på silverfat gör vi dem en björntjänst, skriver matteläraren Setayesh Kormi Nouri, gymnasielärare i matematik. På en vanlig mattelektion händer det gång på gång. Vi har haft en genomgång, gått igenom exempel, och nu är det dags för ...
- Känguru – arbeta vidare 2025-03-20Här laddar du ned känguruuppgifter för 2025 att arbeta vidare med. Milou Ecolier Benjamin Cadet Åter till kängurutävlingens startsida.
- Känguru – facit 2025-03-20Här laddar du ned facit och rättningsstödsfilerna till känguruproblemen 2025 för respektive tävlingsklass. Rättningsstödsfilerna är i MS Excel-format (.xlsx) och är även testade i Libre/Open Office. De bör också fungera i Numbers (Mac). Redovisa resultatet senast onsdag den 30 april på https://ncm.gu.se/kanguru-resultatredovisning/ Innan du frågar oss ber vi dig att 1) Läsa kängurusidan för aktuell information. 2) Läsa ...
- Matematiken som kan förutsäga framtida havsnivåhöjningar 2025-03-17Går det att beräkna hur inlandsisar på Grönland och Antarktis smälter och hur det påverkar den globala havsnivåhöjningen? Josefin Ahlkrona utvecklar avancerade numeriska metoder för att förstå hur isar smälter och för att få fram snabbare och mer exakta prognoser för att beräkna framtida havsnivåhöjningar. Josefin Ahlkrona är universitetslektor i beräkningsteknik med inriktning mot klimatvetenskap ...
- Pi-dagen: Tänk på Pi när du vispar grädde 2025-03-17Den 14 mars firas Pi-dagen för att hedra den matematiska konstanten pi (π), som har använts i matematik och geometri i tusentals år. Pi utgör förhållandet mellan en cirkels omkrets och dess diameter och anges förkortat till 3,14, men innehar egentligen ett oändligt antal decimaler. Vi ställde några frågor till Jöran Petersson och Per Blomberg ...
- Debatt: Mattelyft kan ge Sverige fler ingenjörer 2025-03-17Sverige behöver fler ingenjörer. Men alltför många ingenjörsstudenter hoppar av utbildningen. Ofta handlar det om otillräckliga kunskaper i matte, skriver Johan Kreicbergs och Ulrika Lindstrand från Sveriges Ingenjörer. Fredag den 14 mars var det matematikens dag, då FN lyfte ämnets betydelse över hela världen. Matematik är inte vilket ämne som helst. Det är grunden för naturvetenskapliga ...
- ALM Virtual Seminar – Out of the mathematics classroom, 3 april, 2025 (7pm UK) 2025-03-14Out of the mathematics classroom – towards a better understanding of adults’ informal and implicit learning of mathematics in everyday and workplace situations Speaker: Pauline Vos Read more You can register here: Registration VS 3rd April 2025
- Prisbelönta mattelektioner – så väcker Borlängegymnasiet yrkeselevernas intresse 2025-03-11Vad har matte med en fordonsutbildning att göra? Den koden har Hushagsgymnasiet i Borlänge knäckt – deras samarbete mellan matematiklärare och yrkeslärare har nyligen vunnit det pedagogiska priset i Borlänge kommun. – Redan när vi började för 14 år sedan fick vi flera studiebesök från andra lärare som ville komma och se hur vi jobbar, säger ...
- Han använder matematik för att förklara väderfenomen 2025-03-11Fem forskare får dela på 37,5 miljoner från Göran Gustafssons Stiftelse. En av pristagarna, Klas Modin, biträdande professor vid Institutionen för Matematiska Vetenskaper vid Chalmers tekniska högskola och Göteborgs universitet får priset i matematik. Han studerar strömningsekvationer som ligger till grund för att förstå väderfenomen, till exempel orkaner, på vår egen och andra planeter. I experiment ...
- Matematikutveckling i förskoleklass och årskurs 1-3 utifrån första- och andraspråksperspektiv 2025-03-11Vill du fördjupa dina kunskaper om matematikundervisning för elever i yngre åldrar? Den här utbildningen ger dig fler verktyg för att utveckla din undervisning. Kursen har fokus på teori och praktik ur ett första- och andraspråksperspektiv. Kursen ges på uppdrag av Skolverket och är på distans med start hösten 2025. Läs mer
- Math Kangaroo Asia Camp 2025 – för de elever med mycket stort intresse för matematik 2025-02-28To deepen the dissemination of the ”Kangaroo Without Borders”, with the goal of nurturing future mathematicians, Kangaroo Global organizes the International Math Camp every summer. It exclusively invites award winners, primarily those with gold or above awards. 2025 Math Kangaroo Asia Camp will be held in Hainan, China in summer vacation, planning to invite gold and ...
- Poddtoppen i ämnet matematik just nu 2025-02-27Populäraste poddarna på Itunes inom matematik just nu: Nr 1. More or Less: Behind the Stats Nr 2. Breaking Math podcast Nr 3. The Math Club … Nr 7. Mattetalanger Upptäck fler>> Poddtoppen
- Tävling – Vår bästa mattelektion! 2025-02-25Mer information om hur ni anmäler ert bidrag finns på Biennalens hemsida!
- Vetenskapsakademien prisar fyra framstående lärare för deras undervisning 2025-02-252025 års lärarpristagare har väckt elevernas lust att lära genom att visa hur matematikens språk återfinns i naturen, svara på frågor om den gåtfulla rymden, göra spektakulära experiment och samarbeta med forskarvärlden. Fyra lärare från Stockholm, Kumla och Södertälje tilldelas nu Ingvar Lindqvistpriser av Kungl. Vetenskapsakademien. Kungl. Vetenskapsakademien delar ut Nobelpriserna i fysik och kemi men ...
- Elevernas inställning allt sämre – ändå höjs matteresultaten 2025-02-21Elevernas matteresultat vände uppåt i senaste Timss-mätningen trots att de blivit mer negativt inställda till ämnet. Överraskande, menar forskare och framhåller att resultathöjningen går på tvärs mot hur många lärare uppfattar elevernas kunskapsnivå. När jag pratar med lärare och andra personer med insikt i matematikresultaten i landet finns en utbredd uppfattning om att det går allt ...
- Intensiv kamp för att göra matten begriplig 2025-02-19Specialläraren Martina Kulläng ställer bråklådan på bordet och räknar in den lilla grupp sjuor som deltar i en halvtimmes intensivmatte på Pettersbergsskolan i Västerås. – Det här gör matten enklare att förstå, säger hon och plockar upp remsor och färgade pappersbitar ur lådan. Skoldagen har ännu inte börjat när tre elever i årskurs sju trotsar vintermörkret och ...
- Vanor hindrar lärare att lära av varandra 2025-02-17Kollegialt lärande är ett sätt för lärare att utveckla undervisningen tillsammans. Men kollektiva vanor kan sätta käppar i hjulet för förbättringar, enligt en studie vid Örebro universitet. – Vi visar att det finns en stark vana bland lärare att jobba individuellt, säger forskaren Frida Harvey. För drygt tio år sedan lanserade Skolverket fortbildningsinsatsen Matematiklyftet, som riktades till ...
- Matematik med gestik – tanketavlan gav svängrum i undervisning för flerspråkiga elever 2025-02-17Forskare från Uppsala universitet och Enköpings kommun har undersökt tanketavlan som didaktiskt stöd i undervisning för flerspråkiga elever, en metod som innebär att lärare och modersmålslärare undervisar tillsammans. Eleverna har gynnats av det förstärkta lärarteamet och av möjligheten att kunna uttrycka matematik på flera olika sätt. Lektorerna och forskarna Anna Wallin och Gabriella Gejard befinner sig ...
- Forskning: Tro på sig själv är inte nog i matte 2025-02-11Alla elever med god självuppfattning presterar inte bättre än andra elever, visar en ny avhandling. – Utan konstruktiv kritik från läraren kan elever få en orealistisk bild av sin prestation, säger Yi Ding, forskare vid Göteborgs universitet. Självuppfattning i matematik handlar om hur en individ ser på sina egna generella förmågor i ämnet. Självtilliten handlar om en ...
- Logopeden: Sluta traggla räkneramsor! 2025-01-29Dyskalkyli är en förbisedd diagnos som innebär svårigheter med arbetsminne kring siffror och matematiska begrepp. Logoped Kerstin Hill kämpar för att uppmärksamma diagnosen och därmed barnen som inte blir hjälpta av mängdträning. – Traggla inte med räkneramsor och tabeller om och om igen. Acceptera minnessvårigheterna och kompensera för dem i stället för att traggla grunden, säger ...
- Här njuter framtidens ingenjörer av att lösa svåra matteproblem i Luleå 2025-01-28Malte Lindgren är bara 12 år, men är redan gymnasieelev. Han är en av de elever från olika delar av Sverige som går spetsutbildningen i matematik vid Luleås gymnasieskola. – Jag vill bli ingenjör kanske och starta eget företag om jag kommer på en bra idé, säger han. Se inslaget och läs vidare
- Vill du veta mer om hur du kan stödja elever i matematiksvårigheter? 2025-01-24NCM erbjuder fortbildning i Intensivundervisning i matematik. Under dagen får ni ta del av teoretiska utgångspunkter för intensivundervisning, men framför allt kunskap om hur intensivundervisning kan organiseras och genomföras i praktiken. Föreläsning och samtal varvas med praktiska övningar. Fortbildningen riktar sig till matematiklärare/speciallärare/specialpedagoger i grundskolan och gymnasiet. Datum: Årskurs 1-6: 27 maj, kl. 9.00-15.00 Fullbokad. 21 augusti, kl. 09.00-15.00 Fullbokad. Årskurs 7-9 samt ...
- Modellen får lärarna att reflektera över sitt eget lärande 2025-01-24På Stapelbäddsskolan i Malmö får elevernas diskussioner ta mer plats än den traditionella räkningen i matteboken. Genom att arbeta enligt modellen tänka, resonera och räkna (TRR) får eleverna sätta ord på vad de ser, vilket i sin tur även ger eleverna språkliga vinster. För lärarna innebär det också viktig avsatt tid för att reflektera kring ...
- MADIF – Göteborg 27-28 januari 2026 – Call for papers 2025-01-21Nu är det ett år kvar till nästa MADIF som kommer att äga rum i Göteborg 27–28 januari 2026. Call for papers har just kommit ut. På vår webbsida hittar du all information du behöver: http://matematikdidaktik.org/index.php/valkommen-till-madif-15/
- Från svarta hål till braxburgare – Teknikåttan lockar fram ungas talang 2025-01-21Den 23 januari går startskottet för en av Sveriges populäraste och prestigefyllda tävling för åttondeklassare. Mer än 20 000 elever ska ta sig an kluriga uppgifter i matematik, teknik och naturvetenskap där målet är den stora riksfinalen på Tekniska museet i Stockholm, 22 maj. Tävlingen, som blivit en klassiker, inspirerar unga att utforska framtidens forskningsområden ...
- Så ska fjärdeklassarnas ”mattekull” göra räkning roligare 2025-01-16Svenska fjärdeklassare har blivit bättre på matematik, det visar en internationell jämförelse. Men det finns en oroande trend. Allt färre elever svarar att de tycker om att lära sig matte nu jämfört med tidigare år. Södermalmsskola tänker om – För att öka intresset har eleverna på Björngårdsskolan i Stockholm tagit till en lite annorlunda metod. Läs vidare ...
- Forskaren: Därför har många elever svårt för proportionalitet 2025-01-10Forskning: Läroböcker i matematik tar upp proportionalitet på ett så förenklat sätt att elever har svårt att utveckla en förståelse för begreppet, visar Anna Lundberg i en ny avhandling. – De klarar inte av att använda proportionalitet i olika matematiska och verkliga sammanhang, säger hon. Hälften av gymnasieeleverna klarade inte en uppgift om valutor som gick ut ...
- Komplexa processer i lärares lärande 2024-12-19Om lärares lärande ska upplevas meningsfullt är det viktigt att de själva får vara med och fatta beslut om kompetensutvecklingens innehåll. Då kan de utgå från verkliga problem som de upplever i undervisningen, konstaterar forskaren Peter Johannesson. I sitt tidigare arbete som lärare på en gymnasieskola tyckte Peter Johannesson själv att det var stimulerande att delta ...
- När matematik blir ett språkprov 2024-12-19Hur ska man bedöma en elev i matematik om eleven inte förstår begrepp i uppgiften och saknar ord för att resonera och beskriva lösningen? Det har forskare och lärare undersökt i muntliga provsituationer med andraspråkselever i årskurs 9. Resultaten och slutsatserna delar de med sig av i det här avsnittet av Lärare & Forskning. Läs vidare ...
- Lerum i nordisk satsning på smartare matematikundervisning 2024-12-19Två matematiklärare från Stenkulan medverkar i ett nordiskt projekt för att utveckla matematikundervisningen för yngre elever i grundskolan. Syftet med projektet, som finansieras av Nordiska ministerrådet, är att utforska lärprocesser i matematiklektioner och främja en alltmer meningsfull användning av olika representationer och IT i matematikundervisningen på grundskolenivå. Projektet startade i höstas och pågår i två ...
- Adventskalender 2024-12-19
- Äntligen här! Taluppfattning med känguruproblem för grundskolan 2024-12-17Nu är den efterlängtade boken Taluppfattning med känguruproblem för grundskolan klar. I kängurutävlingen finns det varje år många utmanande problem från olika matematiska områden och för skolans alla stadier, från förskoleklass till sista året i gymnasiet. Vi har valt ut, samlat och organiserat ett stort antal problem som rör taluppfattning. De är kategoriserade i olika ...
- Känguruanmälan 2025 2024-12-15Anmälan till Kängurutävlingen 2025 är nu stängd. Välkommen 2026! Kängurutävlingens redaktion
- Finalen i Skolornas matematiktävling 2024 är avgjord 2024-12-13Årets vinnare blev Jacob Brzezinski Ädelroth från Danderyds Gymnasium, som imponerade med 42 av 42 poäng. “Jag har ännu inte riktigt förstått att jag faktiskt vann. Det var ingenting jag förväntade mig”,säger Jacob Brzezinski Ädelroth. I år var det tredje året som Jacob ställde upp i Skolornas matematiktävling. Idag går han spetsutbildningen i matematik på Danderyds gymnasium ...
- ALM Virtual Seminar 18th December 2024, Part 2 2024-12-05The History of MaALM Virtual Seminar 18th December 2024 The History of Mathematics Part 2: Mathematical Developments and Teaching Approaches Speaker: David Kaye Time: 7 pm in the UK Last date for registration is 16th December. You are invited to join us for the last ALM Virtual Seminar in 2024 on The History of Mathematics: Developments and Teaching Approaches Read more about the ...
- Läxhjälp med idrott stärker elever 2024-12-04Runt borden i Frölundaskolans elevkafé slår sig ungdomarna ner och tar fram sina läxor. Läxhjälparen Aya Haj Mustafa, till vardags student på Göteborgs universitet, går fram till ett av borden och börjar svara på elevernas frågor. Det är onsdag eftermiddag och veckans läxhjälp inom projektet Street Games Academy har precis börjat. Idén med Street Games Academy ...
- TIMSS 2023: Svenska elevers resultat i matematik ökar 2024-12-04Svenska elever i både årskurs 4 och 8 har förbättrat sina resultat i matematik sedan TIMSS 2019. Sverige är nu på genomsnittet för EU- och OECD-länderna i matematik i årskurs 4 och över genomsnittet i årskurs 8. De svenska matematikresultaten i årskurs 4 är de högsta sedan vi började delta med den årskursen i TIMSS ...
- PROMYS Europe 2025 – explore the creative world of mathematics 2024-12-03PROMYS Europe is a programme designed to encourage mathematically ambitious secondary school students to explore the creative world of mathematics. Competitively selected pre-university students from around Europe gather at the University of Oxford for six weeks of rigorous mathematical activity. PROMYS Europe is a partnership of PROMYS, Wadham College, the Mathematical Institute at the University of Oxford, ...
- UVS Matematikläger – Ett nationellt helgläger i matematik och problemlösning för intresserade gymnasieungdomar! 2024-12-03Våren 2025 bjuder UVS in till två inspirerande matematikläger, där du får chansen att fördjupa dig i matematik samtidigt som du träffar nya vänner! Lägren arrangeras i Uppsala den 13–16 februari och i Lund den 24–27 april. Är du redo att anta utmaningen och utvecklas tillsammans med andra som delar ditt intresse för matematik? Matematiklägren är ...
- Att undervisa i matte som sfi-lärare 2024-11-28Att undervisa i ett ämne man inte är utbildad i är inte lätt. Därför träffades Sfi-lärare den 11 oktober för en nätverksträff på Vuxpedagog Stockholm. De har börjat kombinera sfi med ämnesundervisning i de senare kurserna i form av antingen en orienterings-kurs eller en grundläggande kurs. Det innebär till exempel att samtliga sfi-grupper från kurs A-D ...
- Spetsskola får mattetalangerna att frodas 2024-11-22Mattetalanger med vitt skilda bakgrunder får draghjälp av varandra – och av lärare med tillgång till stora resurser. – Det är härligt att kunna ha mogna samtal om matte och fysik med sina elever, säger Louis Collier, lärare på King’s Maths School i centrala London. Läs mer
- Mer tid höjer inte resultaten i matematik 2024-11-22Mer än 300 extra undervisningstimmar till grundskolans matematik de senaste tio åren, ändå tar inte resultaten fart. – Enbart undervisningstid hjälper inte. Kvaliteten på undervisningen behöver öka, säger Pernilla Sundström Fast, enhetschef på Skolverket. Johan Prytz, docent i didaktik med inriktning matematik vid Uppsala universitet, menar att fler undervisningstimmar för alla elever inte varit en optimal lösning ...
- Tips! Fatta forskning – förklarar forskning på ett enkelt sätt 2024-11-13Fatta forskning, en ny resurs från forskning.se som är gratis att använda, förklarar vad forskning är, hur det går till att forska och hur man kan tolka och granska forskningsresultat. De gör också några nedslag i forskningens historia. Denna del är utformad för att passa pedagoger och elever i högstadie- och gymnasieåldern. Läs vidare på: ...
- Därför har Sverige inte knäckt mattekoden 2024-11-08Andelen niondeklassare som saknar behörighet till gymnasiet ökar och det är matten som flest elever misslyckas med. Hur knäcker man egentligen mattekoden och kan verkligen alla bli bra på matte? Hör Ola Helenius, professor i matematikdidaktik, Matilda Nylén, lärare i matematik på Kungsholmens västra gymnasium och Peter Skogh, museidirektör Tekniska museet.
- ALM virtual seminar – 18th November 2024 2024-11-06Title: The History of Mathematics Part 1: Numerals and Arithmetic Speaker: David Kaye The seminar is held at 19.00 London time. Click here to register. Last date for registration is 16th November. Read more
- Klarar du matematikfrågorna från höstens högskoleprov? 2024-11-01Högskoleprovet har flera delar med problemlösning. Här är alla 24 frågorna i XYZ-delen från provet i oktober 2024. Testa dig själv! >>>
- Slutreplik: STEM-strategin är mer än pengar 2024-11-01DEBATT: När STEM-strategin kommer i december ser vi fram emot att, tillsammans med många andra, bidra till att Sverige även i framtiden är en teknik- och ingenjörsnation att räkna med, skriver Karin Johansson, vice vd Svenskt Näringsliv och Mia Bernhardsen, Chef för avdelningen för näringslivets kompetensförsörjning. Läs vidare
- Forskarna: Förklaringarna bakom skolans matteflopp 2024-10-29Våren 2024 lämnade 16 000 elever nian med underkända betyg i matematik. Forskarna Linda Ahl och Ola Helenius ser orsaker i läroplaner som saknar vetenskaplig grund. För matematiken finns ingen enhetlig motsvarighet till läsningens Science of Reading och Phonics – omfattande data till stöd för en metod som ger de allra flesta barn möjlighet att lära ...
- Möjligheternas dag – unga mattetalanger möts på BTH 2024-10-29Idag träffas ett 100-tal elever i åldrarna 6–16 år på Blekinge Tekniska högskola, alla med ett brinnande intresse för matematik, för att diskutera matematiska utmaningar och kreativa lösningar. Dagen är även en fortbildningsdag för grundskollärare. Läs vidare
- Tekniska storsatsar på STEM-upplevelser i rymden 2024-10-18Tekniska och Saab, som blir ny huvudsponsor, inleder ett samarbete för att bidra till nästa generations innovatörer och problemlösare. Med två av Sveriges astronauter i spetsen satsar museet stort på rymdupplevelser som ska inspirera barn och unga inom teknik, matematik och naturvetenskap. Att satsa på barn och ungas intresse för teknik och naturvetenskap här och nu ...
- Krönika: När jag fick en helt ny syn på matematik 2024-10-17Ibland kan ämnet som gav dig kalla kårar under skolåren väcka ditt intresse senare i livet. Julia Qiu, student i nationalekonomi vid Handelshögskolan i Stockholm, skriver om hur hon fick en helt ny syn på matematik när hon började sin masterutbildning i nationalekonomi. I gymnasiet gick jag en naturvetenskaplig utbildning som även innehöll studier i matematik. ...
- Avhandling: Navigating Methodological Challenges: A Quantitative Exploration of Students’ Mathematics Self-Beliefs 2024-10-17Erik Bergqvist har forskat om elever självförtroende i matematik och hur det påverkar deras beteende i klassrummet, engagemang och motivation. Abstract: Mathematics self-beliefs influence students’ self-image, classroom behavior, engagement, and motivation. However, current research faces challenges due to overlapping constructs, which can lead to high correlations and ambiguous findings. For instance, while mathematics self-efficacy is often ...
- Forskarna: Så påverkas undervisningen av klassens sammansättning 2024-10-09Hur ska man minska segregationen i skolan? Är lösningen att flytta elever, så kallad bussning? Vi Lärare har talat med fyra forskare om behovet av att ändra klassernas sammansättning, och vad det betyder för undervisningen. Det är inte enbart läraren som har betydelse för elevernas resultat. – Lärarens egenskaper väger inte upp effekten som klassammansättningen kan ha ...
- Hjärnforskarna efterlyser: Mer samarbete med pedagogiken 2024-10-09Forskning: Hjärnans funktioner var i fokus för forskare och Nobelpristagare som träffade lärare från hela världen på fredagens Nobel Prize Teacher Summit i Stockholm. Linda Plantin Ewe som är lektor i specialpedagogik efterlyser mer samarbete mellan kognitionsvetenskapen och sitt eget forskningsområde: pedagogik. – Kognitionsforskningen är avgörande för att utforma undervisning som tar hänsyn till elevernas kognitiva förutsättningar, ...
- Utredarens förslag kan sätta stopp för glädjebetygen 2024-10-04Bort med F och in med kalibrering. Det och mycket mer föreslår utredaren Magnus Henrekson. Både han och lärare tror att förslaget kommer göra lärares tillvaro lättare. – De kommer kunna fokusera på att undervisa. Utredningen Hur betygsinflation och bristande likvärdighet i betygssättning kan motverkas ska lämnas in till regeringen 17 februari 2025, men redan nu har utredaren ...
- Internationella lärardagen 5 oktober – en hyllning till alla våra lärare! 2024-10-04Den 5 oktober 2024 firas World Teachers’ Day på initiativ av UNESCO, som en hyllning till alla lärare runt hela vår jord. Dagen högtidlighåller årsdagen av ILO/UNESCO:s ”Recommendation concerning the Status of Teachers” som beskriver lärares rättigheter och ansvar och anger standarder för lärares grundutbildning samt lärares vidareutbildning, rekrytering, anställning och villkor för undervisning och ...
- Hektiskt och högljutt men kreativt – löser TRR-metoden mattekrisen? 2024-10-02TRR står för ”Tänka, resonera och räkna” och sprider sig snabbt i allt fler svenska kommuner. Men varför är undervisningsmetoden samtidigt så omdebatterad? Vi pratar med forskare, lärare och elever. – Målet är att alla ska våga prata matte och jag återkommer hela tiden till de grundläggande frågorna ”Vad är det du ser?” och ”Hur vet ...
- Math anxiety in elementary students: Examining the role of timing and task complexity 2024-09-18Abstract: Although many students experience math anxiety in school, the contexts in which it occurs are not well-understood. Increased understanding of the environmental situations that might elicit math anxiety is needed to better support students’ math achievement. Using a within-subjects design, we examined differences in math anxiety and math performance across math task timing (i.e., ...
- Different mathematical solving methods can affect how information is memorized 2024-09-17The way we memorize information—a mathematical problem statement, for example—reveals the way we process it. A team from the University of Geneva (UNIGE), in collaboration with CY Cergy Paris University (CYU) and Bourgogne University (uB), has shown how different solving methods can alter the way information is memorized and even create false memories. Läs vidare
- ICMT5: Den femte internationella konferensen om forskning och utveckling av matematikläromedel 2024-09-11Den femte internationella konferensen om forskning och utveckling av matematikläromedel (ICMT5) kommer att hållas i Trondheim, Norge, den 17–20 juni 2025. Konferensen samlar forskare och praktiker från hela världen för att diskutera frågor kring utveckling, design och användning av matematikläromedel, både i tryckt och digitalt format. Konferensbidrag kan omfatta allt från förskola till universitet och ...
- Ny avhandling: Mål, matematik och mening. Om identitet i mötet med gymnasieskolans yrkesprogram 2024-09-06Karoline Holmgren vill med sin avhandling bidra med kunskap om och förståelse för yrkeselevers möte med gymnasieskolan med fokus på matematik, måluppfyllelse och identitetsskapande. Läs vidare Läs hela avhanlingen
- Anmäl dina gymnasieelever till Sonja Kovalevsky-dagarna 8-9 november 2024-09-04Evenemanget riktar sig mot gymnasieelever med särskilt intresse för matematik. Eleverna får ta del av en spännande och inspirerande blandning av föredrag, workshops, problemlösning och social samvaro. 2024 äger Sonja Kovalevsky-dagarna rum 8-9 november i Växjö. Som matematiklärare får du anmäla två elever, en kvinnlig och en manlig, som till hösten går sista året i gymnasiet ...
- Så kan lärare hjälpa yrkeselever att klara matten 2024-09-02Svårigheter i matematik kan inte enbart lösas med mer insatser i ämnet. – Vi måste tänka större och arbeta med elevernas personliga utveckling, säger Karoline Holmgren, forskare vid Umeå universitet. En av fyra elever på yrkesporgans klarat inte examen inom tre år, visar Skolverkets statistik. En avgörande orsak är att de inte når målen i matematik, Ma1a. Karoline ...
- Chalmersforskaren Malin Palö Forsström får pris i matematik 2024-09-02Malin Palö Forsström, forskare vid Chalmers tekniska högskola, har tilldelats Wallenbergpriset 2024 för sina banbrytande insatser inom sannolikhetsteori. Malin delar priset tillsammans med Cecilia Holmgren från Uppsala Universitet och en prissumma om 300 000 kronor. Wallenbergpriset, som delas ut av Svenska Matematikersamfundet med stöd från Stiftelsen Marcus och Amalia Wallenbergs minnesfond, är Sveriges mest prestigefyllda utmärkelse ...
- Avhandling: Nytt ramverk kan underlätta undervisning i bråk 2024-08-20Bråk är ett svårt område inom matematik i grundskolan, för både elever och lärare. En ny avhandling vid Luleå tekniska universitet har undersökt blivande lärares kunskaper för undervisning om bråk, och föreslår en utveckling av undervisningen. – Bråk är svårt men också jätteviktigt. Man behöver förstå bråk för att gå vidare inom matematik, säger Anne Tossavainen, ...
- IndigMEC2 konferanse – om urfolksmatematik 2024-07-22Konferensen håll den 14 – 16. oktober 2024 på Diehtosiida, Guovdageaidnu/Kautokeino, Norge.
- Stora brister i skolan – så kan lärarna bli bättre 2024-06-17Många elever förstår inte vad de ska lära sig under lektionerna och får inte tillräckligt stöd. Det visar en rapport som pekar på stora brister i grundskolans undervisning. Men om lärarna får feedback – och pratar mer om hur de jobbar i klassrummen – kan undervisningen bli betydligt bättre. I en ny rapport har forskare vid ...
- FORSKNING – Ny rapport: Prestationsgapet i matte bara växer 2024-06-14En positiv trend märks i svenska barns genomsnittliga prestation i matematik sedan 2011, men skillnaderna mellan olika skolor ökar och är nu störst i Norden, visar en ny bok. – Socioekonomisk bakgrund får allt större betydelse för hur eleverna klarar matematiken, säger Kajsa Yang Hansen, professor vid Göteborgs universitet. Utrymmet för undervisning minskar när lärare måste ägna ...
- FORSKUL – Tema: Matematikinterventioner i förskola och förskoleklass 2024-06-14Tidskriften Forskning om undervisning och lärande (Forskul) publicerar forskningsresultat som ska ge lärare inom skolväsendet teoretiska och praktiska redskap för att öka förutsättningarna för barn och elevers lärande. I temanumret Matematikinterventioner i förskola och förskoleklass presenterar gästredaktörerna Camilla Björklund och Hanna Palmér fem artiklar som behandlar interventioner i och implementering av matematikundervisning i förskola och förskoleklass. Artiklarnas ursprung ...
- Øresundsdagen 4 – Nov 6th, 2024 ”The implications of AI in introductory mathematics education at the university level” 2024-06-07To explore the implications of AI in introductory mathematics education at the university level, Mathematics NF at Lund University and DTU Compute are pleased to invite you to Øresundsdagen 4. The event will take place at the Technical University of Denmark in Copenhagen (DTU) on Wednesday, November 6th, 2024. The purpose of Øresundsdagen is to provide ...
- MATHmot – A longitudinal study on children’s motivation for mathematics learning 2024-06-05Co-constructing mathematics motivation in primary education – A longitudinal study in six European countries project (MATHMot) looks at the development of mathematics motivation and what affects this process from an international viewpoint. Norway, Sweden, Finland, Serbia, Portugal and Estonia takes part in the study. How does it work? We know less about the development of motivation to ...
- Två nya avhandlingar i matematikdidaktik 2024-05-22Med sin avhandling vill Ulrika Wikström bygga kunskap kring de kombinationer av matematiska symboler och skrivet språk som förekommer i matematiktexter som riktas till elever. Avhandling: Between symbols and words: structural connections in mathematics texts and their effect on reading Hanna Fredriksdotter vill med sin avhandling öka kunskapen om hur social interaktion kan bidra till elevers matematiska argumentation ...
- Sverige backar i fråga om digitaliseringen i skolorna och tar tillbaka böcker – Finland funderar fortfarande 2024-05-22Ny svensk skollag kräver fysiska böcker i skolor – tidigare fanns endast krav på digitala läromedel. Sveriges skolminister Lotta Edholm ser ett samband mellan sjunkande PISA-resultat och digitaliseringen. Framför allt i de yngre klasserna tar Sverige nu ett steg tillbaka när det gäller digitala läromedel. Digitaliseringen av skolorna har diskuterats i stor utsträckning i Sverige. Också ...
- Anmäl dina elever till Sonja Kovalevsky-dagarna 8-9 november i Växjö 2024-05-16Evenemanget riktar sig mot gymnasieelever med särskilt intresse för matematik. Eleverna får ta del av en spännande och inspirerande blandning av föredrag, workshops, problemlösning och social samvaro. 2024 äger Sonja Kovalevsky-dagarna rum 8-9 november i Växjö. Hur går anmälan till? Som matematiklärare får du anmäla två elever, en kvinnlig och en manlig, som till hösten går sista ...
- Nu går det att anmäla sig till LUMA 2024 2024-05-02Till alla LUMA-intresserade! 2024 års LUMA-konferens kommer att äga rum i Uppsala 18-20 september. Konferensens tema kommer att vara ”Matematikens roll i matematiklärarutbildningen”. Mer informaton och anmälan hittar du här >> Sista anmälningsdag är 28/8.
- Örebroforskare räknar på idrott – modeller för att väga risk mot möjliga vinster 2024-04-25Vi måste ofta väga risker mot vad vi kan vinna. Örebroforskarna Anders Lunander och Niklas Karlsson har analyserat risktagande och beslutsfattande inom idrott – med längdhopp, stafett och skidsprint som exempel. – Matematiken kan hjälpa oss att blottlägga mönster och samband vi annars inte ser, säger Anders Lunander, forskare i nationalekonomi vid Örebro universitet. Läs vidare [Örebro ...
- Rapport: En bättre kursplan i matematik – förslag på process och innehåll 2024-04-17I denna rapport argumenterar Ola Helenius (Göteborgs universitet) och doktor Linda Marie Ahl (NCM, Göteborgs universitet/Uppsala universitet) för att göra kursplanen i matematik mer specifik. Detta till följd av regeringens tillsatta utredning som ska se över både läro- och kursplaner i syfte att göra dessa mer tydligt inriktade på fakta och ämneskunskaper samt bättre anpassade ...
- Skolforskare: Lärarnas önskedröm får elevresultaten att dala 2024-04-12En skola gjorde alla tänkbara insatser men lyckades ändå inte få elevresultaten att lyfta. När man bjöd in ett forskarteam att studera vad som gick snett fick skolan ett något svårsmält svar. Skolforskarna Anette Jahnke och Åsa Hirsh vid Göteborgs universitet fick, tillsammans med forskningsinstitutet Ifous, i uppdrag av en kommun att analysera varför kunskapsresultaten på ...
- Number of Distances Separating Points Has a New Bound 2024-04-11Scatter three points in a plane, then measure the distances between every pair of them. In all likelihood, you’ll find three different distances. But if you arrange the points in an equilateral triangle, then every distance is the same. In a plane, this is impossible to do with four points. The smallest number of distances ...
- Kungl. Vetenskapsakademien: Ytterligare 18 matematiker får ekonomiskt stöd för sin forskning 2024-04-11Kungl. Vetenskapsakademien: Ytterligare 18 matematiker får ekonomiskt stöd för sin forskning
- Tips! Norska matematikksenteret har en ny sida om matematik för förskolan 2024-04-10Kika in på Norska matematikksenterets sida för Barnehaven. Där finns aktivitets-idéer för förskolebarn att hämta. >>Barnehage | Matematikksenteret
- Missade du anmälan till Kleindagarna i januari 2024? Det kommer fler tillfällen! 2024-04-10Syftet med Kleindagarna är att överbrygga glappet mellan gymnasiet och högskolan genom att skapa insikt om varandras matematiska synsätt och undervisningssituation. Missade du anmälan till Kleindagarna i januari 2024? Håll ögonen öppna under våren för att säkra din plats i juni (17-19) och augusti (14-16)! Läs mer och anmäl dig här
- ALM Virtual Seminar 15th April 2024 – Dyscalculia Uncovered: The Big Questions, with Rob Jennings 2024-04-05ALM Virtual Seminar 15th April 2024 Dyscalculia Uncovered: The Big Questions Speaker: Rob Jennings Time: Online (19:00 UK time) Click here to register. Last date for registration is 14th April 2024. You are invited to join us for the second ALM Virtual Seminar in 2024 on Dyscalculia – The Big Questions at 19.00 London time. About Rob’s presentation Dyscalculia, a specific learning ...
- Hon ska ta reda på hur en bra mattelösning skrivs 2024-04-05Hur ser en bra skriftlig redovisning av lösningen till ett matematiskt problem ut? Trots att elever förväntas kunna leverera en sådan, är det är en fråga som sällan diskuteras. Nu ska forskaren Anna Teledahl ändra på det. Läs vidare
- Math Kangaroo Asia Camp 2024 – för de med mycket stort intresse för matematik 2024-03-27It is with great pleasure that we extend to you a cordial invitation to participate in the Math Kangaroo Asia Camp 2024. Scheduled from July 18th to 23rd, 2024, this event promises to be an extraordinary voyage into the realm of mathematics, offering a blend of intellectual stimulation, camaraderie, and unforgettable experiences. Purpose: Math Kangaroo Asia ...
- Lärarprofiler prisades på matematikbiennalen 2024-03-27Per Berggren och Cecilia Christiansen belönas för att sprida glädje i matteundervisningen. – Jag är stolt som en tupp, säger Per Berggren, efter att de första stipendierna ur Peder Claessons minnesfond delades ut vid matematikbiennalen i Örebro. Mångåriga insatser för undervisningen i matte belönades när årets upplaga av matematikbiennalen gick av stapeln i Örebro. – Det känns fantastiskt ...
- Undervisning påverkas av klassens förkunskaper 2024-03-18Sammansättning och förkunskaper i klassen påverkar – och kan begränsa – lärarnas undervisning. Det har i sin tur betydelse för elevernas resultat, enligt en avhandling. I en avhandling har forskaren Pontus Bäckström tittat närmare på hur sammansättningen i en skolklass påverkar undervisningen och elevernas resultat. Tidigare forskning om kamrateffekter i skolundervisning visar att elever gynnas av att ...
- Fira Pi-dagen idag med utmaningar och egna event! 2024-03-14The International Day of Mathematics (IDM) is a worldwide celebration. Each year on March 14 all countries will be invited to participate through activities for both students and the general public in schools, museums, libraries aThe International Day of Mathematics (IDM) is a worldwide celebration. Each year on March 14 all countries will be invited ...
- Nationell konferens om särskilda utbildningsbehov i matematik 2024 2024-03-13Tillsammans har vi en vision att kunna bidra till en forskningsbaserad skolutveckling med fokus på specialpedagogiska frågor i matematik. Genom att skapa engagemang kring konferensens tema möjliggör vi utveckling och lärande. Konferensen bidrar genom att verka för fördjupade kunskaper och erbjuda möjligheter till reflektion. Temat för årets konferens är ”Särskilda utbildningsbehov i matematik – eleverna, undervisningen ...
- Påminnelse om Kängurutävlingen 2024-03-13Kommer ni att vara med på årets Kängurutävling? Vi har tillsammans med över 100 andra länder träffats, tillsammans skrivit, valt ut favoritmatematikproblem och översatt dem till svenska. Du som lärare anmäler din epost på ncm.gu.se/klassrum/kanguru/2024 för att få årets utmaning skickad till dig 18 mars, och tävlingen startar 21 mars. Kängurutävlingen 2024
- Lärare på idrottsgymnasiet i Umeå får pris av Vetenskapsakademien 2024-03-06Problemlösning, en naturvetenskaplig mötesplats på fritiden, spännande laborationer och fantasifulla äventyr är något av det som årets lärarpristagare erbjuder sina elever. Vera Lundström vid elitidrottsgymnasiet i Umeå är en av fem lärare som nu tilldelas Ingvar Lindqvistpriset av Kungl. Vetenskapsakademien. Genom Ingvar Lindqvistprisen vill Kungl. Vetenskapsakademien visa på lärarnas viktiga roll i samhället. I år var ...
- Han löser geometriska problem med hjälp av algebra – får Göran Gustafssonpris 2024-03-01Göran Gustafssonprisen på sammanlagt 33 miljoner kronor tilldelas nu fem yngre forskare från Umeå, Lund, Uppsala, Göteborg och Stockholm. Anna Överby Wernstedt forskar om TBE-virus, Vasili Hauryliuks forskning bidrar till kampen mot antibiotikaresistens, Sebastian Westenhoff avbildar kemiska reaktioner, Giovanni Volpe skapar smarta mikropartiklar, och Alexander Berglund löser geometriska problem med hjälp av algebra. De fem befinner ...
- Handelshögskolan inför nytt behörighetskrav som komplement till betyg 2024-02-28Handelshögskolan i Stockholm ändrar nu sina behörighetskrav. Den som vill ha en chans att antas till något av kandidatprogrammen måste till antagningen 2025 ha gjort högskoleprovet med minst 1,25 i provresultat. Läs vidare
- STEM kan bli ett lyft för Sverige – men vem ska göra jobbet? 2024-02-28Sverige har goda möjligheter att ta en ledande position inom den gröna omställningen. Men för att det ska lyckas krävs naturvetenskaplig kompetens. Och där ökar gapet mellan utbud och efterfrågan. Därför krävs det åtgärder både på kort och lång sikt för att Sverige inte ska hamna på efterkälken. Ett viktigt problem är den dåliga genomströmningen på ...
- Därför satsar matteläraren på begreppsliga uppgifter 2024-02-28Lektionstipset: Julia Tsygan tror inte på att traggla enkla uppgifter femtio gånger om för att få kunskapen att sätta sig, som hon själv beskriver det. I stället bör man fokusera på matematikens mysterier. Exempelvis med hjälp av begreppsliga uppgifter. Även om de kräver både tid, tillit – och is i magen. Läs vidare
- Akelius Foundation ger donation till Mattecentrum 2024-02-26Mattecentrum skapar årligen 35 000 timmar för gratis läxhjälp i matematik på 22 orter. Akelius Foundation donerar nu 7,5 miljoner till Mattecentrum under en treårsperiod. Donationen möjliggör Mattecentrums fortsatta arbete med att ge kostnadsfritt mattestöd till unga. Denna donation ger oss en trygghet i att forma en långsiktig insats för barn och ungas matematikkunskaper, säger Ellen ...
- Konferens om Matematiksvårigheter i högstadiet och gymnasiet 2024-02-22Skolportens ordnar en fortbildningsdag för dem som möter elever i behov av stöd i matematikundervisningen. De här föreläsningarna ska ge ökad kunskap om olika slags matematiksvårigheter, vad de kan bero på och hur man kan stötta eleverna på bästa sätt. Konferensen vänder sig främst till matematiklärare, speciallärare och specialpedagoger på högstadiet och gymnasiet, men kan även ...
- 3rd Mathematics Summer School for school students 2024 2024-02-22The EMS Education Committee announces the organization of its third Mathematics Summer School for talented/gifted students in mathematics. The purpose of this Summer School is to give an opportunity to high ability students to develop further knowledge and competences in post-secondary education mathematics and to support their way to mathematics careers. Read more and apply [Thales ...