Att undervisa i ett ämne man inte är utbildad i är inte lätt. Därför träffades Sfi-lärare den 11 oktober för en nätverksträff på Vuxpedagog Stockholm.
De har börjat kombinera sfi med ämnesundervisning i de senare kurserna i form av antingen en orienterings-kurs eller en grundläggande kurs. Det innebär till exempel att samtliga sfi-grupper från kurs A-D studerar matematik och att alla sfi-lärare då också behöver kunna undervisa språkutvecklande i matematik utan att för den sakens skull vara matematiklärare. Ett sådant upplägg ställer andra krav på en sfi-lärare och de har under året utgått från frågor som:
- Hur tar jag reda på elevernas lärandebehov inom matematik?
- Vilka metoder ska jag använda?
- Vilka begrepp börjar jag med?
Caroline Nagy från NCM var där som föreläsare och tipsade bla om alla resurserna som finns på NCMs hemsida och hur de kan prata matematik med eleverna. Omdömet efter föreläsningen var mycket positivt; Matte har omvandlats från ångest till glädje!