Hoppa till innehåll
NCM logotyp
Nationellt centrum för matematikutbildning
  • Aktuellt
  • Tidskrifter
    • Nämnaren
      • Om Nämnaren
      • Nämnaren – Aktuellt nummer
      • Nämnaren, tidigare nummer
      • Artikelregister
      • Fulltextsök PDF:er
      • Skriv för Nämnaren
    • NOMAD
      • Aktuellt nummer/current issue
      • Arkiv
      • Fulltextsök
      • Open access search
      • Redaktion
      • Abonnemang
      • Information for authors/reviewers
      • Workshop
      • NOMAD – Thematic issue
      • Best paper award
      • Om NOMAD
    • Forskningstidskrifter
  • Klassrum
    • Diamantdiagnoserna
      • – Inledning
      • Aritmetik
      • Rationella tal
      • Talmönster och Algebra
      • Mätning
      • Geometri
      • Sannolikhet och Statistik
      • – Diagnoser
    • Kängurutävlingen
      • Kängurutävlingen
      • Tidigare problem
      • Mikael Passares stipendium
    • Matematikpapper
    • Mattetalanger
    • Problemlösning
      • Adventsproblem
      • Dialoger om problemlösning, DPL
      • Kängurutävlingen
      • Månadens problem
      • Problemavdelningen
    • Strävorna
    • Uppslaget
  • Kompetensutveckling
    • Avhandlingar
    • Frågor & svar
    • Göran Emanuelsson-stipendiet
    • Konferenser
    • Matematikverkstad
    • Nätverk
    • Seminarier
    • Vad kan NCM erbjuda?
  • Webbshop
  • Om NCM
    • Besök NCM
    • Vad kan NCM erbjuda?
    • Kontakt
Sök
NCM logotyp
Nationellt centrum för matematikutbildning
Sök
  • Aktuellt
  • Tidskrifter
    • Nämnaren
      • Om Nämnaren
      • Nämnaren – Aktuellt nummer
      • Nämnaren, tidigare nummer
      • Artikelregister
      • Fulltextsök PDF:er
      • Skriv för Nämnaren
    • NOMAD
      • Aktuellt nummer/current issue
      • Arkiv
      • Fulltextsök
      • Open access search
      • Redaktion
      • Abonnemang
      • Information for authors/reviewers
      • Workshop
      • NOMAD – Thematic issue
      • Best paper award
      • Om NOMAD
    • Forskningstidskrifter
  • Klassrum
    • Diamantdiagnoserna
      • – Inledning
      • Aritmetik
      • Rationella tal
      • Talmönster och Algebra
      • Mätning
      • Geometri
      • Sannolikhet och Statistik
      • – Diagnoser
    • Kängurutävlingen
      • Kängurutävlingen
      • Tidigare problem
      • Mikael Passares stipendium
    • Matematikpapper
    • Mattetalanger
    • Problemlösning
      • Adventsproblem
      • Dialoger om problemlösning, DPL
      • Kängurutävlingen
      • Månadens problem
      • Problemavdelningen
    • Strävorna
    • Uppslaget
  • Kompetensutveckling
    • Avhandlingar
    • Frågor & svar
    • Göran Emanuelsson-stipendiet
    • Konferenser
    • Matematikverkstad
    • Nätverk
    • Seminarier
    • Vad kan NCM erbjuda?
  • Webbshop
  • Om NCM
    • Besök NCM
    • Vad kan NCM erbjuda?
    • Kontakt

Bakgrund och kön styr val av gymnasieprogram

Omvärldsbevakning / Anette Fröberg

Bakom en till synes jämn könsfördelning på gymnasiets naturprogram döljer sig stora skillnader. Johanna Melléns forskning visar att elevers gymnasieval har varit lika bundna av kön och social bakgrund sedan 1970-talet. Läs vidare [Skolporten]

Bakgrund och kön styr val av gymnasieprogram Read More »

Debatt: ”Genomför en dubbelsatsning på läromedel i skolan”

Omvärldsbevakning / Anette Fröberg

”Lärare och elever är i stort och akut behov av fler och bättre läromedel”, skriver Rolf Ekelund. Läs vidare [Skolvärlden]

Debatt: ”Genomför en dubbelsatsning på läromedel i skolan” Read More »

Så hjälpte matematikläraren Martina sin elev med dyskalkyli

Omvärldsbevakning / Anette Fröberg

Det talas betydligt oftare om dyslexi än dyskalkyli, tycker matematikläraren Martina Östergren på Riksgymnasiet i Kristianstad. Så här hjälpte hon en elev med svår dyskalkyli. Läs vidare [Skolvärlden]

Så hjälpte matematikläraren Martina sin elev med dyskalkyli Read More »

25/5 Webinarium med NVL och ViS

Omvärldsbevakning / Anette Fröberg

Tisdag, 25 maj kl.15, arrangerar NVL (Nordiskt nätverk för vuxnas lärande) tillsammans med ViS matematiknätverk ett digitalt seminarium på temat Matematik och språk med Håkan Lennerstad som medverkande. Läs vidare och anmäl dig här [NVL]

25/5 Webinarium med NVL och ViS Read More »

Matteböcker talar till högstadieelever som att de är småbarn

Omvärldsbevakning / Anette Fröberg

Matteböckerna har fastnat i en och samma mall. Det sätt att behandla matematiken som är lämpligt för små barn fortsätter att forma undervisningen under hela grundskolan, visar ny forskning. Läs vidare [Ämnesläraren]

Matteböcker talar till högstadieelever som att de är småbarn Read More »

Svar och lösningar april 2021

svar / ncmadmin

Vi tackar: Olle Attebring Didrik Ström, klass 4E, Kungsholmens grundskola, Stockholm Alva Olsson, Markaryd Lena Jönsson som har skickat in svar och lösningar på minst ett av problemen. Rätt svar: 30 bilar Ett lösningsförslag. Byt stegvis ut 10 bilar mot 6 bussar: 40 bilar + 6 bussar = 46 fordon 30 bilar + 12 bussar

Svar och lösningar april 2021 Read More »

ALM 28 Numeracy and Vulnerability

Omvärldsbevakning / Anette Fröberg

The 28th ALM conference, which will be virtual and hosted by the University of Hamburg, runs from July 5th-7th 2021. The theme of the conference, Numeracy and Vulnerability, considers the link between adults’ numeracy and their individual and/or societal vulnerability. Läs vidare/Read more [ALM]

ALM 28 Numeracy and Vulnerability Read More »

Hvordan tenker vi tall?

Omvärldsbevakning / Anette Fröberg

Mange treåringer kan telle til ti! Eller kan de egentlig det? Å lære å telle er en prosess som består av flere faser. Ulike forskningsmetoder avslører hvor mye små barn egentlig skjønner av tallrekken. Läs vidare [Blogg.forskning.no]

Hvordan tenker vi tall? Read More »

How to Solve Equations That Are Stubborn as a Goat

Omvärldsbevakning / Anette Fröberg

Math teachers have stymied students for hundreds of years by sticking goats in strangely shaped fields. Learn why one grazing goat problem has stumped mathematicians for more than a century. Läs vidare [Quantamagazine]

How to Solve Equations That Are Stubborn as a Goat Read More »

Två nya professorer i matematikdidaktik

Omvärldsbevakning / Anette Fröberg

Angelika Kullberg och Ola Helenius har anställts som professorer i ämnesdidaktik med inriktning mot matematik vid utbildningsvetenskapliga fakulteten vid Göteborgs Universitet. De forskar båda två om undervisning i matematik och arbetar i nära samverkan med lärare och skolor.   Läs vidare [Göteborgs universitet]

Två nya professorer i matematikdidaktik Read More »

← Föregående 1 … 58 59 60 … 349 Nästa →

NCM, Göteborgs universitet
Postadress: Box 160, 405 30 Göteborg

Besöksadress och företagspaket:
Vera Sandbergs Allé 5A, 2 tr, 411 33 Göteborg

Fakturaadress: Göteborgs universitet/NCM
Box 115, 405 30 Göteborg (Beställar-id måste anges)
Org.nr: 202100-3153

Kontakta NCM
E-post: ncm@ncm.gu.se
Telefon: 031-786 00 00 (universitetets växel)
Nämnaren: namnaren@ncm.gu.se
Föreståndare: Peter.Nystrom@ncm.gu.se

Webbintegritet
Om cookies i denna webbplats
Dataskyddsförordningen
Webbansvarig: Peter Nyström

Börja skriva och tryck enter för att söka