Därför väljer KTH-forskaren bort hybridmöten

Ett jobbmöte där några personer deltar på plats i rummet medan andra är med på distans via skärm är ingen bra lösning, enligt Jens Edlund, universitetslektor vid avdelningen Tal, musik och hörsel på KTH. – Många försöker rigga teknisk utrustning för att lyckas med hybridmötena, men tekniken är inte problemet. Hybridmöten kan göra alla mötesproblem med exkludering

Därför väljer KTH-forskaren bort hybridmöten Read More »

Lärdomar fjärr- och distansundervisning

Kalmarsunds gymnasieförbund har gjort en undersökning bland lärare och studenter och ställt två huvudsakliga frågor. Vad finns det som lärarna tänker annorlunda kring inom sin undervisning när de har erfarenheter av fjärr- och distansundervisning? Vilka konkreta metoder har lärarna tagit med sig eller planerar att använda från tiden med  fjärr- och distansundervisning? Läs vidare [Ikt pedagogerna]

Lärdomar fjärr- och distansundervisning Read More »

Framgångsrik undervisning i programmering i grundskolan

Peter Vinnervik på Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik vid Umeå universitet besvarar i sin avhandling frågor som handlar om grundskollärares intentioner, förutsättningar och utmaningar med att införa programmering i sin undervisning. Läs vidare [It-pedagogen] Läs även tidigare Aktuellt 2021-09-13

Framgångsrik undervisning i programmering i grundskolan Read More »

NOMAD – 26 (3-4)

Volume 26, No 3-4, October 2021 e-NOMAD Links display the full text pdf. Editorial Camilla Björklund and Anna-Lena Ekdahl Learning to teach mathematics in preschool through theory-driven interventions Inger Eriksson, Jenny Fred, Anna-Karin Nordin, Martin Nyman and Sanna Wettergren Tasks, tools, and mediated actions – promoting collective theoretical work on algebraic expressions Janne Fauskanger and

NOMAD – 26 (3-4) Read More »

Matteundervisningen läggs om i stort forskningsprojekt

Över 1 000 lärare testar nya sätt att lära ut matematik på lågstadiet. Men för att lyckas med forskarnas nya undervisningsmodell krävs en bred uppbackning från hela kommunen. Matteläraren Elise Pettersson i Landskrona ser redan nu fina resultat av satsningen. Undervisningsmodellen Tänka, resonera och räkna (TRR F–3) används så här långt i 14 kommuner. Hur

Matteundervisningen läggs om i stort forskningsprojekt Read More »

Svar och lösningar september 2021

Vi tackar: Carl Julius Andersson Engdahl Mateo Barra, Ribbyskolan, Haninge William Eklöf, Kunskapsskolan Folke Josefin Johansson, Gullmarsskolan, Lysekil Hanna Lundberg & Alva Nordvall, Myrsjöskolan, Nacka Alva Melin, Linköping Gustav Svanberg Vega, Kungsbacka Emil Wingårdh & Cornelius Schlyter, Nacka Årskurs 2C Engelska skolan Novia, Stockholm som har skickat in svar och lösningar på minst ett av

Svar och lösningar september 2021 Read More »