Kompetensutvecklingsmodell – Nyköping, Ramprogram

Ramprogram Onsdagen den 13 juni 2001Från NCM medverkar Lars Mouwitz, Elisabeth Rystedt, Lena Trygg och Görel Sterner. 8.30 – 10.00StorsamlingInformation om projektet (Elisabeth)Vad är NCM? (Lars)Information om Nämnaren (Lena), NämnarenTema och NCM/Nämnarens webbplatser (Lars, Lena) 10.30 – 12.00Storföreläsning med Lars MouwitzHur kan lärare lära? – aktuella, internationella erfarenheter 13.30 – 16.30 (inkl kaffepaus)Parallella seminarier• F-klass

Kompetensutvecklingsmodell – Nyköping, Ramprogram Read More »

Kompetensutvecklingsmodell – Nyköping, genomförande

Enligt den aktuella kunskapsöversikt om kompetensutveckling som NCM har tagit fram, är det av största vikt att kompetensutvecklingsinsatser får löpa över en längre tid. Tillfälliga nedslag i form av enstaka studiedagar brukar visa sig ge ringa långtidseffekt. Det är också av mycket stor vikt att kompetensutvecklingen tar sin utgångspunkt i lärarnas egna erfarenheter och önskemål,

Kompetensutvecklingsmodell – Nyköping, genomförande Read More »

NOMAD – 8 (4)

Nummer Issue Volume 8, No 4 Ledare / Editorial NOMAD-stafetten går videre fra Norge til Finland Fulvia Furinghetti and Erkki Pehkonen A comparative study on students’ beliefs concerning their autonomy in doing mathematics Helle Alrø, Morten Blomhøj, Henning Bødtkjer, Ole Skovsmose og Mikael Skånstrøm Farlige små tal – almendannelse i et risikosamfund

NOMAD – 8 (4) Read More »

NOMAD – 8 (3)

Nummer Issue Volume 8, No 3 Guest editors: Barbara Jaworski and Bodil Kleve Background and motives for the conference Jere Confrey Leveraging constructivism to apply to systematic reform Jill Adler Social practice theory and mathematics teacher education: a conversation between theory and practice Stephen Lerman Some problems of socio-cultural research in mathematics teaching and learning

NOMAD – 8 (3) Read More »

NOMAD – 8 (2)

Nummer / Issue Volume 8, No 2 Ledare / Editorial Vurdering og rekruttering Inger Wistedt, Gudrun Brattström och Mats Martinson Studier av kunskapbildning i matematik i dialog mellan två vetenskaper Frode Olav Haara Hoderegning og valg av arbeidsmetode ved elementære utregninger i addisjon, subtraksjon, multiplikasjon og divisjon

NOMAD – 8 (2) Read More »