NOMAD – 9 (4)

Nummer Issue Volume 9, No 4 Ledare/Editorial Från redaktionen Mari Murtonen & Nathaniel Titterton Earlier mathematics achievement and success in university studies Kristine Jess Formativ evaluering i matematikundervisningen – Ændringer i praksis John Berry, Roger Fentem, Anna-Maija Partanen & Sirkka Tiihala The use of symbolic algebra in learning mathematics: the barrier from formal examination schemes

NOMAD – 9 (4) Read More »

NOMAD – 9 (3)

Nummer / Issue Volume 9, No 3 Torulf Palm & Lars Burman Reality in mathematics assessment: An analysis of task-reality concordance in Finnish and Swedish national assessments Hans Erik Borgersen Open ended problem solving in geometry revisited Barbro Grevholm What are the needs of doctoral students in mathematics education? [PDF]

NOMAD – 9 (3) Read More »

Kängurun 2004 – Problem, lösningar och Att arbeta vidare med

Allt material får kopieras och användas fritt i undervisningen. Problemen kan med fördel användas i andra årskurser än dem som de ursprungligen tagits fram för. Vi hoppas att materialet ska hjälpa till att stimulera och inspirera lärare och elever under många matematiklektioner. Ecolier Problem Lösningar och Att arbeta vidare med Benjamin Problem Lösningar och Att

Kängurun 2004 – Problem, lösningar och Att arbeta vidare med Read More »

Resultat 2004 – lösningsfrekvens

Statistik över lösningsfrekvens på årets Känguruproblem finns nu tillgänglig. Den baseras på inrapporterade resultat från: Åk 3: 5900 eleverÅk 4: 7746 elever Sammanlagt 517 skolor Åk 5: 5427 eleverÅk 6: 8259 eleverÅk 7: 7091 eleverSammanlagt 622 skolor Åk 8: 8315 eleverÅk 9: 6027 eleverSammanlagt 296 skolor Se även:Procentuell fördelning på poängintervallLösningsfrekvens, EcolierLösningsfrekvens, BenjaminLösningsfrekvens, Cadet Ecolier

Resultat 2004 – lösningsfrekvens Read More »

NOMAD – 9 (2)

Nummer / Issue Volume 9, No 2 Ledare/Editorial Ledare – Nordic Contact Committe Pekka Kupari Recent developments in Finnish mathematics education Erkki Pehkonen & Markku S. Hannula Mathematical belief research in Finland Helle Alrø & Ole Skovsmose Dialogic learning in collaborative investigation Marit Johnsen Høines Understanding constituted by understandings Carl Winsløw Semiotics as an analytic

NOMAD – 9 (2) Read More »