nr 2, 2005
Vad finns i nr 2? Länkar Kompletteringar
Om du inte får ditt kängurumateriel … så beror det troligen på något av följande: * Du har inte angivit en korrekt epostadress; * Din ebrevlåda är full; * Pdf-dokument får inte skickas till din ebrevlåda. Beroende på orsak så kan du: * Kontrollera din e-postadress och redovisa dina resultat med korrekt e-postadress. * Ta
Kängurutävlingen 2005 – problem? Read More »
Redovisa antal deltagare >>När du har redovisat hur många elever som deltagit i Kängurutävlingen skickas svar och korta lösningar till den e-postadress som du uppgivit. Redovisa resultat >>När du redovisat resultaten (se svarsblankett A o B) skickas ”Att arbeta vidare med” till den e-postadress du uppgivit. Kängurudiplom >> Problem med materiel? >>Har du problem med
Kängurutävlingen 2005 – Redovisning Read More »
Nummer Issue Volume 10, No 1 Ledare / Editorial On categories of research in mathematics education Gloria Stillman The role of decision making and resources in group solutions of a problem involving Bayes’ formula Markku S. Hannula Shared cognitive intimacy and self-defence: two socio-emotional processes in problem solving Robert E. Reys & Der-Cheng Yang Investigating
Årets diplom finns i två utföranden, en ”formell” och en ”modern”. Båda finns med något varierande text och såväl i färg och i svartvitt. Den svartvita versionen kan passa bra att skriva ut på färgat papper. Ladda ner: ”… för deltagande i …, färg”… för deltagande i …, svartvit”… för goda prestationer i …”, färg”…
Kängurutävlingen 2005 – Diplom Read More »
Det finns i år sex olika klasser: Ecolier, för åk 3 – 4, Benjamin för 5 – 7 och Cadet för 8 – 9, Cadet gymnasieversion för kurs A, Junior för kurs B och C samt och Student för kurs D och E. Ecolier består av 18 problem och tävlingstiden är 75 minuter. Benjamin och
Kängurutävlingen 2005 – Information för anmälda till Kängurutävlingen Read More »
Nummer Issue Volume 9, No 4 Ledare/Editorial Från redaktionen Mari Murtonen & Nathaniel Titterton Earlier mathematics achievement and success in university studies Kristine Jess Formativ evaluering i matematikundervisningen – Ændringer i praksis John Berry, Roger Fentem, Anna-Maija Partanen & Sirkka Tiihala The use of symbolic algebra in learning mathematics: the barrier from formal examination schemes
Nummer / Issue Volume 9, No 3 Torulf Palm & Lars Burman Reality in mathematics assessment: An analysis of task-reality concordance in Finnish and Swedish national assessments Hans Erik Borgersen Open ended problem solving in geometry revisited Barbro Grevholm What are the needs of doctoral students in mathematics education? [PDF]
Allt material får kopieras och användas fritt i undervisningen. Problemen kan med fördel användas i andra årskurser än dem som de ursprungligen tagits fram för. Vi hoppas att materialet ska hjälpa till att stimulera och inspirera lärare och elever under många matematiklektioner. Ecolier Problem Lösningar och Att arbeta vidare med Benjamin Problem Lösningar och Att
Kängurun 2004 – Problem, lösningar och Att arbeta vidare med Read More »