Summerade Göteborgssatsningen på lärare i matematik, teknik och naturvetenskap

Vid en konferens på Göteborgs universitet i mitten av november möttes lokala lärarutbildare, rektorer, universitetslärare, styrgruppen för projektet, Lärarutbildningsnämnden vid Göteborgs universitet samt representanter för Oslos universitetsskolor och universitet för att både summera det första årets erfarenheter och diskutera fortsättningen. »»» Läs vidare [Göteborgs Universitet, Utbildningsvetenskapliga fakulteten]

Summerade Göteborgssatsningen på lärare i matematik, teknik och naturvetenskap Read More »

Större frihet för lärarna

Island har genomfört stora skolreformer de senaste tio åren. Men det räcker inte – nu har utbildningsministern börjat skruva på maskineriet igen.Sigurjón Mýrdal som är utbildningschef på Utbildningsministeriet på Island uttrycker det som att systemet med förskola, grundskola och gymnasium behövde synkroniseras. »»» Läs vidare [Lärarnas Nyheter] Läs även om den danska grundskolan där det

Större frihet för lärarna Read More »

Timrå gymnasium satsar på matematiken

I ett försök att stärka och utveckla kvaliteten i matematikundervisningen deltar sju lärare i matematiklyftet.Matematiklyftet arrangeras av Skolverket tillsammans med Nationellt centrum för matematikutbildning. Målet är att öka elevernas måluppfyllelse i matematik och att utveckla undervisningen för matematiklärarna, säger Ulla Kaisanlahti Olsson, resurspedagog i matematik, i ett nyhetsbrev på Timrå gymnasiums hemsida. »»» Läs vidare

Timrå gymnasium satsar på matematiken Read More »

Response to Intervention and Bob’s Law

The problem in education reform isn’t a lack of good ideas. It’s a lack of good ideas implemented with enough clarity, consistency, and integrity to actually make a difference in rigorous experiments (and therefore in large-scale application). A recent large-scale evaluation of Response to Intervention (RTI) illustrates this problem once again. »»» Läs vidare/ Read

Response to Intervention and Bob’s Law Read More »