Rapport: En bättre kursplan i matematik – förslag på process och innehåll

I denna rapport argumenterar Ola Helenius (Göteborgs universitet) och doktor Linda Marie Ahl (NCM, Göteborgs universitet/Uppsala universitet) för att göra kursplanen i matematik mer specifik. Detta till följd av regeringens tillsatta utredning som ska se över både läro- och kursplaner i syfte att göra dessa mer tydligt inriktade på fakta och ämneskunskaper samt bättre anpassade […]

Rapport: En bättre kursplan i matematik – förslag på process och innehåll Read More »

NOMAD – 29 (1)

Volume 29, No 1, March 2024     Editorial Niclas Larson Norwegian student teachers’ perspectives on linear equations  Ramesh Gautam and Arne Jakobsen Challenges in developing a TPACK survey for preservice mathematics teachers in the Norwegian context Morten Munthe Facilitating exploratory talk through mathematical programming problems

NOMAD – 29 (1) Read More »

Skolforskare: Lärarnas önskedröm får elevresultaten att dala

En skola gjorde alla tänkbara insatser men lyckades ändå inte få elevresultaten att lyfta. När man bjöd in ett forskarteam att studera vad som gick snett fick skolan ett något svårsmält svar. Skolforskarna Anette Jahnke och Åsa Hirsh vid Göteborgs universitet fick, tillsammans med forskningsinstitutet Ifous, i uppdrag av en kommun att analysera varför kunskapsresultaten

Skolforskare: Lärarnas önskedröm får elevresultaten att dala Read More »

Missade du anmälan till Kleindagarna i januari 2024? Det kommer fler tillfällen!

Syftet med Kleindagarna är att överbrygga glappet mellan gymnasiet och högskolan genom att skapa insikt om varandras matematiska synsätt och undervisningssituation. Missade du anmälan till Kleindagarna i januari 2024? Håll ögonen öppna under våren för att säkra din plats i juni (17-19) och augusti (14-16)! Läs mer och anmäl dig här [Kleindagarna]  

Missade du anmälan till Kleindagarna i januari 2024? Det kommer fler tillfällen! Read More »

ALM Virtual Seminar 15th April 2024 – Dyscalculia Uncovered: The Big Questions, with Rob Jennings

ALM Virtual Seminar 15th April 2024 Dyscalculia Uncovered: The Big Questions Speaker: Rob Jennings Time: Online (19:00 UK time) Click here to register. Last date for registration is 14th April 2024. You are invited to join us for the second ALM Virtual Seminar in 2024 on Dyscalculia – The Big Questions at 19.00 London time.

ALM Virtual Seminar 15th April 2024 – Dyscalculia Uncovered: The Big Questions, with Rob Jennings Read More »