12 september – Rik matematikundervisning
med Andreas Ryve
12 september – Rik matematikundervisning Read More »
Med sin avhandling vill Ulrika Wikström bygga kunskap kring de kombinationer av matematiska symboler och skrivet språk som förekommer i matematiktexter som riktas till elever. Avhandling: Between symbols and words: structural connections in mathematics texts and their effect on reading Hanna Fredriksdotter vill med sin avhandling öka kunskapen om hur social interaktion kan bidra till
Två nya avhandlingar i matematikdidaktik Read More »
Ny svensk skollag kräver fysiska böcker i skolor – tidigare fanns endast krav på digitala läromedel. Sveriges skolminister Lotta Edholm ser ett samband mellan sjunkande PISA-resultat och digitaliseringen. Framför allt i de yngre klasserna tar Sverige nu ett steg tillbaka när det gäller digitala läromedel. Digitaliseringen av skolorna har diskuterats i stor utsträckning i Sverige.
Har du handlett eller examinerat ett exceptionellt bra examensarbete om undervisning och lärande i matematik?Nominera det då till GE-stipendiet: ge-stipendiet@ncm.gu.se. GE-stipendiet För att stimulera till fler och bättre examensarbeten med inriktning mot lärande och undervisning i matematik har Nationellt centrum för matematikutbildning, NCM, vid Göteborgs universitet instiftat ett årligt stipendium i Göran Emanuelssons namn för
Nominera examensarbeten till GE-stipendiet! Read More »
Thematic issue 2026 – call for proposals It is a tradition that the last issue of NOMAD each year is a thematic issue with invited guest editors. The intention of a thematic issue is to bring together researchers with a certain interest from all Nordic and Baltic countries. The work with a thematic issue takes
NOMAD – Thematic issue 2026 Read More »
Vi tackar: Kenza Musa, Kyrkenorumskolan klass 4A, Stenungsund Sofia Brandstedt, åk 5, Alsterbro skola, Nybro Dag Hertov & Elvin Svartmark, Nikodina Stojkov, Sixten Johansson, Alfva Kronqvist, Emilio Axborn, Patrik Bjurteg, åk 6, Ljungbyskolan, Falkenberg Thor och Naya, åk 5, von Bahrs skola, Uppsala Stina och Johanna Thorsén, åk 4–6, Hasslarödsskolan, Osby Magnus Glad, Wilhelm Toverland,
Svar och lösningar, april 2024 Read More »
Evenemanget riktar sig mot gymnasieelever med särskilt intresse för matematik. Eleverna får ta del av en spännande och inspirerande blandning av föredrag, workshops, problemlösning och social samvaro. 2024 äger Sonja Kovalevsky-dagarna rum 8-9 november i Växjö. Hur går anmälan till? Som matematiklärare får du anmäla två elever, en kvinnlig och en manlig, som till hösten
Anmäl dina elever till Sonja Kovalevsky-dagarna 8-9 november i Växjö Read More »
Kängurutävlingen Resultat 2024 Tävlingsklasser Add a header to begin generating the table of contents Milou Max-poäng är 62. Årskurs 2 Årskurs 2 Edit Namn Skola Ort Resultat Elsa S Uranienborgskolan Landskona 62 Herman Tallkronanskolan Luleå 59 Isak 59 Emre 59 Elias S Snättringeskolan Huddinge 59 Bonnie Boo Gård skola Saltsjö-Boo 57 Oscar Utsäljeskolan Huddinge 57
Kängururesultat 2024 Read More »
Till alla LUMA-intresserade! 2024 års LUMA-konferens kommer att äga rum i Uppsala 18-20 september. Konferensens tema kommer att vara ”Matematikens roll i matematiklärarutbildningen”. Mer informaton och anmälan hittar du här >> Sista anmälningsdag är 28/8.
Nu går det att anmäla sig till LUMA 2024 Read More »
Du kan ladda ner alla problemen som en pdf! Skicka in lösningarVi utmanar alla enskilda, grupper och klasser att skicka in lösningar, kommentarer eller förklaringar till hur ni löst problemen. Bidragen kan vara digitala eller på papper. Inkomna lösningar publiceras ibland och kan fungera som underlag för diskussion om problemen. Tala om, om ni
Månadens problem, maj 2024 Read More »