Utredarens förslag kan sätta stopp för glädjebetygen

Bort med F och in med kalibrering. Det och mycket mer föreslår utredaren Magnus Henrekson. Både han och lärare tror att förslaget kommer göra lärares tillvaro lättare. – De kommer kunna fokusera på att undervisa. Utredningen Hur betygsinflation och bristande likvärdighet i betygssättning kan motverkas ska lämnas in till regeringen 17 februari 2025, men redan nu […]

Utredarens förslag kan sätta stopp för glädjebetygen Read More »

Internationella lärardagen 5 oktober – en hyllning till alla våra lärare!

Den 5 oktober 2024 firas World Teachers’ Day på initiativ av UNESCO, som en hyllning till alla lärare runt hela vår jord. Dagen högtidlighåller årsdagen av ILO/UNESCO:s ”Recommendation concerning the Status of Teachers” som beskriver lärares rättigheter och ansvar och anger standarder för lärares grundutbildning samt lärares vidareutbildning, rekrytering, anställning och villkor för undervisning och

Internationella lärardagen 5 oktober – en hyllning till alla våra lärare! Read More »

Hektiskt och högljutt men kreativt – löser TRR-metoden mattekrisen?

TRR står för ”Tänka, resonera och räkna” och sprider sig snabbt i allt fler svenska kommuner. Men varför är undervisningsmetoden samtidigt så omdebatterad? Vi pratar med forskare, lärare och elever. – Målet är att alla ska våga prata matte och jag återkommer hela tiden till de grundläggande frågorna ”Vad är det du ser?” och ”Hur

Hektiskt och högljutt men kreativt – löser TRR-metoden mattekrisen? Read More »

Nordisk konferens om matematikutbildning för vuxna, 21-22 november 2024

Vi har glädjen att bjuda in er till två dagar fyllda med inspirerande samtal, föreläsningar och seminarier ur ett nordiskt perspektiv, riktade till vuxenutbildare i matematik och yrkesämnen med matematikinslag. P Konferensen kommer att belysa följande områden och frågeställningar: Vuxenutbildning i Norden: Hur ser den ut och vilka är de aktuella utmaningarna? Vad kan vi

Nordisk konferens om matematikutbildning för vuxna, 21-22 november 2024 Read More »

Math anxiety in elementary students: Examining the role of timing and task complexity

Abstract: Although many students experience math anxiety in school, the contexts in which it occurs are not well-understood. Increased understanding of the environmental situations that might elicit math anxiety is needed to better support students’ math achievement. Using a within-subjects design, we examined differences in math anxiety and math performance across math task timing (i.e.,

Math anxiety in elementary students: Examining the role of timing and task complexity Read More »

Different mathematical solving methods can affect how information is memorized

The way we memorize information—a mathematical problem statement, for example—reveals the way we process it. A team from the University of Geneva (UNIGE), in collaboration with CY Cergy Paris University (CYU) and Bourgogne University (uB), has shown how different solving methods can alter the way information is memorized and even create false memories. Läs vidare

Different mathematical solving methods can affect how information is memorized Read More »

Svar och lösningar, sommaren 2024

Vi tackar: Felix Jin, Rödabergsskolan, StockholmNore, Albin, Viktor, Malcolm, Sixten, Edvin och Arvid i klass 12a, LundOlivia Liu, 5B, Internationella Engelska Skolan, LundEmil Rijo Jayasingh Malar, Innovitaskolan, St Jörgen Park, Göteborg som har skickat in svar och lösningar på minst ett av problemen. Rätt svar: Alternativ C Olivia Liu, 5B IES, Lund, har skickat in

Svar och lösningar, sommaren 2024 Read More »

Möjligheternas dag 29 oktober på Blekinge Tekniska Högskola

Vi på Mattetalanger är himla glada för att återigen få möjlighet att möta och sammanföra elever med särskild begåvning och intresse för matematik (åk F-9) under en dag ledd av  pedagoger som längtar efter att få dyka in i matematikens underbara värld. Vi är också glada för att kunna välkomna såväl grundskole- som gymnasielärare till

Möjligheternas dag 29 oktober på Blekinge Tekniska Högskola Read More »