Välkomna på symposium för att fira NCM, 23 januari 2025

Symposium i anslutning till NCMs 25-årsjubileum Ett nationellt resurscentrum för matematikutbildning – dåtid, nutid och framtid   Med anledning av att Nationellt centrum för matematikutbildning (NCM) har funnits i 25 år vill vi bjuda in till ett symposium för att med utgångspunkt i historien blicka framåt mot utmaningar och möjligheter för ett nationellt resurscentrum. NCMs […]

Välkomna på symposium för att fira NCM, 23 januari 2025 Read More »

Därför har Sverige inte knäckt mattekoden

Andelen niondeklassare som saknar behörighet till gymnasiet ökar och det är matten som flest elever misslyckas med. Hur knäcker man egentligen mattekoden och kan verkligen alla bli bra på matte? Hör Ola Helenius, professor i matematikdidaktik, Matilda Nylén, lärare i matematik på Kungsholmens västra gymnasium och Peter Skogh, museidirektör Tekniska museet.

Därför har Sverige inte knäckt mattekoden Read More »

NOMAD – 29 (3-4)

Volume 29, No 3-4, November 2024     Jeppe Skott, Sonja Lutovac and Raymond Bjuland Editorial. Researching mathematics teachers’ professional identities: complexities and ways ahead Sonja Lutovac and Johanna Havia Prospective mathematics teachers’ collective identity work: navigating failure experiences and concerns about relating to students Einat Heyd-Metzuyanim and Talli Nachlieli Professional identities, conflicting positions, and

NOMAD – 29 (3-4) Read More »

Slutreplik: STEM-strategin är mer än pengar

DEBATT: När STEM-strategin kommer i december ser vi fram emot att, tillsammans med många andra, bidra till att Sverige även i framtiden är en teknik- och ingenjörsnation att räkna med, skriver Karin Johansson, vice vd Svenskt Näringsliv och Mia Bernhardsen, Chef för avdelningen för näringslivets kompetensförsörjning. Läs vidare [Dagens Industri]

Slutreplik: STEM-strategin är mer än pengar Read More »

Forskarna: Förklaringarna bakom skolans matteflopp

Våren 2024 lämnade 16 000 elever nian med underkända betyg i matematik. Forskarna Linda Ahl och Ola Helenius ser orsaker i läroplaner som saknar vetenskaplig grund. För matematiken finns ingen enhetlig motsvarighet till läsningens Science of Reading och Phonics – omfattande data till stöd för en metod som ger de allra flesta barn möjlighet att

Forskarna: Förklaringarna bakom skolans matteflopp Read More »