ALM Virtual Seminar 15th April 2024 – Dyscalculia Uncovered: The Big Questions, with Rob Jennings

ALM Virtual Seminar 15th April 2024 Dyscalculia Uncovered: The Big Questions Speaker: Rob Jennings Time: Online (19:00 UK time) Click here to register. Last date for registration is 14th April 2024. You are invited to join us for the second ALM Virtual Seminar in 2024 on Dyscalculia – The Big Questions at 19.00 London time. […]

ALM Virtual Seminar 15th April 2024 – Dyscalculia Uncovered: The Big Questions, with Rob Jennings Read More »

Math Kangaroo Asia Camp 2024 – för de med mycket stort intresse för matematik

It is with great pleasure that we extend to you a cordial invitation to participate in the Math Kangaroo Asia Camp 2024. Scheduled from July 18th to 23rd, 2024, this event promises to be an extraordinary voyage into the realm of mathematics, offering a blend of intellectual stimulation, camaraderie, and unforgettable experiences. Purpose: Math Kangaroo

Math Kangaroo Asia Camp 2024 – för de med mycket stort intresse för matematik Read More »

Lärarprofiler prisades på matematikbiennalen

Per Berggren och Cecilia Christiansen belönas för att sprida glädje i matteundervisningen. – Jag är stolt som en tupp, säger Per Berggren, efter att de första stipendierna ur Peder Claessons minnesfond delades ut vid matematikbiennalen i Örebro. Mångåriga insatser för undervisningen i matte belönades när årets upplaga av matematikbiennalen gick av stapeln i Örebro. –

Lärarprofiler prisades på matematikbiennalen Read More »

Svar och lösningar, februari 2024

Vi tackar: Kenza Musa, Kyrkenorumskolan klass 4A, Stenungsund Taiye Ju, Bollebygdskolan klass 3C, Bollebygd Stina och Johanna Thorsén, Hasslarrödsskolan, Osby Milija Dobric, Gyllenforskola, Gislaved Stella Lilja och Livia Ekström, Åkeredsskolan 6 C, Västra Frölunda Olivia Liu, Internationella Engelska Skolan, Lund Felix Lin, Rödabergskolan som har skickat in svar och lösningar på minst ett av problemen.

Svar och lösningar, februari 2024 Read More »

Undervisning påverkas av klassens förkunskaper

Sammansättning och förkunskaper i klassen påverkar – och kan begränsa – lärarnas undervisning. Det har i sin tur betydelse för elevernas resultat, enligt en avhandling. I en avhandling har forskaren Pontus Bäckström tittat närmare på hur sammansättningen i en skolklass påverkar undervisningen och elevernas resultat. Tidigare forskning om kamrateffekter i skolundervisning visar att elever gynnas

Undervisning påverkas av klassens förkunskaper Read More »

Fira Pi-dagen idag med utmaningar och egna event!

The International Day of Mathematics (IDM) is a worldwide celebration. Each year on March 14 all countries will be invited to participate through activities for both students and the general public in schools, museums, libraries aThe International Day of Mathematics (IDM) is a worldwide celebration. Each year on March 14 all countries will be invited

Fira Pi-dagen idag med utmaningar och egna event! Read More »

Nationell konferens om särskilda utbildningsbehov i matematik 2024

Tillsammans har vi en vision att kunna bidra till en forskningsbaserad skolutveckling med fokus på specialpedagogiska frågor i matematik. Genom att skapa engagemang kring konferensens tema möjliggör vi utveckling och lärande. Konferensen bidrar genom att verka för fördjupade kunskaper och erbjuda möjligheter till reflektion. Temat för årets konferens är ”Särskilda utbildningsbehov i matematik – eleverna,

Nationell konferens om särskilda utbildningsbehov i matematik 2024 Read More »

Lärare på idrottsgymnasiet i Umeå får pris av Vetenskapsakademien

Problemlösning, en naturvetenskaplig mötesplats på fritiden, spännande laborationer och fantasifulla äventyr är något av det som årets lärarpristagare erbjuder sina elever. Vera Lundström vid elitidrottsgymnasiet i Umeå är en av fem lärare som nu tilldelas Ingvar Lindqvistpriset av Kungl. Vetenskapsakademien. Genom Ingvar Lindqvistprisen vill Kungl. Vetenskapsakademien visa på lärarnas viktiga roll i samhället. I år

Lärare på idrottsgymnasiet i Umeå får pris av Vetenskapsakademien Read More »