nr 2, 2024

Inledaren Förskoleklasselever ritar sin matematikundervisning – utfallet av problemlösningslektioner Andreas Ebbelind, Hanna Palmér & Jorryt van Bommel Författarna har i snart tio år tillsammans med lärare i förskoleklass studerat hur en kreativ, reflekterande och problemlösande matematikundervisning skulle kunna utformas. I denna text diskuteras hur en sådan undervisning påverkar elevernas syn på hur matematikundervisning går till. […]

nr 2, 2024 Read More »

Örebroforskare räknar på idrott – modeller för att väga risk mot möjliga vinster

Vi måste ofta väga risker mot vad vi kan vinna. Örebroforskarna Anders Lunander och Niklas Karlsson har analyserat risktagande och beslutsfattande inom idrott – med längdhopp, stafett och skidsprint som exempel. – Matematiken kan hjälpa oss att blottlägga mönster och samband vi annars inte ser, säger Anders Lunander, forskare i nationalekonomi vid Örebro universitet. Läs

Örebroforskare räknar på idrott – modeller för att väga risk mot möjliga vinster Read More »

Svar och lösningar, mars 2024

Vi tackar: Kenza Musa, Kyrkenorumskolan klass 4A, Stenungsund Felix Lin, Rödabergskolan Aro, Dante, MossMoss och Arey, Assaredsskolan, Göteborg 2:orna Hägerstenshamnens skola, Stockholm Emil Rijo Layasingh Malar, Innovitaskolan St:Jörgens Park, Göteborg Freja & Klara, Klass 7A, Mölndal Selma El Mahdi, Ebba-Brahe skolan Elev i Linköping Sixten Bernhoff Mattegrupp årskurs 2, Klockarhagsskolan, Hällefors Lars Alfred & Vilgot,

Svar och lösningar, mars 2024 Read More »

Rapport: En bättre kursplan i matematik – förslag på process och innehåll

I denna rapport argumenterar Ola Helenius (Göteborgs universitet) och doktor Linda Marie Ahl (NCM, Göteborgs universitet/Uppsala universitet) för att göra kursplanen i matematik mer specifik. Detta till följd av regeringens tillsatta utredning som ska se över både läro- och kursplaner i syfte att göra dessa mer tydligt inriktade på fakta och ämneskunskaper samt bättre anpassade

Rapport: En bättre kursplan i matematik – förslag på process och innehåll Read More »

NOMAD – 29 (1)

Volume 29, No 1, March 2024     Editorial Niclas Larson Norwegian student teachers’ perspectives on linear equations  Ramesh Gautam and Arne Jakobsen Challenges in developing a TPACK survey for preservice mathematics teachers in the Norwegian context Morten Munthe Facilitating exploratory talk through mathematical programming problems

NOMAD – 29 (1) Read More »

Skolforskare: Lärarnas önskedröm får elevresultaten att dala

En skola gjorde alla tänkbara insatser men lyckades ändå inte få elevresultaten att lyfta. När man bjöd in ett forskarteam att studera vad som gick snett fick skolan ett något svårsmält svar. Skolforskarna Anette Jahnke och Åsa Hirsh vid Göteborgs universitet fick, tillsammans med forskningsinstitutet Ifous, i uppdrag av en kommun att analysera varför kunskapsresultaten

Skolforskare: Lärarnas önskedröm får elevresultaten att dala Read More »