Svar och lösningar, maj 2024

Vi tackar: Felix Jin, Rödabergsskolan, StockholmSofia Brandstedt, åk 5, Alsterbro skola, NybroOlivia Liu, 5B, Internationella Engelska Skolan, LundTowa, Bella, Clara, Elitsa, Zakaria, Ben, Magni, Meya, Lova, åk 6, Ingatorps skolaAyin Byun, åk 4, Adolf Fredriks musikklasser, StockholmEmil Rijo Jayasingh Malar, Innovitaskolan, St Jörgen Park, GöteborgTedde och Oliver, 6A, LinköpingKenza Musa, Kyrkenorumskolan klass 4A, StenungssundMilo Nordgren, […]

Svar och lösningar, maj 2024 Read More »

FORSKNING – Ny rapport: Prestationsgapet i matte bara växer

En positiv trend märks i svenska barns genomsnittliga prestation i matematik sedan 2011, men skillnaderna mellan olika skolor ökar och är nu störst i Norden, visar en ny bok. – Socioekonomisk bakgrund får allt större betydelse för hur eleverna klarar matematiken, säger Kajsa Yang Hansen, professor vid Göteborgs universitet. Utrymmet för undervisning minskar när lärare

FORSKNING – Ny rapport: Prestationsgapet i matte bara växer Read More »

FORSKUL – Tema: Matematikinterventioner i förskola och förskoleklass

Tidskriften Forskning om undervisning och lärande (Forskul) publicerar forskningsresultat som ska ge lärare inom skolväsendet teoretiska och praktiska redskap för att öka förutsättningarna för barn och elevers lärande. I temanumret Matematikinterventioner i förskola och förskoleklass presenterar gästredaktörerna Camilla Björklund och Hanna Palmér fem artiklar som behandlar interventioner i och implementering av matematikundervisning i förskola och förskoleklass. Artiklarnas

FORSKUL – Tema: Matematikinterventioner i förskola och förskoleklass Read More »

Øresundsdagen 4 – Nov 6th, 2024 ”The implications of AI in introductory mathematics education at the university level”

To explore the implications of AI in introductory mathematics education at the university level, Mathematics NF at Lund University and DTU Compute are pleased to invite you to Øresundsdagen 4. The event will take place at the Technical University of Denmark in Copenhagen (DTU) on Wednesday, November 6th, 2024. The purpose of Øresundsdagen is to

Øresundsdagen 4 – Nov 6th, 2024 ”The implications of AI in introductory mathematics education at the university level” Read More »

MATHmot – A longitudinal study on children’s motivation for mathematics learning

Co-constructing mathematics motivation in primary education – A longitudinal study in six European countries project (MATHMot) looks at the development of mathematics motivation and what affects this process from an international viewpoint. Norway, Sweden, Finland, Serbia, Portugal and Estonia takes part in the study. How does it work? We know less about the development of

MATHmot – A longitudinal study on children’s motivation for mathematics learning Read More »

NOMAD – 29 (2)

Volume 29, No 2, June 2024     Editorial Jóhann Örn Sigurjónsson Teaching mathematics with high cognitive activation: instructional formats and connection-making interactions in high-level Nordic lessons Kristin Westerholm and Eva Norén Lärares erfarenheter av Åtgärdsgarantin i matematik: möjligheter att åstadkomma stödinsatser Jenny Green Primary school students’ engagement in the formative feedback process in mathematics

NOMAD – 29 (2) Read More »