Hoppa till innehåll
Nationellt centrum för matematikutbildning
Nationellt centrum för matematikutbildning

en del av Göteborgs universitet

  • Aktuellt
  • Tidskrifter
    • Nämnaren
      • Om Nämnaren
      • Nämnaren – Aktuellt nummer
      • Nämnaren, tidigare nummer
      • Artikelregister
      • Fulltextsök PDF:er
      • Skriv för Nämnaren
    • NOMAD
      • Aktuellt nummer/current issue
      • Arkiv
      • Fulltextsök
      • Open access search
      • Redaktion
      • Abonnemang
      • Information for authors/reviewers
      • Workshop
      • NOMAD – Thematic issue
      • Best paper award
      • Om NOMAD
  • Klassrum
    • Kängurutävlingen
    • Matematikpapper
    • Mattetalanger (extern site)
    • Månadens problem
    • Problemavdelningen
    • Problemlösning
    • Strävorna
    • Uppslaget
  • Kompetensutveckling
    • Avhandlingar
    • Frågor & svar
    • Konferenser
    • Nätverk
    • Seminarier
    • Stipendier
      • Göran Emanuelsson-stipendiet
      • Mikael Passares stipendium
  • Webbshop
  • Om NCM
    • Besök NCM
    • Kontakt
  • Sök

NOMAD – 24 (3-4)

Volume 24, No 3-4, November 2019

e-NOMAD

Access to the two most recent volumes are password protected. Use “Open access” in the menu for full text of older articles.

Editorial

Thomas Kaas
Tilgange til tidlig algebra

Peter Hästö and Riikka Palkki
Finnish students’ flexibility and its relation to speed and accuracy in equation solving

Anna-Maija Partanen and Pieti Tolvanen
Developing a frame for analysing different meanings of the concept of variable mediated by tasks in elementary-school mathematics textbooks

Inger Eriksson, Sanna Wettergren, Jenny Fred, Anna-Karin Nordin, Martin Nyman och Torbjörn Tambour
Materialisering av algebraiska uttryck i helklassdiskussioner med lärandemodeller som medierande redskap i årskurs 1 och 5

Jenny Fred
Att designa för elevers deltagande i ett algebraiskt arbete – elever i årskurs 2 och 3 utforskar visuellt växande mönster

Helena Eriksson
Algebraic thinking and level of generalisation: students’ experiencing of comparisons of quantities

Cecilia Kilhamn and Ann-Sofi Röj-Lindberg
Algebra teachers’ questions and quandaries – Swedish and Finnish algebra teachers discussing practice

NCM, Göteborgs universitet
Postadress: Box 160, 405 30 Göteborg
Besöksadress och företagspaket: Vera Sandbergs Allé 5A, 2 tr, 411 33 Göteborg
Fakturaadress: Göteborgs universitet/NCM
Box 115, 405 30 Göteborg
Beställar-id måste anges.
Org.nr: 202100-3153

Kontakta NCM
E-post: ncm@ncm.gu.se
Telefon: 031 786 2206 (Rose-Marie Wikström)
Nämnaren: namnaren@ncm.gu.se
Föreståndare: Peter.Nystrom@ncm.gu.se

Webbintegritet
Om kakor i denna webbplats (cookies)
Dataskyddsförordningen (DSF / GDPR)
Webbansvarig: Peter Nyström
© NCM

logo for Gothenburg university