Tidskriftsnytt, september, 2008

Gå till våra tidskriftssidor för vidare information, innehållsförteckningar med mera … Mathematics teaching in the middle school Vol. 14(2008): 1 – Svarta och vita markörer ska hjälpa eleverna att bättre förstå subtraktion med positiva och negativa tal. Geometriundervisning med rotationer och vinklar. En lesson study om undervisning i decimaltal. Två artiklar om övningar i representationer.
Journal of computers in mathematics and science teaching 2008:3 – Early childhood longitudinal study visar bland annat att förstaklassare som regelbundet använder miniräknare presterade anmärkningsvärt bättre vid problemlösning och vid formulering av algebraiska uttryck. En studie om attityder till användning av CAS (här programmet MatLab) visar inte några skillnader mellan flickor och pojkar, men har man använt programmet tidigare är man mer positiv. Inställning till undervisningsteknologi på matematiklektionerna bland blivande lärare på praktik.
Mathematical spectrum 2008/2009: 1 – Sambanden mellan musik och matematik. Om en liksidig triangel inskriven i en cirkel och vise versa. Problem.
Canadian journal of science, mathematics and technology education 2008:1 – Att medvetandegöra eleverna om deras språkbruk vid matematiska samtal. Hur gymnasieelever använder funktionsbegreppet i problemlösning, känner igen funktioner i grafisk form och kan överföra dem från en grafisk representation till en annan.
Teaching children mathematics Vol. 15(2008):2 – Skillnaderna i matematisk samtal i amerikanska och kinesiska klassrum. När andraklassarna har gått i skolan sjuttio dagar in på läsåret undersöker de olika sätt att uttrycka talet sjuttio.
Mathematics teaching in the middle school Vol. 14(2008): 2 – Elever får större lust att lära sig matematik om de i undervisningen får stifta bekantskap med personer från matematikhistorien som kan bli en sorts idoler/förebilder. Symboler vid exempelvis räkning med bråk hjälper eleverna att förstå matematiken. Att analysera matematiska begrepp fördjupar lärares kunskaper. Att diskutera ritade figurer kan vara befrämjande för utvecklingen av god spatial förmåga. Kryptering och olika sorters chiffer utifrån en Harry Potter-bok.
NCTM news bulletin Vol. 45(2008):2 – Diskussion om likvärdighet i matematikundervisningen.
Nämnaren 2008:3 – Rapport från en konferens om elever med särskild fallenhet för matematik. En pensionerad matematiker berättar om sitt möte med en grundskoleklass. I förskolan i Karungi arbetar man varje dag med lägesbegrepp. Matematiken bakom gitarrens konstruktion.
Journal of mathematics teacher education 2008:4 – Matematikkunskaper för att undervisa – särskilt om bevis. Forskarnas roll i lärarutbildningen – en kommentar till den förra artikeln.
Teaching mathematics and its applications 2008:3 Artiklarna i detta tidskriftsnumret är alla papers från konferensen Mathematical education of engineers i Loughborough i april i år. – Behov av en mer effektiv matematikundervisning på universiteten vari bland annat ingår att höja nivån på studenternas matematikkunskaper och studieförmåga. Problembaserat lärande för att miska klyftan mellan att utföra de matematiska beräkningarna och att applicera dessa i ingenjörens omgivning.
Matematik 2008:5 – Rapport från den nordiska matematiktävlingen med ett exempel på en av uppgifterna. 20 danska lärare med undervisningserfarenhet men ej utbildade i matematikundervisning fick gå på utbildning ett halvår vid Nörre Nissum Seminarium. Fyra elever skrev en matematikhistoria om vikingaskeppen i Roskildefjorden. Om spel man kan använda i matematikundervisningen.
Matematik 2008:4 – Analys av två datorspel för matematikundervisningen. Smartboards i matematiken. Drillepinden.
LMFK-bladet 2008:4 – Diskussion om eleverna behöver kunna använda symbolräknare vid slutproven i gymnasiet i Danmark. Matematikolympiaden i Spanien 2008 och Georg Mohr-tävligen 2009. Resultaten av de skriftliga proven i matematik.
Australian primary mathematics classroom 2008:3 – Tidig övning i rumslig uppfattning utvecklar viktiga grunder i taluppfattning. Råd till lärare om vilken typ av frågor de kan ställa på lektionerna för att stödja eleverna i deras matematikutveckling.
Australian mathematics teacher 2008:3 – Pi uppträder i fler sammanhang än cirkelns radie och omkrets. Övningar i att ställa hypoteser för att förstå termer i statistiken. Påstående i en tidskrift att blåögda människor skulle vara mer intelligenta och att brunögda skulle ha snabbare reaktionsförmåga blev upptakten till en undersökning med 30 gymnasieelever.
Primary mathematics 2008:3 – NRICH har på sin webbsida länkat matematikaktiviteter till avsnitt av kursplanen och har i anslutning till dessa en utförlig lärarhandledning. Om att visualisera matematiken genom igenkänning och representation. Kompetensutveckling för matematiklärare, där man behandlar momentet att uppmuntra eleverna att med egna ord tala om matematik.
Equals 2008:3 – Jo Boaler skriver om att visa sina kamrater respekt och hänsyn på matematiklektionerna och att detta ger förusättningar för bättre inlärning. Introduktionen till The inclusion programme om matematik och dyslexi från Institute of Education, London. Vikten att behärska grunläggande räkning i talområdet 1-20.
Symmeri Plus – Att mäta vinklar moturs. Om den franske matematikern Jean le Rond d’Alembert och hans teorem. Flera problem.
Mathematics in school 2008:4 – Fokuserar på problemlösning – Dough French ger sex exempel på vilken slags matematikproblem en vuxen människa bör behärska i sitt dagliga liv. Beskrivning hur man gör en rombisk dodekaedron, en oktaedron och en hexagonal prisma. Varför resulterar multiplikation med två negativa tal i ett positivt?
iSquared 2008 Autumn – På nyhetssidan förklarar matematiker hur insekter kan andas under vatten. Matematiken bakom strängteorin och vad man väntar för resultat från experimenten i partikelacceleratorn i CERN. Blaise Pascal porträtteras i avdelningen Mathematical greats. Matematiska modeller av istider. Intervju med matematikern Rüdiger Jehn, som arbetar som analytiker på European Space Agency.
Mathematics teacher Vol. 102(2008): 2 – Att välja och använda magiska mattetrick i klassrummet. Spatialt tänkande och Polyas fem problem om plan. Att räkna ut vattenvolymen i en sjö blir en beräkningsövning som förutom area och volym även inbegriper utveckling av en matematisk modell.
Illustrerad vetenskap 2008:14 – En frustrerad rymdforskare använde Monte Carlo-algoritmen för att räkna ut den optimala ordningsföljden som gör ombordstigningen på ett flygplan sju gånger snabbare. Om talet 1458.
Mathematical thinking and learning 2008:1 – Man har studerat vilka olika sorters känslor som uppstår när amerikanska mödrar hjälper sina 11-åriga barn med matematikläxorna. Undersökningar visar att ju mindre matematikuppgifter är knutna till exempel ur verkligheten desto bättre presterar studenter.
Mathematical thinking and learning 2008:3 – Förmågan hos små barn i åldern 2-4 år att uppfatta antal studerades och man fann att det fanns en klar skiljelinje mellan att uppfatta talet två och tre. Studie av sjätteklassares gester och språk vid probelmlösning i grupp.
International journal of mathematical education in science and technology 2008:6 – Ett bra exempel för matematisk modellering är att studera de vågor som uppstår på vinets yta då man får vinglaset att sjunga. Fibonaccital ges kombinatoriska tolkningar i kvadrater och rektanglar.
International journal for technology in mathematics education 2008:3 – Resultatet från en kurs för lärare i användning av grafiska handräknare mätt i deras elevers prestationer. Övriga artiklar handlar också om grafiska handräknare; bland annat en om undervisning att beräkna gränsvärden.
Innehåll: MD