Tidskriftsnytt, mars, 2013

Math Horizons 2013: February – Att avbilda hyperkub på ett papper och andra diskussioner om att att återge sfärer tvådimensionellt. Vidare om tolvsidingar. Symmetri överförd till musik och poesi, fraktaler et cetera.
Mathematical Pie, 188, 2013 + lösningar: Spring – Flera sätt att dela en liksidig triangel i tre lika delar. Några mer eller mindre svårknäckta tankenötter.
Educational Studies in Mathematics Vol. 82(2013): 3 – Analys av effektiv kommunikation i grupparbete på matematiklektioner. Matematikundervisningen har ett ansvar för att ursprungsbefolkning dels får tillgodogöra sig skolmatematiken dels använda den traditionella matematiken i undervisningen annars finns stor risk att den dör ut.
Journal für Mathematik-Didaktik 2013:1 – Med anledning av svårigheterna för förstaårsstudenterna i matematik har man med goda resultat testat individanpassad undervisning under första terminen.
The American Mathematical Monthly 2013:2 – Om Moessners teorem och hur det förhåller sig till en del andra teorem. En elektronisk Rubiks kub tillsammans med gruppteori och grafteori.
School Science and Mathematics 2013: 2 – Skadorna på matematikundervisningen i Mississippi av orkanen Katrina har uppmätts och uppvisar en del oväntade utfall och mest markant på Algebra 1 i tätortsskolor. Man har utarbetat en metod att testa i vilken grad matematik har integrerats i naturvetenskapsundervisningen.
Journal of Computers in Mathematics and Science Teaching 2013:1 – Tre artiklar handlar om matematikundervisning face to face jämfört med online. Ett exempel är hämtat från kaukasiska elever i årskurs sex. En annan artikel behandlar högstadieelevers (också kaukasiska) inställning till det ena jämfört med det andra. Den tredje jämför resultatet av olika sorters datoranvändning i matematikundervisningen.
Teaching Mathematics and its Applications 2013:1 – Studenters tillvägagångssätt då de lär sig nya matematiska modeller. Elever i början av gymnasiet löser andragradsekvationer som representationer för den parabol som vattnet ur fontäner beskriver – en uppgift som lämpar sig för elever på lite olika kunskapsnivåer.
KOM, Kommunikation mellan vuxenutbildare 2013:1 – Vuxenutbildning i samverkan har bildat ett nytt nätverk i matematik och planerar två seminarier till hösten.
International Journal for the History of Mathematics Education 2012:2 – Arabiska läroböcker i geometri tryckta på artonhundratalet med ett sexhundra år gammalt innehåll. Intervju med Heinrich Bauersfeld, matematiker som ägnat sin yrkesverksamhet åt matematikundervisningen.
Research in mathematics education 2013:1 – En undersökning där elever intervjuas om sin motvilja mot matematik. En cypriotisk studie visar att föräldrarnas åsikter har starka influenser på studenternas val av matematikstudier.
Journal for Research in Mathematics Education 2013:2 – Artikel om The Common Core Standards som ska förändra provkulturen och införa undervisningsteknologi i utvärderingen samt en del om utvärdering i historiska och andra perspektiv. Perceptuomotor integration – matematiskt tänkande och lärande i ett psykologiskt, kognitivt och neurologiskt synsätt.
Mathematics Teaching 233, 2013: mars – Flera sätt att i undervisningen utveckla det spatiala tänkandet. I den tredje delen i en några år gammal artikelserie skriver Littler och Koman om talmönster.
Journal of Computers in Mathematics and Science Teaching 2012:4 – Ett par artiklar om användning av surfplattor i matematikundervisningen. Att skapa elektroniska kartor på nätet över läranderesurser för matematikundervisningen.
International Journal of Science and Mathematics Education 2013:1 Pedagogies of hope: culturally relevant teaching for indigenous learners in science and mathematics – Uppfattning och förståelse av mått och mätning hos aboriginska elever i en landsbygdsskola i Australien. Gymnasieelver från folkgruppen Atayal på Taiwan presterar lägre i matematik vilket orsakas av en kulturkrock mellan deras representationer i talspråket samt holistiska tankesätt och den kinesiska majoritetsbefolkningens språk och analytiska tankesätt.
Journal of Science and Mathematics Education in Southeast Asia 2012:2 – Hur man arbetar med miniräknare i skolorna i utvecklingsländerna, den enda tillgängliga utbildningsteknologin för många länder. Fem komponenter som tillsammans bildar matematiska färdigheter eller skicklighet och hur undervisningen ska kunna organiseras och framförallt lärarna tillägna sig de färdigheter som krävs för att eleverna ska få dessa färdigheter.
Matematik, Danmark 2013:2 – Lärarna i en börnehaveklass (förskoleklass?) skriver om erfarenheter från utprovning av ett nytt material: ABACUS – Matematik i skolestarten. Under en lesson study-lektion ritade man upp ett stort koordinatsystem i gymnastiksalen, där eleverna i årskurs sex fick öva flera av sina intelligenser. Matematikvecka för årskurs 4, 5 och 6 i Buskelundskolen, där man hade temat Matematik på spil – eleverna förflyttade sig mellan olika verkstäder där de spelade spel som övade ett visst matematiskt innehåll.
Mathematics Magazine 2013:1 – Om möjligheterna av olika kombinatoriska övningar på ett tvillingmöte. Fibonaccis trianglar och trapezioder i ett bevis utan ord.
Far East Journal of Mathematical Education Vol 9(2012):1 – Bidrag till studiet av Euler-Fermatteoremet och ett annat sätt att bevisa detta. Att räkna ut accelerationen i cirkulära rörelser tränar studenternas analytiska förmåga för högskolefysik.
MONA: Matematik Og Naturfagsdidaktik – Tidsskrift for undervisere, forskere og formidlere 2013:1 – Arne Mogensen om kollegial planering av matematiklektioner genom e-mailkommunikation. Med anledning av den danska regeringens lagförslag om en folkskolereform och vad det kan innebära för undervisningen skriver Tine Wedege om matematikämnet och nivågruppering.
The College mathematics journal 2013:2 – Om Maria Agnesi som 1748 skrev en bok om analys som en lärobok för studenter. Lösningar av Bernouillis differentialekvation. Ett bildbevis på Thibaults första problem.
ZDM, International journal on mathematics education 2013:1 “Learning from similarities and differences : cross-national studies on aspects of teaching and learning mathematics” – Om framtida matematiklärares kompetenser i såväl västvärlden som i Asien kommer att påverkas och utjämnas genom lärdomar av alla internationella jämförelser som görs, trots de kulturella skillnader som faktiskt finns i inställningen till såväl matematik, matematikundervisning som matematiklärare. En jämförelse av grundskoleelevers matematiklärande vad gäller samma ämnesinnehåll i Japan, Singapore och USA.
Mathematics in School 2013:2 – Om pentominos och hur man kan sätta ihop dem och dela dem på andra sätt så att andra mönster uppstår. Att utforska ytor med olika former och linjer.
Symmetry plus 50, 2013: spring – Ett sannolikhetsspel med tärningar. Om Omar Kayyam som levde på 1000- och 1100-talet och var författare till bland annat poesisamlingen Rubaiyat, men också var en framstående matematiker, filosof, lärare och astronom. Ett verktyg som förstorar eller förminskar proportionsenligt.
Skolvärlden 2013:3 – Gymnasielärare som anser att det det nationella provet i Matematik 1a är till men för undervisningen och elevernas lärande.
Mathematics Teaching Vol. 18(2013): 7 – Exempel från flygplan och flygning har använts med framgång i matematikundervisningen exempelvis vid introduktionen av förstagradsekvationer. Ett spel som bingo kan vara en bra övning för undervisning i sannolikhet.
For the Learning of Mathematics 2013:1 – Lärarutbildningarna borde stödja blivande lärare i deras identitetsutveckling som matematiklärare och i att lyckas stå fast i den gentemot olika kulturer de träffar på ute i skolorna. Ett ramverk för analys av läroböcker i matematik – som exempel används presentation av Pythagoras sats. Att själva upptäcka matematiken från förmodan genom bevis och motbevis till att återigen testa beviset – artikeln beskriver arbetet i grundutbildningen vid universitetet och en metod som kallas RME, Realistic Mathematics Education.
The Mathematical Gazette 538, Vol. 97(2013) Mars – 52 fyrtal från Albrecht Dürers etsning Melencolia behandlas. Om Pell-tal. Att generalisera Arkimedes metod att räkna ut ytan av ett segment av en parabol.
LMFK-bladet 2013:2 – CCM, Center for Computerbaseret Matematik är ett nytt forsknings- och utvecklingsprojekt för gymnasielärare i matematik. Korttrick kan användas till att träna eleverna i enkel algebra. Tiotalsalgoritmens irrationalitet.