Tidskriftsnytt, maj, 2009

Gå till våra tidskriftssidor för vidare information, innehållsförteckningar med mera … Mathematics teaching 214 2009 : May – Lek med tal i rutmönster. En lärare och en lärarutbildare och deras samarbete. En metod att undervisa trigonometri.
Educational studies in mathematics Vol. 71(2009):1 – Matematikundervisning med irländska elever där undervisningsspråket har ändrats från gaeliska till engelska stödjer teorin om att tvåspråkiga elever måste ha uppnått en viss tvåspråklig nivå innan de till fullo kan klara bytet av undervisningsspråk. Yngre elever tar vid addition med ojämn tal sällan genvägar över de närmsta jämna tal för att sedan korrigera summan, vilket däremot äldre elever har kommit på att man kan göra.
NOMAD 2009:1 – Lärarstuderandes syn på elevers matematiklärande och den egna lärarrollen. Karaktären av samtal om matematik och matematikdidaktik mellan lärarstuderande på praktik och lärarna ute på skolorna.
Journal for research in mathematics education Vol. 40(2009): 3 – I en sammanställning av lektörer utanför USA och Candada som har läst och bedömt artiklar för JRME hamnar svenska lektörer på sjätte plats. Bland bidragande författare hamnar däremot de svenska på en delad femtonde plats jämsides med författare i Chile, Hong Kong och Indien. Behov av riktig undervisning i matematisk bevisföring.
NCTM news bulletin 2007: maj/juni – Göra elever medvetna om hur mycket matematik det finns i vardagen runt omkring och i deras kulturella sammanhang kan skapa större lust och lägga grunden för framtida matematikstudier.
Investigations in mathematics learning 2009:1 – Amerikanska särskolelärares matematikundervisning sett i ljuset av NCTM’s standard. En norsk undersökning om hur lässkicklighet är relaterad till färdigheter i benämnda tal.
Mathematical spectrum 2008/2009 :3 – Sannolikheten att få jackpot på lotto. Om Fibonaccital.
Mathematics teaching in the middle school Vol. 14(2009): 9 – I bråkräkningskursen arbetade eleverna med ett problemlösningsprojekt som bestod i att konstruera en skateboardramp. En ny algoritm för att addera bråktal. Frågan om matematik är ett universellt språk och om det är kulturellt neutralt aktualiseras, då nyanlända barn från andra länder deltar i matematikundervisningen.
Teaching children mathematics Vol. 15(2009): 9 – I en tredjeklass konstruerade eleverna själva matematikproblem för divisionen 10 delat i 5, vilket lärarna lärde sig en del av. Med utgångspunkt från ett träd på skolgården eller i skolans närhet kan man göra många matematiska övningar.
School science and mathematics 2009:5 – Lärarstuderande på praktik kände sig väldigt osäker med lesson study. Om hjälp till lärarstuderande på praktik att utveckla “mathematical habits of the mind” för att kunna arbeta efter Polyas problemlösningsprinciper.
International journal of computers for mathematical learning 2009:1 – Vid en studie om att integrera onlineresurser i matematikundervisningen undersöktes vilka didaktiska tekniker lärare utvecklar i denna interaktion – här exemplifierat vid undervisning i trigonometri årskurs 9. En diskussion om att ha ett rykte i relation till testutfall.
Primary mathematics 2009:2 – Om problemlösning i förhållande till vilken nivå man ligger på prestationsmässigt. Matematiska leksaker och spel som ger tillfälle till matematiska samtal men inte är behäftade med några siffror. Om några resurser på NCETM:s portal Mathemapedia
Mathematics in school 2009:3 Special issue: Working with gifted and talented mathematics students – Royal Institute of Great Briatain har många matematiska aktiviteter och evenemang lämpliga för begåvade elever (gifted & talented). Ett projekt där landsbyskolor kopplas upp till datorkonferenser med University of Plymouth för att ge de duktiga eleverna mer stimulans.
Symmetry Plus (The MA Magazine for Young Mathematicians) nr 39, 2009 – John Dee, den mest inflytelserike engelske matematikern på 1500-talet, porträtteras. Mönster bland primtalen. Förklaringen till att fredagen den 13:e är en otursdag har sin början vid införandet av den gregorianska kalendern 1752, då den 13:e i månaden kom att infalla på fredagar mer ofta än andra veckodagardagar enligt artikelförfattaren.
Equals 2009:2 – I matematikundervisning är Piaget fortfarande en auktoritet att stödja sig på, menar Alan Edmiston. Om olika metoder för att arbeta med krypterade texter. Strategier för undervisning i subtraktion med negativa tal. En utflykt till ett område med resta stenar blev en resa med matematisk problemlösning.
Investigations in mathematics learning 2008 :2 (ett reklammerat nummer) – I en studie i USA med elever i årskurs 6, 7 och 8 visade att dessa har svårigheter att arbeta med kvantiteter som beräkningar och jämförelser, vilka kräver mer än ett uträkningsled.
Mathematics teacher Vol. 102(2009): 9 – Studiet av parabolen från en fontän lämpar sig väl som en introduktion till andragradsekvationer. Studenter löser klassiska matematikproblem med hjälp av CAS.
Matematik 2009:4 – Referat från ett pressmöte där Matematiklärarföreningen presenterade sitt stora projekt Matematikens universum och Vindens dag för Danmarks skolor i vecka 46, där fokus kommer att sättas på klimatet. Anker Tiedemanns nya bok Pythagoras firkant anmäls.
LMFK-bladet 2009:3 – Allan Tarp om nivån på matematiken i gymnasiet. Lång artikel om resulltaten av matematikundervisningen. Om årets Georg Mohr-tävling.
Origo 2009:3 – Matematik i förskolan. Diamant – Skolverkets nya diagnosmaterial i matematik för grundskolans tidigare år.
Innehåll: MD