Tidskriftsnytt, maj, 2007

Mathematical thinking and learning 2007:1 – Det komplicerade förhållandet mellan matematiklärande, språk och kultur för elever med annat modersmål än undervisningsspråket. Samtal med den 90-årige Zoltan Dienes, där han reflekterar över sitt livsverk, tekniska hjälpmedel i matematikundervisningen och matematiken i sig med mera.Mathematical thinking and learning 2007:2 – I test med förskolebarn i Taiwan tycks det som det redan i tidiga år finns en förståelse för sambandet addition – subtraktion.
Mathematics teaching in the middle school Vol. 12(2007): 9 – Mått och likadelningsmodeller för division med bråk. Ett projekt där lärarna integrerade undervisningen i matematik, teckning och sagoberättande (storytelling). Diskussionsgrupper online för matematiklärare.
Matematika v skole 2007:3
Nämnaren 2007:2 – Negativa tal. Angående den pågående revideringen av kursplanerna i matematik. Drivkraften att lära – en inre belöningsprocess. Studier av kassakvitton på matematiklektionen.
SMDF:s medlemsblad 2007: mars – Christer Bergstens föreläsning på Forskarskolans jubileumskonferens om matematikdidaktikens historia. Översikt över doktorsavhandlingar om matematikundervisning år 2006.
Illustrerad vetenskap 2007:7 – Vetenskapsmän från olika tider angående intet/tomrummet. Hjärngymnastik.
FOCUS on learning problems in mathematics 2007:1 – Med ökande handikappsanpassning på olika nivåer har antalet studenter med inlärningssvårigheter på universiteten stigit, vilket i sin tur ger anledning till utvärdering. Fysikstuderandes svårigheter med matematiken beror inte enbart på att de inte klarar uträkningarna utan orsakas ofta av en stor osäkerhet om det matematiska språket.
Learning and instruction 2007:2 – I en tysk studie undersöktes om coaching av eleverna inför PISA undersökningarna hade en positiv effekt på resultaten. Angående värdet av filmer i undervisningen.
Teaching mathematics and its applications 2007:1 – Kryptologi kan användas på flera sätt i matematikundervisningen. Nu finns även whiteboard math movies (även kallat mathcasts) som ett sätt att göra matematikundervisningen intressant. Modeller för hur man använder sig av historiska verkliga problem imatematikundervisningen – med ett exempel.
NOMAD 2007:1 – 103 grundskollärare och 26 lärarstuderande i Estland med erfarenheter både av traditionella och andra undervisningsmetoder ger sin syn på matematikundervisning. Tine Wedege och Gail E. FitzSimons definierar begreppet Adult numeracy som det uttrycker sig på arbetsplatser.
Utbildning och demokrati 2007:1 – Tema: Om skolplikt, föräldrars rätt och segregation. Med det ökande antalet friskolor har diskussionen om segrerering intensifierats. Hur förhåller sig talet om det livslånga lärandet till talet om bildning?
Illustrerad vetenskap 2007:8 – Talet 196 betecknas som ett olydigt tal. Hjärngymnastik.
International journal of computers for mathematical learning 2007:1 – Att uttrycka sin matematik / sitt förhållande till matematiken och sina “matematiska landskap”. Michael Eisenberg inleder en ny avdelning kallad Computational diversions med några färgmönster.
Equals 2007:2 – Om Catherine Sterns undervisningsprogram för personer med Down Syndrome och alla andra som vill lära sig matematik. Uträkningar hur man kan bromsa den globala uppvärmningen och samtidigt rädda alpacka-djuren i Peru är ett problemlösningsexempel i miljöarbetet. Benjamin Franklins Circle of Circles.
Mathematics Teaching 202, May 2007 – Spel och andra utmaningar kan vara övningar i matematikförståelse. Jennifer Piggott, föreståndare på NRICH Mathematics Project ger sin syn på kreativ undervisning.
Journal for research in mathematics education 2007:3 – Stylianides anser att arbete med bevis är fundamentala för att förstå matematiken och att man därför bör införa detta tidigt i matematikundervisningen. Kompetensutveckling för lärare med fokus på barns algebraiska resonerande.
Mathematics teaching in the middle school Vol. 12(2007): 7 – Sannolikhetsspel från en rad olika kulturer. Om tillståndet bland studenterna vad gäller bråkräkning – förr och nu. Algebra och beräkningar av bågformationer i bergen i Colorado.
Mathematics teaching in the middle school Vol. 12(2007): 8 – Focus issue: Mathematics and the arts. Matematikundervisning med kolam – ett traditionellt indiskt mönster. Väva algebraiska uttryck i plädar. Elever ger konstnärligt uttryck för Pythagoras sats och irrationella tal. Med hjälp av lineära ekvationer kan man som Alexander Calder konstruera fint balanserade mobiler. Gitarrer och fioler i geometriundervisningen. Fina exempel på Eschers konst och förslag på hur tesselleringar kan användas i klassrummet.
Teaching children mathematics Vol. 13(2007): 9 – Att mäta och jämföra kvantiteter för att förstå enhetsbegreppet. Frågan varför det alltid är så överfullt i skolans korridorer och uppehållsrum blev utgångspunkten till ett projekt i matematikundervisningen. Forskningsstudier av hur elever och lärarstuderande löser additions- och subtraktionsuppgifter i benämnda tal.
Recherches en didactique des mathématiques 2007:1 – Efter en introduktionskurs i sannolikhet undersöktes universitetsstuderandes lösningar av sannolikheten för att en viss händelse ska inträffa.
Forska 2007:2 – Utvärdering av forskarskolor, bland andra forskarskolan i matematikdidaktik, pekar på svårigheter såsom bristande handledarkompetens men ger positiva omdömen vad gäller genomströmningen. Konstnärlig forskning expanderar.
Förskolan 2007:5 – Artikel om Maria Montessori med anledning av Montessoripedagogikens 100-årsjubileum. Annica Grimlund pläderar i sin ledare för de riktigt små barnens (under tre år) rätt till utbildade lärare.
LMFK-bladet 2007:3 – På Carlsbergsmuséet i Valby uttdelades diplom samt bjöds på en överdådig buffé till arrangörer och deltagare i de danska olympiaderna i biologi, datalogi, fysik, kemi och matematik. Jens Carstensen anser att Matematiklärarföreningens häften för gymnasiet innehåller alldeles för få exempel för att ge tillräcklig träning i de olika momenten. Månadens nöt är en tävling för ungdomsskolan och kan med fördel användas i undervisningen.

Innehåll: MD