Tidskriftsnytt, juni, 2010

NOMAD 2010:1 – Mogens Niss diskuterar kvalitet i doktorsavhandlingar som behandlar matematikundervisning. Teori och teoretiska modeller och hur dessa används eller ibland saknas i forskningsrapporter inom matematikdidaktiken.
PRIMUS 2010:4 – Erfarenheter från matematikundervisning med webb-baserat lärande men där man behållit den traditionella kommunikationen och interaktionen i klassrummet.
MAA Focus 2010:2 – Undersökning om vad som motiverar studenterna att jobba med sina analysuppgifter visar att det finns flera motivationsfaktorer, vilket lärarna bör vara medvetna om och försöka anpassa sig därefter.
Språktidningen 2010:3 med bilagan Språkklurigt innehållande en hel del språkpyssel inför sommarledigheterna.
Lärarnas tidning 2010:10 – Hemkunskapslärare med projektet “Sinnenas mat” i förskolan grundlägger goda kostvanor och väver samtidigt in kunskaper i bl a språk och matematik.
Matematik 2010:4 – Ett undervisningsmaterial “Schack och matematik” kommer att ges ut av förlaget Matematik och Dansk skolschack utifrån devisen: När man inför schack i matematikundervisningen lär sig eleverna spela schack och schack höjer elevernas förmåga att lära sig matematik. Eleverna i klass 2A i Sönderholms skola undersökte om tändsticksaskarna av ett visst märke verkligen innehöll så många tändstickor som angavs.
Australian primary mathematics classroom 2010:2 – Användningen av laborativt material i matematikundervisningen för att konkretisera matematiska begrepp. Robotar i undervisningen uppmuntrar eleverna till att använda lägesord, utvecklar rumsuppfattning och färdigheter i att mäta.
Australian mathematics teacher 2010:2 – Det sokratiska beviset av Pythagoras sats. En fritt tillgänglig faktabank, Australian Bureau of Statistics, och hur man kan använda den i sin statistikundervisning (www.abs.gov.au/censusatschool).
MatematikMagasinet nr 52, 2010: juni – Ett knepigt problem i euklidisk plangeometri, som tidskriftens redaktör har gått bet på. Aritmetiska kuriositeter och metatrianglar. Trianglar med samma omkrets och areal.
Journal of mathematics teacher education 2010:3 – Efter arbete med videofilmade lektioner blev blivande lärares förmåga att analysera matematiklektioner mycket mer sofistikerad jämfört med en kontrollgrupp. Amerikanska och kinsesiska lärare ser en nära relation mellan memorerande och förståelse, fast de amerikanska anser att förståelsen kommer först och memorerandet sedan medan de kinsesiska ser det tvärsom.
International journal of sicence and mathematics education 2010:3 Special issue ” First cycle of PISA (2000-2006) – International perspectives on success and challenges: research and policy directions” – Extern och intern syn på japansk matematikundervisning samt ojämlikhet vad gäller möjligheter till bra matematikundervisning. I Australien visar sig ökad socioekonomisk status för elever medföra även ökade prestationer i matematik och naturvetenskap däremot påvisades ingen motsvarande ökning av intresset för naturvetenskap.
Mathematical spectrum 2010:3 – Sannolikheten att sista passageraren som går ombord på ett flygplan får sitta på sin bokade plats om första pssageraren sätter sig på fel plats och de övriga sätter sig på sina platser om de är lediga annars på annan plats. Trigonometriska funktioner samt Fibonaccital och Lucastal. Dimensioner på rektangulära lådor där måttet på volymen och ytmåttet anges med samma tal.
International journal of computers for mathematical learning 2010:1 – En studie med sex förskolebarn visade att dessa var i stånd att förstå hur en robot var konstruerad, kunde tillägna sig facktermerna, kunde behärska flera rumsliga perspektiv och även förstå att en regel inte bara gäller vid ett tillfälle utan är generell.
MONA 2010:2 – I en kommentar till en tidigare artikel om ämnesintegrering mellan matematik och historia skriver Mette Andresen om matematikens nya roll i gymnasiet.
Recherches en didactique des mathématiques 2010:2 – Vad lär sig de enskilda eleverna i en Freinetskola då de “forskar i matematik” delvis genom grupparbete och interaktioner med läraren. Lärarstuderande på praktik i underpriviligierade områden måste lära sig att både skapa ordning i klassrummet och prestera en kvalitativ matematikundervisning, vilket ofta är en kombination svår att behärska.
Mathematics magazine 2010:3 – Magisk koreansk kvadrat från 1700-talet. Graferna till tornet i Hanoi. Problem – bland annat från den femtionde matematikolympiaden.
International journal of mathematical education in science and technology 2010:4 – Jämförelsevis många studenter i Tyskland påbörjar studier i matematik och nu är för första gången de kvinnliga fler än de manliga. Ett universitet i Kentucky har börjat använda handdatorer i matematikundervisningen för sina ingenjörsstudenter, vilka ansåg att fördelarna var stora framför overheadpresentationer, power points et cetera.

Innehåll: MD