Clone of Tidskriftsnytt, augusti, 2007

PRIMUS 2007:2 – Ett terminslångt projekt med matematikkultur för första årskursens matematikstudenter på college syftar till att upptäcka matematikens roll i livet utanför läroböckerna och klassrummet. En tillämpning av matematiken i kemin. En matematiklärare på college skriver om sina erfarenheter av stödundervisning för nyanlända studenter med otillräckliga matematikkunskaper. School science and mathematics 2007:2 – Ett program för omotiverade, lågpresterande highschool-elever att integrera matematiken med fysik vid studiet av kraftförstärkare. Man har utarbetad ett instrument som mäter praktiklärares attityder till matematiska diskussioner i klassrummet.
School science and mathematics 2007:3 – Genomgång av metodböcker för att undersöka instruktioner att undervisa “lika med”- tecknets funktion samt genomgång av matematikläroböcker för att studera hur detsamma presenteras där. Ett instrument som mäter collegestudenters attityder till geometri samt något om instrumentets tillförlitlighet. Grundskolelärares användning av och inställning till miniräknare i matematikundervisningen.
Mathematics teacher Vol. 100(2007): 9 – Fina trappstegsmönster från bland annat Kambodja (Angkor Wat) och Indien. Att multiplicera som de gamla egyptierna eller som ryska bönder.
Mathematics teacher Vol. 101(2007): 1 – Att framhålla att matematiken är en mänsklig uppfinning och att som lärare berätta om personer som Newton och Leibniz kan bibringa eleverna mening och förståelse för matematiken. Hur ska man bryta den onda cirkeln att de lågpresterande eleverna i de flesta fall får den sämsta undervisningen och vanligtvis bemöts med lågt ställda förväntningar? Kulturella föreställningar förmedlade genom media om vem som är duktig i matematik, lägger sig som en hämsko över elevernas prestationer, men kan komma på skam genom medvetna aktiviteter i klassrummet.
Teaching children mathematics Vol. 14(2007): 1 – Analysera texten vid problemlösning. Mäta längd, tid och hastighet med snören.
Mathematics teaching in the middle school Vol. 13(2007):1 – Amerikanska lärare med många latinska elever i sina klasser gick på fortbildning och fick då besöka en matematiklektion på kinesiska för att få erfara hur det är att inte förstå undervisningsspråket. Att bygga mönster med klossar och plattor är en nyttig övning eftersom förmågan att igenkänna mönster är viktig i algebra. Exempel och metaforer för att förklara räkning med positiva och negativa tal.
For the learning of mathematics 2007:2 – Lärobokens betydelse för vilken syn eleven får av matmatiken och lärande. Att möta matematiken i olika konstellationer och sammanhang.
Journal of mathematics teacher education 2007:2 – Artiklarna handlar om gymnasielärares fortbildning. Användning av multimedia i lärarfortbildning och analys av deltagarnas inbördes diskussioner efter lektionspresentationer.
Journal for research in mathematics education 2007:4 – I en undersökning analyserades hur läroboksförfattare lyckas följa NCTM:s Standards vad gäller fokusering på elevernas matematiska resonemang och motiveringar. Brasiliansk studie i huruvida reformer av matematiklärares undervisning minskade prestationsklyftan mellan gynnade respektive missgynnade elever sett ur ett socioekonomiskt perspektiv.
Mathematical thinking and learning 2007:3 – Undersökning i årskurserna 6 – 8 hur eleverna kunde tolka grafiska presentationer och vilken typ som var svårare respektive lättare. Högstadielärare har dålig uppfattning om elevernas kunskaper i viktiga algebraiska begrepp som exempelvis likhetstecknet.
AMT Australian mathematics teacher 2007:2 – Fortsättning på artikeln om perfekta tal. Motsägelser och komplexa begrepp i det matematiska språket. Om rumsliga dimensioner och svårigheten att avbilda rymdgeometriska figurer.
Mathematics teaching 203, July 2007 – Åskådliggöra positionssystemet vid subtraktion för barn mellan 9 och 12 år. I Leicester, England arbetar man med ett projekt som ska aktivera familjemedlemmarna att räkna med barn under fem år; man har exempelvis gjort en DVD med lämpliga aktiviteter.
Teaching statistics 2007:3 – Roulette kan ge övningar i grundläggande begrepp i sannolikhetslära. Organisera data i tabeller och diagram och vilket som pasar för vad.
Innehåll: MD