Böcker om matematik i skolbiblioteket, Gymnasiet

Carlsson, Albert (1999). Med mått mätt: svenska och utländska mått genom tiderna. Stockholm: LT:s förlag.

Conway, John (2000). Boken om tal. Lund: Studentlitteratur.

Dahl, Kristin (2002). Den fantastiska matematiken. Stockholm: Fischer.

Enzensberger, Hans Magnus (1997). Sifferdjävulen: en bok att stoppa under huvudkudden, för alla som är rädda för matematik. Stockholm: Alfabeta.

Ernst, Bruno (1990). Maurits Cornelis Eschers Trollspegel. Berlin: Benedikt Taschen.

Hogben, Lancelot (1956). Matematiken i bild : vetenskap, magi och roande lek. Stockholm: Almqvist & Wiksell.

Hargittai, Magdolna (1998). Upptäck symmetri! Stockholm: Natur och Kultur.

Lilla jätteboken om knepigheter och klurigheter (1998). Stockholm: Forum.

Lindblom, Verner (1992). Klassiska klurigheter: gåtor, ordlekar & räkneproblem. Västerås: Ica.

Lundy, Miranda (2000). Den gyllene geometrin. Stockholm: Svenska förlaget.

Newth, Eirik (2003). Stockholm: Alfabeta.

Nystedt, Lars (1998). Historien om metern och kilot. Djursholm: Instant mathematics.

Nystedt, Lars (1993). På tal om tal: en läsebok i matematik. Djursholm: Instant mathematics.

Olsson, Stig (1999). Solna: Ekelund.

Olsson, Stig (1999). Matematiska nedslag i talens värld: en matematikantologi med berättelser, skrönor om matematiker, talsystem och tillämpningar. Solna: Ekelund.

Singh, Simon (2001). Fermats gåta: så löstes världens svåraste matematiska problem. Stockholm: Pan.

Singh, Simon (1999). Kodboken. Stockholm: Norstedt.

Sutton, Daud (2002). Kuber, klot och andra geometriska kroppar. Stockholm: Svenska förlaget.

Tiedemann, Anker (1999). Talens magi: lustläsning för talfreaks. Stockholm: Bergh.

Ulin, Bengt (1998). Klassisk geometri: motiv och mening. Solna: Ekelund.

Ulin, Bengt (1997). Liten guide för matematiska problemlösare. Stockholm: Liber.

Ulin, Bengt (2000). Projektiv geometri: en åskådlig introduktion. Solna: Ekelund.

Unenge, Jan (1997). Människorna bakom matematiken: en berättelse om matematikens utveckling. Lund: Studentlitteratur.

Vaderlind, Paul (1996). Fler matematiska tankenötter. Stockholm: Svenska dagbladet.

Watkins, Matthew (2000). Formler från Pythagoras till fraktaler. Stockholm: Svenska förlaget.

Skönlitteratur med matematisk anknytning

Pohl, Peter (2002). Tusen kulor. Stockholm: Rabén & Sjögren.

Innehåll: RMW