Hektiskt och högljutt men kreativt – löser TRR-metoden mattekrisen?

TRR står för ”Tänka, resonera och räkna” och sprider sig snabbt i allt fler svenska kommuner. Men varför är undervisningsmetoden samtidigt så omdebatterad? Vi pratar med forskare, lärare och elever. – Målet är att alla ska våga prata matte och jag återkommer hela tiden till de grundläggande frågorna ”Vad är det du ser?” och ”Hur

Hektiskt och högljutt men kreativt – löser TRR-metoden mattekrisen? Read More »

Nordisk konferens om matematikutbildning för vuxna, 21-22 november 2024

Vi har glädjen att bjuda in er till två dagar fyllda med inspirerande samtal, föreläsningar och seminarier ur ett nordiskt perspektiv, riktade till vuxenutbildare i matematik och yrkesämnen med matematikinslag. P Konferensen kommer att belysa följande områden och frågeställningar: Vuxenutbildning i Norden: Hur ser den ut och vilka är de aktuella utmaningarna? Vad kan vi

Nordisk konferens om matematikutbildning för vuxna, 21-22 november 2024 Read More »

Math anxiety in elementary students: Examining the role of timing and task complexity

Abstract: Although many students experience math anxiety in school, the contexts in which it occurs are not well-understood. Increased understanding of the environmental situations that might elicit math anxiety is needed to better support students’ math achievement. Using a within-subjects design, we examined differences in math anxiety and math performance across math task timing (i.e.,

Math anxiety in elementary students: Examining the role of timing and task complexity Read More »

Different mathematical solving methods can affect how information is memorized

The way we memorize information—a mathematical problem statement, for example—reveals the way we process it. A team from the University of Geneva (UNIGE), in collaboration with CY Cergy Paris University (CYU) and Bourgogne University (uB), has shown how different solving methods can alter the way information is memorized and even create false memories. Läs vidare

Different mathematical solving methods can affect how information is memorized Read More »

Svar och lösningar, sommaren 2024

Vi tackar: Felix Jin, Rödabergsskolan, StockholmNore, Albin, Viktor, Malcolm, Sixten, Edvin och Arvid i klass 12a, LundOlivia Liu, 5B, Internationella Engelska Skolan, LundEmil Rijo Jayasingh Malar, Innovitaskolan, St Jörgen Park, Göteborg som har skickat in svar och lösningar på minst ett av problemen. Rätt svar: Alternativ C Olivia Liu, 5B IES, Lund, har skickat in

Svar och lösningar, sommaren 2024 Read More »

Möjligheternas dag 29 oktober på Blekinge Tekniska Högskola

Vi på Mattetalanger är himla glada för att återigen få möjlighet att möta och sammanföra elever med särskild begåvning och intresse för matematik (åk F-9) under en dag ledd av  pedagoger som längtar efter att få dyka in i matematikens underbara värld. Vi är också glada för att kunna välkomna såväl grundskole- som gymnasielärare till

Möjligheternas dag 29 oktober på Blekinge Tekniska Högskola Read More »

ICMT5: Den femte internationella konferensen om forskning och utveckling av matematikläromedel

Den femte internationella konferensen om forskning och utveckling av matematikläromedel (ICMT5) kommer att hållas i Trondheim, Norge, den 17–20 juni 2025. Konferensen samlar forskare och praktiker från hela världen för att diskutera frågor kring utveckling, design och användning av matematikläromedel, både i tryckt och digitalt format. Konferensbidrag kan omfatta allt från förskola till universitet och

ICMT5: Den femte internationella konferensen om forskning och utveckling av matematikläromedel Read More »

nr 3, 2024

Inledaren Fingertal och romerska siffror Ulla Johansson Barn använder sina fingrar för att se tal och fingrarna kan då ses som tidiga symboler för tal. Fingertalens utseende är nära kopplat till de romerska siffrorna där det viktiga talet fem motsvarar alla fingrarna på en hand. Här beskrivs en arbetsgång då fingertalen används i den tidiga

nr 3, 2024 Read More »