Utredningen bakom förslaget om betyg i fjärde klass är bristfällig. Det vetenskapliga stödet för tidiga betyg är mycket svagt. Skolans reformarbete bör i stället inriktas mot att stärka lärares kompetens genom t ex satsningar som Matematiklyftet, skriver Kungliga Vetenskapsakademiens arbetsgrupp Framtidens skola.
»»» Inga hållbara argument för betyg redan i fjärde klass [DN]
»»» Betyg i årskurs fyra sågas [TV4]
»»» Tidiga betyg underkänns av forskare [SVT]
»»» Tidiga betyg underkänns av forskare [Aftonbladet]
»»» Replik: ”Betygsfrågan tillmäts alldeles för stor vikt” [DN]
»»» Slutreplik: ”Det finns hållbara argument mot tidiga betyg” [DN]
»»» Forskare: Betyg inte viktiga för elevernas kunskaper [Sveriges Radio]
»»» Sverige varnas för snabb betygsreform [SvD]
»»» Björklund viftar bort betygsrapport [SVT]
»»» Lärarförbundet: Det är fruktansvärt nonchalant [SVT]
»»» En betygsstrid för mycket [DN]
»»» Varifrån kommer allt detta vetenskapsförakt? [Nerikes Allehanda]
»»» Folkpartiet hittar forskningsstöd i rapport från 1935 [Sydsvenskan]