Göran Emanuelsson-stipendiet 2025 tilldelas
Susanne Backman & Sandra Cillerwall
för arbetet Från operationell till relationell förståelse. En interventionsstudie som undersöker hur icke-standardiserade ekvationer påverkar elevernas förståelse för likhetstecknets innebörd
Det examensarbete som tilldelas 2025 års stipendium handlar om elevers förståelse för likhetstecknet och hur lärares användning av icke-standardiserade ekvationer kan bidra till bättre förståelse för ekvivalens.
Arbetet utmärker sig genom att vara ytterst välskrivet, tydligt och lättillgängligt. Svåra teoretiska begrepp förklaras på ett begripligt sätt och tillför analysen skärpa och precision. För att besvara forskningsfrågan användes både variationsteorin och procept-teorin. Datainsamlingen ligger nära den kommande yrkesrollen genom att innehålla en intervention och mätning av elevers kunskap på för- och eftertest. Författarna fick därmed rikta fokus mot såväl undervisning som lärande. Statistiska analyser av insamlad data genomfördes med god validitet och reliabilitet.
Såväl frågeställning som resultat har stor didaktisk relevans genom att uppmuntra lärare och läromedelsförfattare att variera vilken typ av ekvationer eleverna får möta redan i skolans tidigaste årskurser. Sammantaget utgör arbetet intressant och relevant läsning för matematiklärare och lärarutbildare i matematikdidaktik.
Länk till arbetet:
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1975560/FULLTEXT01.pdf