Att nöta in lösningen på en matematisk uppgift hjälper inte om eleven inte förstår sammanhanget och hur uppgiften är uppställd. Det menar Julia Tsygan, gymnasielärare och doktorand i ämnesdidaktik vid Göteborgs universitet.
– För lite fokus på långtidsminnet riskerar att försämra matteundervisningen, säger hon.
Julia Tsygan undervisar i både matematik och psykologi och har sedan hon började arbeta som lärare för snart 20 år sedan tillämpat kognitionsvetenskap i sin matematikundervisning.
Hon vill lyfta fram de undervisningsmetoder som gynnar långtidsminnet och elevernas möjlighet att förstå begrepp och samband i matematiken.
– Från lärarutbildningen får lärare med sig mer om vad elever ska lära sig än hur de ska lära sig. I den mån lärare lutar sig mot psykologi är det mer allmänt som att skapa kunskap tillsammans genom dialog och samtal.
Se även Julias inspelade presentation på Youtube om; Kognitionsvetenskap i matematikundervisning: Långtidsminne (del 1) samt Arbetsminnet i matematikundervisningen (del 2)