Snäv bild av kognitionsvetenskap kan försämra matteundervisningen

Att nöta in lösningen på en matematisk uppgift hjälper inte om eleven inte förstår sammanhanget och hur uppgiften är uppställd. Det menar Julia Tsygan, gymnasielärare och doktorand i ämnesdidaktik vid Göteborgs universitet.
– För lite fokus på långtidsminnet riskerar att försämra matteundervisningen, säger hon.

Julia Tsygan undervisar i både matematik och psykologi och har sedan hon började arbeta som lärare för snart 20 år sedan tillämpat kognitionsvetenskap i sin matematikundervisning.

Hon vill lyfta fram de undervisningsmetoder som gynnar långtidsminnet och elevernas möjlighet att förstå begrepp och samband i matematiken.

– Från lärarutbildningen får lärare med sig mer om vad elever ska lära sig än hur de ska lära sig. I den mån lärare lutar sig mot psykologi är det mer allmänt som att skapa kunskap tillsammans genom dialog och samtal.

Läs vidare [Ämnesläraren]

Se även Julias inspelade presentation på Youtube om; Kognitionsvetenskap i matematikundervisning: Långtidsminne (del 1) samt Arbetsminnet i matematikundervisningen (del 2)