Hur kan lärare lära?

I samband med regeringsuppdraget Hög tid för matematik utarbetades ett antal kunskapsöversikter. En av dem är Hur kan lärare lära? – Internationella erfarenheter med fokus på matematikutbildning.
(NCM-rapport 2001:2)

Det övergripande syftet med denna rapport är att den ska vara ett stöd för planering av kompetensutvecklingsprogram för lärare som undervisar i matematik.

Framställningen är operativ och inriktad på att utvinna principer som kan omsättas i handling. Utgångspunkten är att ge en översikt över och en orientering om internationella erfarenheter och vetenskapligt kunnande med inriktning på kompetensutveckling av matematiklärare.

Fokus ligger på en presentation av de alternativa former av projekt och idéer som bygger på kunnande inom området mathematics education. Som ingångar till kunskapsområdet har ett antal dokument och rapporter använts, vilka kan betraktas som viktiga mötesplatser för internationell spetskompetens på området.

Ladda ner en sammanfattning av rapporten, (pdf-fil, ca 80K) …
Ladda ner hela rapporten, (pdf-fil, ca 705K) …

Beställ rapporten

Kontaktperson
Lars Mouwitz
lm.gif