Lyssna på Anna Teledahls seminarium om MUSK – 3 april

Anna kommer att berätta om det nu avslutade forskningsprojektet MUSK  som står för ”Matematikundervisning för skriftlig kommunikation”.

Projektet handlade om elevers skrivande i matematik. Målet var att utveckla en undervisningsmodell som kan användas för att utveckla elevers skrivande. Detta gjordes med hjälp av två huvudsakliga verktyg. Det första var en separation i tid och rum mellan en lektion som handlar om problemlösning och diskussioner om metoden för att lösa problemet och en lektion som handlar om diskussioner om elevernas skriftliga redovisningar utifrån frågan om vad som är bra skriftlig kommunikation i matematik. Det andra verktyget var ett ramverk som beskriver olika aspekter av kvalitet i skriftlig matematisk kommunikation. Ramverket ska hjälpa lärare och elever att urskilja olika delar av skrivandet så att de kan diskutera dessa.

Projektledare för projektet var Ola Helenius, Göteborgs universitet.

Övriga deltagare i projektet var: Linda Ahl, Göteborgs universitet samt Cecilia Kilhamn, Göteborgs universitet.

Anmäl dig till seminariet här >>